בית המשפט למשפחה בפתח תקווה קיבל לאחרונה תביעה שהגיש אב לזמני שהות שוויוניים עם בתו בת ה-5: השופטת אפרת ונקרט דחתה את דרישת האם שלפיה הילדה תישן אצל הגרוש פעם בשבועיים בלבד, וקבעה שאין בסיס לטענה שהוא לא מסוגל לשמש הורה מיטיב.
אחרי הפרידה עתר האב לחלוקה שוויונית ואחריות משותפת של שני ההורים. האם התנגדה וביקשה לצמצם את זמני השהות שלו עם בתם תוך ביטול הלינה שלה אצלו באמצע השבוע, והותרת הלינה בכל סוף שבוע שני בלבד כשהוא שוהה עם משפחתו. בין היתר טענה שהוא אב מתעלל.
1 צפייה בגלריה
ילדים
ילדים
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
האב השיב שזוגתו לשעבר מבקשת למחוק אותו מחיי בתו. הוא ציין שטענותיה על "התעללות" מסתכמות בכך שהילדה הקיאה משום שנתן לה לאכול יותר מדי ושגרם לה לכוויה ביד בזמן שטיגן איתה חביתה. הוא הוסיף שלא ברור כיצד מניעת לינה אצלו תפתור את הבעיות אלה.
האם התעקשה שמדובר באדם אובססיבי נטול מסוגלות הורית ושאינו יכול להיות אחראי לילדה. לטענתה עלה במבדקים שנערכו לו עלה כי הוא לא יציב וגורם לבת נזקים. היא הוסיפה שהוא מתקשה להתמודד עם מצבים עמומים, מתקשה לווסת את עצמו ואינו פנוי לצרכיה הרגשיים של הילדה.
אבל השופטת אפרת ונקרט ציינה כי חוות הדעת המקצועית שהוגשה בתיק המליצה על אחריות הורית משותפת והסדרי שהות שוויוניים, תוך הפניית שני בני הזוג לשעבר לטיפול פסיכולוגי והדרכת הורים. באבחון לא עלו אינדיקציות העלולות להציב סימן שאלה על מסוגלותו ההורית של האב. עלה הרושם שהוא אוהב את בתו, מושקע בגידולה ורוצה להוות עבודה דמות משמעותית. זאת, לצד קביעה כי לאב קושי בהתמודדות עם מצבים עמומים.
עוד נכתב כי תפקודם של שני ההורים בעייתי. הם שקועים בקונפליקט ביניהם וכל אחד מהם מנסה להוכיח שהוא ההורה האידיאלי והטוב יותר, תוך שלילת יכולתו של ההורה השני. כתוצאה מהתנהגות זו נגרם לילדה נזק נפשי. השופטת קיבלה את חוות הדעת במלואה וקבעה כי אין הצדקה לקבוע הסדרי ראייה לא שוויוניים, במקביל לצורך בטיפול והדרכה לשני ההורים.
"אין הורה מושלם", כתבה, והבהירה כי גם אם הורה אחד יקבל לדוגמא ציון "טוב מאוד" על איכות ההורות שלו והשני יקבל ציון "טוב" בלבד, אין פירוש הדבר כי לא יקבעו זמני שהות שוויוניים: "הנחת היסוד לעולם תהיה כי ילד זקוק לשני הוריו".
בסיכומו של דבר הורתה השופטת על אחריות הורית משותפת וזמני שהות שוויוניים. היא הפנתה את שני ההורים, כל אחד בנפרד, לטיפול פסיכולוגי והדרכת הורים. האם חויבה בהוצאות משפט בסך 30 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד יוסי הרשקוביץ • ב"כ הנתבעת: עו"ד אסתר שלום • עו"ד רחל דון יחייא עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין