התוכנית לסגירתה של תחנת הכוח רידינג בתל אביב נכנסות למגירה: התחנה הצמודה לנמל הישן בעיר תמשיך לפעול לפחות עד 2030 - וייתכן שאפילו עד 2032. לפי התוכנית האחרונה אמורה הייתה התחנה להיסגר בשנה הבאה.
המועצה הארצית לתכנון ובנייה בראשות דלית זילבר החליטה היום (ג') לאשר את המשך הפעלת יחידות היצור רידינג לפחות עד ינואר 2026. בנוסף הורתה המועצה להכין תוכנית שתאפשר את המשך הפעילות של התחנה עד שנת 2030, עם אפשרות להארכה שנתיים נוספות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ההחלטה התקבלה לאחר שנשמעה עמדת משרד האנרגיה וחברת ניהול המערכת הממשלתית נוגה, ולאחר שהוצגה בפני המועצה החלטת הממשלה מאוגוסט האחרון, בדבר אספקת חשמל לגוש דן. בין היתר הובהרה הנחיצות בהמשך הפעלת רידינג לאחר שנת 2022 - המועד המתוכנן המקורי לסיום פעילות התחנה. מצד אחד, רידינג ממוקמת על קרקעות מהיקרות בארץ, כך שהמתחם כולו קורץ לקבלנים ולמדינה לבנייה. מצד שני, אין כרגע תחליף שיאפשר לספק חשמל לגוש דן.
תחנת הכוח המדוברת מפיקה חשמל בהספק של כ-430 מגה וואט והיא פעילה כבר עשרות שנים. לפני כ-15 שנה היא הוסבה לעבודה בגז טבעי שצמצמה את זיהום האוויר שהיא יוצרת, אולם היחידות נמצאות בסוף תקופת הפעלתן ונחשבות מזהמות, ובנוסף במקום יש מצבורי אסבסט מסוכנים שדורשים טיפול ופינוי.
במסגרת הרפורמה בחברת החשמל מסוף 2018 נקבע שרידינג תימכר לשוק הפרטי, אך זאת לא לפני שתובטח אספקת החשמל למשק באמצעות הכפלת כוח היצור במקום והחלפת הטורבינות בחדשות יותר. המכרז למכירת התחנה אמור היה לצאת לדרך השנה, ואולם, המדינה לא קיבלה החלטה סופית בעניינה ומשום כך הוחלט למכור את תחנת הכוח חגית לפני רידינג. בינתיים הוארך מעת לעת בתקופות קצרות היתר ההפעלה של התחנה בת"א. כעת הוחלט להאריך את הפעלתה כאמור, כנראה עד לעשור הבא.
המועצה קבעה כי התוכנית לאפשר את הפעלת תחנה הכוח עד 2030 תכלול תסקיר השפעה על הסביבה ותובא לדיון במועצה. כמו כן, בתוך שנתיים יציג צוות שמונה מכוח החלטת הממשלה באוגוסט את התקדמות קידום יצור והולכה חליפיים לתחנה ברידינג. כיום עומדות על הפרק 2 אפשרויות: תחנת קסם של קסם אנרגיה ותחנת ריינדיר בדרום השרון. מצד אחד נטען כי לא ייתכן שהפריפריה תמשיך לייצר את החשמל של תושבי המרכז, מה גם שהולכתו כרוכה בהקמת תשתיות במיליארדי שקלים, ולכן יש לאשר הקמת תחנת כוח חדשה במרכז הארץ.
מן הצד השני, עומדת הטענה ההפוכה לפיה אין היגיון כיום להקים תחנת כוח חדשה ויש להרחיב תחנות כוח קיימות, למשל באשקלון או בחדרה. לפי טענה זו, תשתיות ההולכה ככל שיוקמו ממילא יוכלו לשמש בהמשך את האנרגיות המתחדשות.
משבר אנרגיה בדרך?
בתוך כך, פורום יצרני החשמל הפרטיים טוען כי ישראל לא נערכת כראוי ומשבר האנרגיה שפקד את אירופה עלול להתרחש גם אצלנו. מעבודה שערך הכלכלן הראשי של BDO חן הרצוג עבור הפורום, עולה כי בשנת 2021 חלה עלייה משמעותית בהיקף יצור החשמל בפחם ובפליטות גזי החממה באירופה, זאת בעקבות משבר האנרגיה החמור שהתרחש במחצית השנייה של השנה.
מהניתוח עולה כי על רקע הצמיחה הכלכלית לאחר משבר הקורונה, כניסת הרכבים החשמליים ושינויי האקלים, חלה עלייה בביקוש לחשמל. במקביל, בשנים האחרונות נוצר מחסור ביכולות ייצור חשמל קונבנציונאלי במדינות רבות כמו בריטניה, בעקבות עצירת תכנון והשקעה בתחנות כח חדשות וסגירת תחנות ישנות. תנאי אקלים קיצוניים כמו רוחות, סופות חול וירידה בשעות השמש, הובילו לצמצום בהיקף ייצור החשמל באנרגיות מתחדשות. בתוך כך, גורמים אלה הגבירו את צריכת הגז הטבעי ואת היקף ייצור החשמל בפחם אשר הביאו לעלייה במחירי החשמל ולגידול בפליטות.
"המסקנות העיקריות לשוק הישראלי ממשבר האנרגיה באירופה הן כי נדרש, במקביל לקידום אנרגיות מתחדשות, להגדיל את היקף כושר הייצור בגז טבעי על מנת להבטיח בטחון אנרגטי במציאות משתנית", מציין נתי בירנבוים, מנכ"ל פורום יצרני החשמל הפרטיים. "אנחנו רואים כיצד בשנים האחרונות הביקוש לחשמל צומח גם מחוץ לעונות השיא (מאי וספטמבר), איך מזג האוויר נהיה קיצוני יותר ואיך זמינות האנרגיות המתחדשות משתנה בהתאם.
כבר שלוש שנים שהממשלה משתהה בפרסום מכסות חדשות לתחנות כח בגז טבעי, בעוד שפרק הזמן המינימלי להקמת תחנת כח הוא 8-7 שנים. המשמעות היא שכבר היום אנחנו בפיגור וקיים חשש ממשי שלא נוכל לספק את הביקושים הצפויים. ללא הקמת כושר ייצור נוסף ומיידי אמינות האספקה עלולה להיפגע ומימוש יעדי משק האנרגיה בתחום הרכב החשמלי והאנרגיות המתחדשות יתעכב".