"אין שום מקור רווח בתכניות שלנו לאגד של פגיעה באיכות השירות. לא נשקיע כדי לקצץ. אגד נותנת שירות מעולה, גם לפי דוחות משרד התחבורה, ואני מקווה לשפר אותו עוד יותר". כך אמר ל-ynet נבות בר, מנכ"ל קרן קיסטון, שהפקידה היום 350 מיליון שקל, תשלום ראשון עבור רכישת השליטה בחברת התחבורה הציבורית הגדולה בישראל.
אגד, שרק לפני כשנה הפכה מקאופרטיב, שהחל את דרכו ב-1933 לחברה בע"מ, נדרשה להכניס שותף אסטרטגי בידי המדינה, שגם תקבל 25% משוויה. העובדים, שאינם חלק מ-1,300 חברי אגד שהפכו לבעלי המניות בה, יתחלקו ב-3.5% מהשווי. לחברה כ-9,000 עובדים, מהם כ-6,700 נהגים.
במכרז בהשתתפות חמש קבוצות הציעה קבוצת מגדל, קרסו ואלומה את ההצעה הגבוהה ביותר - 5.6 מיליארד שקל, אך לא הצליחה לגייס את המימון הדרוש לאחר שהתגלה הפער בין הצעתה לאחרות, וכתוצאה מכך זכתה במכרז לרכישת עד 60% מאגד קרן הריט קיסטון, שהציעה לשלם 4.77 מיליארד שקל.
קרן ריט הוקמה עבור השקעה בתשתיות ונדל"ן, תחומים שנהנים מיציבות גבוהה ותשואות מובטחות. היא נסחרת בבורסה בת"א לפי שווי של 849 מיליון שקל.
עד סוף מאי מחויבת אגד לכנס את 1,300 בעלי המניות שלה לאישור העסקה. כל אחד מהם יוכל לבחור כמה מאחזקתו בחברה ימכור לקיסטון, שהציעה לרכוש כעת עד 60% מהחברה, ותוכל להשלים את רכישת מלוא הבעלות בעוד שנתיים. המדינה תקבל 1.91 מיליארד שקל, עובדי אגד השכירים יתחלקו ב-167 מיליון שקל, וכל בעל מניות יוכל לקבל עד כ-2 מיליון שקל. במקביל, הקימה קיסטון תאגיד ייעודי לצורך רכישת מניות אגד, שהבטיח כבר מימון בסך 1.44 מיליארד שקל מקונסורציום בנקאי בהובלת בנק לאומי ובנק מזרחי.
אגד מפעילה כיום כ-33% מקווי התחבורה הציבורית בארץ, והמדינה קבעה שעליה לרדת ל-25% עד סוף העשור. כמו כן, החברה שותפה בהפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, מספקת שירותי מוסך לחלק מחברות התחבורה הציבורית המתחרות בה, ומפעילה קווי אוטובוסים בפולין ובהולנד. לחברה יש גם נכסי נדל"ן רבים.
"אגד מלווה כל אחד מאיתנו מהילדות, אין עוד הרבה חברות ששרדו כל-כך הרבה שנים", מוסיף בר. "יש פונטציאל עצום בחברה ובסקטור. אגד אמורה לרדת בחלקה בעוגת השוק, אבל שוק התחבורה הציבורית בארץ עצמו יגדל מאוד בשנים הבאות. והיא תוכל גם לגדול בתחומים המשיקים, ברכבות, במוסכים, בתח"צ בחו"ל ובנדל"ן".