בית המשפט למשפחה בבאר שבע הורה לאחרונה על הפסקת זמני שהות בין אב גרוש לבין שלושת ילדיו על יחסו ההרסני כלפיהם. בפסק הדין פירטה השופטת שני כ"ץ התנהלות פוגענית שלו כלפיהם שכללה בין השאר אלימות פיזית ועירובם בסכסוך שלו עם אימם.
ההורים התגרשו לפני כארבע שנים, וההליך המשפטי החל כשהאם עתרה לשנות את זמני השהות שנקבעו בתחילת 2021 - מפעמיים בשבוע וכל סוף שבוע שני, למפגשים מפוקחים במרכז קשר. בתסקיר רווחה ציינה העובדת הסוציאלית שהאב מתקשר לראות את צורכי הילדים, וכי הוא מרוכז בעצמו וברגשותיו. היא הוסיפה שהוא מפלה את שני הילדים הגדולים ולוקח להסדרי השהות רק את הבן הקטן.
1 צפייה בגלריה
 אילוסטרציה
 אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בשנה שעברה נקבע שהאב ייפגש עם הילדים רק בכל סוף שבוע שני. כחודש וחצי לאחר מכן עתרה האם לביטול זמני השהות ולקיום המפגשים רק במרכז קשר. בתסקיר משלים כתבה העו"סית שניכר שיש חילוף תפקידים בין האב לילדים – כשהוא מצפה מהם להאדיר ולהעריץ אותו, וגורם להם לכאב המחמיר את מצבם הרגשי. בשלב זה הוחלט שהמפגשים יתקיימו בפיקוח מרכז קשר.
בנובמבר 2023 אסר בית המשפט על האב ליצור קשר טלפוני עם הילדים, בשל תקשורת משפילה המלווה בקללות ובאיומים. האפוטרופא לדין שמונתה לילדים תיארה מקרה שבו הוא כעס על הבן הגדול, סטר לו בחוזקה בעורף והעליב אותו במילים קשות. היא גם ציינה שהאב שינה את תמונת הפרופיל שלו בווטסאפ לתמונה ללא הילדים, אלא רק עם בנו מנישואיו השניים, דבר שפגע בהם. היא כתבה בחוות דעתה כי אינה בטוחה ש"אבהות בכל מחיר היא התשובה הנכונה". גם העו"סית המליצה בשלב זה להפסיק את המפגשים עד שהאב ייקח חלק בהליך טיפולי.
עו"ד מיכאל בן לולועו"ד מיכאל בן לולו
בהחלטתה כתבה השופטת שני כ"ץ כי מראשית ההליכים עלתה תמונה מדאיגה בדבר ההתנהגות הפוגענית של האב כלפי הילדים, שבאה לידי ביטוי באלימות פיזית ומילולית. הוא העניש אותם בכך שניתק איתם קשר כשהתנהגו באופן שאינו לרוחו, גם אם מדובר בפעולה מינורית כמו אי יצירת קשר טלפוני בכל בוקר או בחגים.
בפסק הדין צוין שהתנהלותו פגעה בהם באופן קשה הן בפן הרגשי והן בפן הנפשי. הם נמצאים במצוקה נפשית, מתקשים לעמוד בציפיותיו וחוששים מתגובותיו פן יגרמו לאכזבה מצדו שתוביל להענשתם בדרך של ניתוק קשר עמם.
השופטת הוסיפה שהתרשמה שהם מתגעגעים אליו מאוד, אוהבים אותו וכמהים לקשר מיטיב ויציב עמו. יחד עם זאת, הם מפחדים ממנו. כמו כן, ניכר שהאב מודע להתנהגותו ומעשיו ובוחר להתנהל כך באופן מכוון תוך שהוא מאמין באמונה שלמה שהתנהלותו היא הדרך הנכונה לחינוך.
בסיכומו של דבר אימצה השופטת את המלצות הגורמים המקצועיים וקבעה שקיים הכרח להפסיק את הקשר שבין האב לקטינים בשלב זה, עד שייקח חלק בטיפול פרטני. האב חויב בהוצאות בסך 5,000 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האם: עו"ד ספיר פדרו ביטון • ב"כ האב: עו"ד איתיאל הרמן עפ"י מינוי לפי חוק הסיוע המשפטי • עו"ד מיכאל בן לולו עוסק בדיני משפחה • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין