"רוצים את הלחם הטעים": האם גם הילדים שלכם מבקשים מכם בשנה האחרונה לחם רך מתקתק לכריכים וטוסטים? "לחם בסגנון אמריקני" או "לחם בסגנון בריוש" הפכו בקרב ילדים בעיקר לתחליף (יקר ומתוק) ללחם אחיד.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
זה לחם לכריכים ולחם לטוסטים שמזכיר מעט לחם קסטן. ולא פלא: זה לחם לבן ורך מאוד עם 8.8 עד 9.9 גרם סוכר ל-100 גרם. לשם השוואה, בסוגי לחם אחרים יש לכל היותר 2 גרם סוכר ולרוב פחות ובחלה קרוב ל-3 גרם. ואגב בלחם בריוש הישראלי אין בכלל חמאה.
אנג'ל הייתה הראשונה לייצר לחם כזה "בסגנון אמריקני" בארץ בייצור תעשייתי ולפני כשנה וחצי הצטרף אליו "לחם עננים בסגנון בריוש" של מאפיית ברמן. בארץ נמכרים גם לחמי יבוא דומים של מותגים כמו מוראטו והארי'ז שמכונים לחם אמריקני או לחם צרפתי עם קרום רך (pain de mie). בעקבות ההצלחה - המותגים הישראלים של הלחם הרך התרחבו ללחמניות וללחם מקמח מלא.
"לא מסתירים שזה לחם לבן ועם יותר סוכר. אנשים בוחרים את הפינוק שלהם"
המכירות של לחם עננים בריוש זינקו מהשנה שעברה ב-147% (גם בזכות מבצע החדרה מוצלח) ומכירות לחם בסגנון אמריקה עלו ב-15%. אלה סוגי לחם יקרים שנמכרים ב-16.90-12.90 שקל ל-500 גרם עם פרוסות עבות יחסית. כלומר מי שקונה אותם לילדיו משלם הרבה על לחם עתיר סוכר.
נתח השוק שלהם (30% ברמן, 51% אנג'ל) הגיע ל-10% מהלחמים המיוחדים - נתח שוק זהה לזה של לחמי כוסמין. לשם השוואה, לחם אחיד שמחירו מפוקח מחזיק ב-20%. לחם עננים של ברמן לא נמכר בכלל בחלק מהרשתות כמו קרפור ויוחננוף, מה שהופך את הצמיחה שלו לעוד יותר מרשימה.
לתחושת המאפיות הוא מחליף לחם לבן שמחירו מפוקח וכמעט נעלם מהמדפים. "בחלק מהבתים הוא תחליף לחלה", אומרים בברמן. "יש לו פיק מכירות בימי חמישי". באחת הרשתות אמרו לנו שזה הלחם השני הכי נמכר אחרי לחם אחיד.
אורן שופס, סמנכ"ל המכירות של מאפיית ברמן, אמר ל-ynet: "זה לא לחם שבא לעולם של הילדים, אבל דברים מתפתחים. זה קרה בלי שתכננו וזה הפתיע אותנו.
"הבת שלי בת 12 וחברות שלה אוכלות את זה וזה הולך חזק בטוסטים. שמעתי על הפופולריות שלו בסופר ליד הבית לפני שהסתכלתי על המספרים. ילדים אוהבים את זה כי זה לחם רך ואפשר לאכול את הקשה שלו שהוא לא עבה.
"הלחם הזה טיפס כ"כ עד שבחלק מהמקומות הוא הלחם השלישי או הרביעי במכירות. האחיד מוביל אחרי זה אצלנו זה לחם ברמן אקטיב ואחריו עננים.
"בהתחלה הכמויות שלו היו מוגבלות והן גדלות עכשיו. קו הייצור של הלחם הזה היה קטן והעברנו אותו לקו הרבה יותר משמעותי כי אנשים חטפו אותו ולא היה ניתן לאתר אותו. עכשיו אנחנו מורידים כמויות גדולות יותר מסניף לסניף".
זה לא באמת בריוש.
"בריוש זה כמו עוגה ופחות מתאים לציבור הישראלי".
זה לחם לבן ועם יותר סוכר.
"כן, אנחנו לא מסתירים את זה. זה סוג של פינוק ואנשים בוחרים את הפינוק שלהם. אותנו זה משמח שהילדים אוהבים משהו. כולנו באיזה מקום פולנים שאוהבים לשמוע את הילדים שלנו לועסים".
המחיר גבוה.
"הוא נמכר ברוב המקומות ב-14.90 שקל. מחיר הלחם אמנם עלה אבל הוא לא גבוה. את לא רואה צרכנים כועסים על מאפיות אלא על המחלבות וחברות המשקאות. המחירים של לחם בסופר הוגנים ובכל זאת אנשים עוברים את הכביש וקונים במאפייה לחם ב-30 שקל".