הנזק לתשתיות תחבורה בישראל מאז תחילת מלחמת ״חרבות ברזל״ מוערך נכון לעכשיו בכ-270 מיליון ‏‏שקל. כך נודע ל-‏ynet‏ ול״ידיעות אחרונות״. החמרת המצב בצפון העלתה משמעותית את עלויות הנזק ‏‏המשוערות, אך עדיין מוקדם מדי כדי לקבוע מה תהייה העלות הסופית למשק הישראלי.‏
מתוך הנזק המשוער, כ-100 מיליון שקל בלבד נמצאים בגבולות הגזרה הגיאוגרפיים הנוכחיים עליהם ‏‏אחראית מנהלת תקומה – הגוף שהוקם על ידי הממשלה באוקטובר 2023 במטרה לשקם את יישובי ‏עוטף ‏עזה שנפגעו במתקפה של 7.10. שאר הכסף, נכון לעכשיו, אמור להגיע מתוך תקציבים ייעודיים ‏שיקצה ‏האוצר. עד כה, מרבית הכספים לא הועברו, אולם חלק מהתיקונים כבר נעשו באמצעות התקציב ‏השוטף של ‏המשרד.‏
1 צפייה בגלריה
כביש 232. ספג את עיקר הנזק
כביש 232. ספג את עיקר הנזק
כביש 232. ספג את עיקר הנזק
(צילום: גיל נחושתן)
המלחמה גרמה לנזקים רבים לתשתיות תחבורה, לרבות כבישים, מסילות ותשתיות רכבת, כיכרות ו‏מדרכות. חלק ניכר מהנזק נגרם מפגיעה של פצמ״רים, רקטות, טילים וכטב״מים, אולם גם שינוע הכוחות ‏הרבים של ‏צה״ל, לרבות כלים כבדים כמו טנקים, פוגע בתשתיות ומסב נזק רב לכבישים.‏
כך למשל, תיקון סימני הטנקים בכביש 240 המקשר בין חולית וסופה מוערך ב-3.828 מיליון שקל; תיקון ‏‏נזקים נוסף בכביש 232 מכיוון עזה לכיוון שדרות מוערך בכ-13 מיליון שקל (לשני כיווני הכביש); ותיקון ‏‏הנזקים לתשתיות רכבת מוערך בכ-26 מיליון שקל.‏
קרצוף וסלילת כבישים הוא עסק יקר במיוחד:‏‎ ‎כך, תיקון מקטע של כ-4 ק״מ בכביש 25 צפוי לעלות יותר מ-6 ‏‏מיליון שקל, תיקון כ-13.5 ק״מ בכביש 222 נאמד בכ-18.5 מיליון שקל, ותיקון כ-10 ק״מ בכביש ‏‏234 ‏מוערך בכ-12 מיליון שקל נוספים. כל זאת, עוד לפני פירוט הנזקים הרבים שנגרמו לתשתיות בגבול ‏הצפון ‏בשל המלחמה העצימה מול חיזבאללה.‏
כביש 232, הנמתח לאורך 80 ק״מ בין מסוף כרם שלום בגבול מצרים ורצועת עזה ועד לצומת אשכולות ‏‏שבכביש 4, הוא הכביש שנפגע בצורה הכי קשה, והוא זקוק לתיקונים בעשרות מיליוני שקלים. הסיבה לנזק הרב שנגרם לכביש היא היותו ציר ראשי שמהווה גישה לרבים מיישובי עוטף עזה, ובהם יישובי המועצה האזורית ‏‏אשכול, שנפגעו בצורה קשה במיוחד ב-7 באוקטובר.‏
בד בבד, אתמול פורסם ב-‏ynet‏ כי נזקי הרכוש מהמתקפה האיראנית ב-1 באוקטובר מוערכים בכ-150 ‏עד ‏‏200 מיליון שקל. לפי נתוני מס רכוש, כ-2,200 דירות ברחבי הארץ נפגעו מהמתקפה. לפי הנתונים, בהוד השרון לבדה ניזוקו יותר מ-1,000 דירות,‏‎ ו‎באחד הבניינים בלבד הנזקים מוערכים ‏ביותר ‏מ-10 מיליון שקל‎.‎
ממשרד התחבורה והבטיחות בדרכים נמסר: ״כמו בכל ענף במשק הישראלי, גם ענף ‏התשתיות והבנייה ‏נתקל באתגרים בעקבות מלחמת חרבות ברזל. בהתאם להנחיית מנכ"ל המשרד, ראש ‏מינהל התשתיות אבנר ‏פלור מקיים דיונים עם כלל חברות התשתית לשם הערכת המצב ‏והמשמעויות של נזקי המלחמה בענף ‏התשתיות״.‏
ממינהלת תקומה נמסר: ״הנזק לתשתיות התחבורה בדרום נאמד בכ-200 מיליון שקל, מתוכם ‏כ-‏‏100 מיליון שקל בתחום חבל תקומה כהגדרתו‎.‎‏ התקציב לשיקום הכבישים אושר על ידי מנהלת ‏תקומה ‏ומשרד האוצר, והוא יעבור בימים הקרובים למשרד ‏התחבורה״.‏