ההתפתחות הטכנולוגית המהירה מצריכה כוחות הוראה איכותיים, עם ניסיון רלוונטי מהתעשייה. כפועל יוצא החינוך הטכנולוגי הוא כלי רב עוצמה, המאפשר מוביליות חברתית ורכישת ידע ומיומנויות הרלוונטיים לעולם התעסוקה המשתנה במהירות. חינוך טכנולוגי איכותי ורלוונטי הוא חינוך המשלב בין תשוקה והנאה מהלמידה לרכישת ידע וכלים, שילוו את הלומדים בהמשך חייהם.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock ,Xavier Lorenzo)

החינוך הטכנולוגי מוביל בחדשנות ומייצר הלכה למעשה אנשי ונשות מקצוע בעלי ידע מעשי ומעמיק בתחומים, כמו הנדסת תוכנה, אלקטרוניקה, חשמל, מכונות, תחבורה מתקדמת, מידע ונתונים ועוד. הפדגוגיה החדשנית בחינוך הטכנולוגי, המשלבת הקניית ידע תיאורטי עם עבודה מעשית, מושכת אנשי ונשות מקצוע מנוסים, המעוניינים לתרום לחברה ולהכשיר את כוחות ההנדסה והטכנולוגיה של המחר.
הנדסאים/יות רבים בישראל בוחרים לפנות לקריירה שנייה בהוראה, מתוך תחושת שליחות, שאיפה לעשייה משמעותית ורצון להשפיע. הנדסאיות/יות אלה – יהודים וערבים מכל רחבי הארץ, בהם נשים רבות - מציגים יכולות ייחודיות וניסיון מקצועי, לצד בגרות ובשלות – יתרונות ותכונות שהופכים אותם למורים מובילים במערכת החינוך.

ללמד מתוך ניסיון

הנדסאים/יות המגיעים מתחומים טכנולוגיים מגוונים, מצוידים בהבנה עמוקה, יכולת לפתור בעיות טכניות, יכולת ניהול, הובלת וליווי פרויקטים עד לרמת התוצר וגישה מעשית לתלמידים. כשמדובר בכיתות התיכון, ברמות של 10-5 יחידות לימוד במקצועות מורכבים אלו, הניסיון המעשי הרלוונטי שלהם מאפשר הקניה איכותית יותר של חומר הלימוד, תוך חיבור התלמידים לעולם העבודה המודרני. התלמידים נהנים מהידע היישומי ומהתובנות שבאים מהשטח, דבר המעמיק את הקשר שלהם עם המקצועות הטכנולוגיים ומגביר את סיכויי הצלחתם בשוק העבודה העתידי.

יציבות תעסוקתית ושליחות חינוכית

אחד היתרונות המרכזיים למעבר של הנדסאים/יות להוראה הוא שילוב בין יציבות תעסוקתית לשליחות חינוכית. מערכת החינוך מציעה עבודה קבועה קרוב לבית, תנאים כלכליים כגון סיוע בשכר לימוד וכן תמריצים ייחודיים, דוגמת הכרה בוותק, לצד יכולת להתפתח בתחום ההוראה ואף בלימודים אקדמיים נוספים.

הזדמנויות לפיתוח מקצועי אישי

עבור הנדסאים/יות הבוחרים להצטרף למסלול ההוראה, מערכת החינוך מספקת תמיכה רבה לצד אפשרויות קידום ומגוון הזדמנויות לפיתוח אישי ומקצועי. כך למשל ניתן להשלים תואר ראשון בחינוך, להגיע לתפקידים בכירים בבתי הספר ולהשתלב במערכת החינוך הארצית. כל אלו מאפשרים להנדסאים לפתח את הקריירה שלהם בתחום חדש ומספק, תוך ניצול מיטבי של בסיס הידע, הוותק והניסיון שצברו בשנות עבודתם בתעשייה.

הכשרה של דור המחר

המעבר מהתעשייה להוראה אינו רק שינוי קריירה, אלא הצטרפות משמעותית למאמץ לאומי של הכשרת הדור הבא בתחום הטכנולוגי. הנדסאים/יות המתחילים ללמד, נהנים מעבודת שליחות התורמת לחברה, תוך חיבור מחודש לערכים של מצוינות טכנולוגית ומקצועיות. מצוידים בתשתיות ובכלים חינוכיים מתקדמים, הם משתלבים במערכת החינוך, תורמים מניסיונם ומעצימים את התלמידים – שהם הדור הבא שיוביל את הכלכלה והטכנולוגיה בישראל.

מי אנחנו?

יחידת מו"פ "הטובים להוראה" במכון מופ"ת מספקת ליווי הדוק ומענה אישי למתעניינים בהכשרה להוראה – החל בגיוס לתוכניות ההכשרה, דרך ליווי בזמן ההכשרה, בתהליך הכניסה להוראה ובשנים שלאחר מכן. עוד עוסקת היחידה במחקר ובפיתוח של מודלים ייחודיים לצורך מענה למחסור במורים, בסיוע למשרד החינוך בגיבוש התוכניות הייחודיות ובתיעוד ובהפצה של ידע נרכש בתחומים אלו לגורמים הרלוונטיים במטה ובמחוזות משרד החינוך ובמוסדות ההכשרה.
"תוכנית ההכשרה פעילה משנת 2018, כשמאות הנדסאים/יות כבר הוכשרו והשתלבו כמורים במקצועות הטכנולוגיים במוסדות החינוך השונים", כך מספר עידו בן טוב, מנהל היחידה במופ"ת. "אנחנו מפנים את המועמדים למוסדות ההכשרה והם עורכים להם את המיון הן ללימודים והן להוראה, לצד מבחן אישיות בהתאמה להוראה. אנחנו מלווים אותם משלב ההתעניינות, דרך תהליך ההכשרה ועד העבודה בבתי הספר.
עידו בן טובעידו בן טובצילום: דוריס ג'רבי

אנחנו מלווים גם את רשת בוגרי התוכנית. הנדסאים והנדסאיות רבים כבר בחרו במעבר. אתם/ן מוזמנים/ות בכל עת להתייעץ עימנו ולגלות כיצד גם תוכלו ליטול חלק בחינוך הטכנולוגי המתקדם של ישראל – ולהפוך את הקריירה וההשפעה שלכם לעמוקה ומשמעותית מתמיד. נשמח לשמוע מכם!".

בוגרי התוכנית משתפים

"הוראת המקצועות הטכנולוגיים כיפית ומעניינת, ויש בה שילוב של עולם הפיזיקה והמדעים, שעליהם מתבסס העולם הטכנולוגי", מספרת בוגרת מסלול ההכשרה ירדנה קליקר. "אני מלמדת סטטיסטיקה, פרקי מכונות ושרטוטי הרכבה. ההוראה שלי בעולם הטכנולוגי נעשית בעיקר עם התנסויות והפעלות, ומלבד ההוראה, העשייה שלי היא יותר ערכית, חינוכית ומקצועית. למעשה, אני בתהליך שכנוע של הדור הצעיר להסתכל על העתיד".
הבוגר ערן עפרוני מוסיף: "לאחר 12 שנה באותו תפקיד בתעשייה החלטתי שהגיע הזמן לשינוי ועשיתי הסבה להוראה. השילוב של הידע הטכנולוגי וניסיון של 30 שנה בתעשייה מאפשר לי להמחיש לתלמידים את החומר בצורה ברורה יותר, אני גם יודע להשתמש בדברים שמסביבי לצורך המחשה. כך התלמידים גם מתלהבים כשהם מבינים דברים בפשטות וגם לומדים את הקשר בין החומר לחיי היומיום. חשוב מאוד לפתח בבתי הספר מגמות טכנולוגיות בסיסיות, שיהיו חלק מהלמידה כמו כל שיעור אחר. אלו כלים שיעזור לכל תלמיד/ה לצאת לחיים עצמאיים".