הפיטורים במשק, הפגנות יוקר המחייה והעבודה מול סמוטריץ': ארנון בר-דוד בריאיון לאולפן
(צילום: אבי חי, נויל האריס)
ממשלת ישראל החדשה עוד לא הוקמה, ובהסתדרות מאיימים כבר לצאת לרחובות ולהפגין. הסיבה, לטענת יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, היא שאף אחד לא מדבר ומתייחס לנושא יוקר המחייה.
"יש פה כאוס פוליטי שעובר עלינו בשנתיים האחרונות", אמר בר דוד הבוקר (ג') בריאיון לאולפן ynet. "לא רציתי ליצור מצב שאני מתערב באירועים הפוליטיים שיש במדינה, ולכן חיכינו שהבחירות ייגמרו, וכרגע מבחינתי הנושא של יוקר המחיה הוא נושא שחוצה גבולות וחוצה ימנים ושמאלנים. אני רואה שאף אחד לא מתעסק עם יוקר המחייה, כל המו"מ הקואליציוני כרגע הולך לכיוונים אחרים, אף אחד לא מנסה בכלל לתת פתרונות לנושא".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
אריה דרעי, ארנון בר דוד
אריה דרעי, ארנון בר דוד
אריה דרעי, ארנון בר דוד
(צילומים: עידו ארז, ארן דולב)
שר האוצר המיועד, ח"כ בצלאל סמוטריץ', כבר אמר בעבר שהוא נגד שביתות במשק הישראלי. בהסתדרות לא אוהבים בלשון המעטה את האג'נדה של סמוטריץ', ואולי בגלל זה בכלל הם רוצים לצאת במחאה הגדולה? בר דוד טוען שלא: "המחאה הזאת לא נגד אף אדם ואף שר, וזה לא מכוון לשם. המחאה היא כללית, נגד יוקר המחיה במדינת ישראל".
בעבר איימתם שאם סמוטריץ' יעז לגעת באפשרות שלכם לשבות אתם תצאו למאבק שעוד לא נראה כמותו. "אנחנו כרגע מדברים על הפגנות נגד יוקר המחייה ולא על שביתות ואנחנו לא מכוונים את המאבק הזה נגד אף שר או אף גורם פוליטי".
אני לא מבין למה אתה מאיים בהפגנות עוד לפני שאתה יודע מה המדיניות של השר. "אני לא מאיים, אנחנו יוצאים להפגנות. אנחנו הצלנו את המשק הישראלי בזכות עסקת החבילה ובזכות ההתנהגות שלנו בשנתיים האחרונות בקורונה. וזה הזמן עכשיו להתחיל לנוע קדימה ולהתחיל לטפל בעובדים ולהתחיל לטפל בשכר ובכל מה שקשור לשחיקת השכר של כל ציבור העובדים במדינת ישראל".
האם אתה מוטרד מהכניסה של סמוטריץ' למשרד האוצר? "אתה יודע שאני מוטרד, ואתה יודע שאני מטפל בזה ועובד בזה 24 שעות ביום. אני יודע לעבוד עם כל אחד, עם כל אדם. פנינו לשלום ופנינו להציל את המשק. אתם מכירים את האג'נדה שלי, נגד שביתות, אבל כשכלו כל הקיצים בנושא יוקר המחיה, אנחנו יוצאים לרחובות. זה לא שביתה. אני חושב שהמחאה של הציבור ואני קורא לציבור להשתתף במחאה, זה לא רק ההסתדרות, כולם סובלים פה מיוקר המחיה, די לדבר הזה".
אבל מה יקרה אם הוא יממש את המצע שלו שממנו כל כך חששתם לפני כמה חודשים בנוגע להגבלת השביתות? "זה לא יקרה, אין מצב. הוא צריך לבצע חקיקות ואין שום מצב בפוליטיקה של הכנסת הנוכחית לבצע חקיקות נגד ההסתדרות".
זו דווקא אידיאולוגיה ימנית להגביל את זכות השביתה, זה דבר שמדברים עליו לא מעט. "בואו נעשה גם סדר. ההסתדרות לא נמצאת במקום שהייתה לפני 10 או 20 שנה. ההסתדרות נמצאת היום בכל המפלגות, יש פה קואליציה מקיר לקיר בהסתדרות, אני מביא לפה קואליציה מכל מפלגות הכנסת שנמצאות".
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
(צילום: אבי מועלם)
אתה אומר שיש לך מספיק כוח פוליטי בליכוד כדי לסכל את הכוונה שלו? "ההסתדרות היום חזקה מתמיד, היא יודעת לעבוד בתוך הכנסת, אין שום סיכוי לחקיקה נגד ההסתדרות, תהיו רגועים בעניין הזה".
אגב, דרעי לפי ההסכמים הקואליציוניים אמור להיכנס לתפקידו במסגרת רוטציה. דעתך על המינוי הזה? "אני לא יודע אם זה יקרה בכלל, מדובר פה בעוד שנתיים, הערכה שלי שזה לא יקרה. אני יודע לעבוד מצוין עם דרעי, הוא שותף שלנו בהסתדרות, בואו נעבור קודם כל את השנתיים הראשונות בשלום ואחרי זה נראה".
שכר המינימום, חתמתם על הסכם אבל זה לא בדיוק מסתייע. "שכר המינימום יעלה במרץ לאיזור 5,600 שקל, שזו כבר קפיצה. לא צריך פה את חברי הכנסת ואת החקיקות שלהם ואת כל הוויכוחים שלהם. זו בשורה יפה. אני כרגע פועל להעלות עכשיו את השכר ל-6,000 שקל. זה לא פשוט כי המעסיקים מתנגדים. אני עושה את זה כרגע מפעל מפעל, אני לא צריך פה את התאחדות התעשיינים שתשב מולי ותבקש כל מיני דברים הזויים כדי ששכר המינימום יעלה. שכר המינימום צריך לעלות בכל מקרה".
בינתיים שכר המינימום לא עלה והמחירים כן עולים באותן חברות להן יש את המפעלים הגדולים. אתה לא יכול דרך הוועדים שלך שם להשפיע על המחירים? "אני מנסה להשפיע על המחירים, אנחנו מנסים לומר להם וקראנו למחאה ציבורית נגד היבואנים הגדולים. אל תקנו, תקנו יותר נכון, תקנו חכם. נתתי כסף לסלי תמיכה וסלי התמודדות נגד יוקר המחיה במועדון ביחד בשבילך. אני עומד להקים סופר חברתי ראשון בהסתדרות שייתן מוצרים מקבילים, יבוא מקביל במחירים מסובסדים וזולים. אנחנו מנסים להתמודד עם הדבר שאף אחד במדינת ישראל לא מתמודד".
הצלחתם לעשות משהו עם מפעל להבים בצפון שייסגר? "זה דבר שמדיר שינה מעיני. יש שלוש-ארבע קבוצות שמעניינות בקנייה, קבוצות רציניות. אנחנו מנסים לעבוד מול בעלי המפעל האמריקנים, לשכנע אותם שימכרו. אנחנו צריכים לקבל תשובה תוך יום-יומיים ואז נדע. הסיכוי לכך קיים. לאחר שנשמע את התשובה שלהם נפעל".
אומרים שאתה לא חובב שביתות גדול ומנסה להרגיע את הרוחות בחדרי חדרים. האם אתה חושב שלנוכח השינויים שיהיו בממשלה הקרובה לא תהיה לך ברירה אלא להוציא אנשים לשביתות? "יכול להיות. אם ימתחו את גבולות הגזרה מולי ויתחילו לשחק בכל מיני דברים הזויים, אז לא תהיה ברירה ונצטרך לצאת לרחובות. בסיטואציה הפוליטית הנוכחית יכול להיות שנצטרך להגיע לשביתה".
בתוך כך, מאות מתושבי חיפה והאזור, עובדים, ועדים וגמלאים השתתפו בשעות הצהרים (ג') בהפגנה מול קריית הממשלה בעיר לנוכח יוקר המחיה בישראל. המפגינים נשאו שלטים שעליהם נכתב בין היתר "די! יקר לנו פה". בההסתדרות מציינים כי על אף שהמאבק הנוכחי מופנה למקבלי ההחלטות, ההפגנות לא יישאו אופי פוליטי. שכן ההשפעות של עליית האינפלציה, גל ההתייקרויות במשק, שחיקת שכרם של העובדים והעוני שנגזר על הגמלאים – אינם סוגיה של ימין ושמאל והם משפיעים על הכיס של כולנו.