סוגרים את תשתיות האינטרנט הישנות: משרד התקשורת בהובלת שר התקשורת שלמה קרעי, החליט לצאת למהלך של סגירת רשתות הנחושת והטמנת התשתיות העיליות עד 2030. הוא מכנה זאת "מעבר לתשתיות מתקדמות מבוססות סיבים אופטיים".
מדובר בשימוע מ-2022 שזמן המענה עבורו הוארך. המשרד מעוניין לצאת במהלך כבר ב-2025, על-ידי ביטול חובת הפריסה באזורים חדשים שיחוברו לסיבים בלבד וכן בניתוק צרכנים מהרשתות הישנות – אם 85% מהמתגוררים באזור – מחוברים לסיבים. בכך המשרד בעצם מחסל את החלופה הזולה, יתכן בטרם עת.
2 צפייה בגלריה
עבודות הנחת סיבים אופטיים
עבודות הנחת סיבים אופטיים
עבודות הנחת סיבים אופטיים
(צילום: דנה קופל)

הוא עושה זאת בזמן שהפריסה של סיבים אופטיים בישראל כרגע אינה מספקת ולא מקיפה את כל תושבי המדינה. כמו כן, החיבור אליה יקר מאוד (מאות שקלים) ועלות השימוש החודשי בה לרוב גבוהה לעומת התשלום החודשי על שימוש אינטרנט או טלפוניה בתשתית הנחושת הוותיקה. בנוסף, לקוחות יכולים לקנות היום נתבים פרטיים בזול עבור חיבור לרשתות הוותיקות, בעוד שקיים קושי לחבר נתבים פרטיים לרשת הסיבים והחברות גובות על נתבים מאות שקלים בשנה. המשרד גם לא פתר את סוגיית התחרות המצומצמת בסיבים.

אין מספיק תחרות בסיבים, פגיעה בקשישים

האוכלוסיות שייפגעו מכך הן: קשישים שמשתמשים בטלפון קווי ולא מחוברים לאינטרנט, אוכלוסיות שלא מעוניינות בחיבור לאינטרנט ומשתמשות בקו בזק או HOT, אוכלוסיות שמתגוררות באזורים בהם פריסת הסיבים מוגבלת, אוכלוסיות שלא צריכות אינטרנט מהיר מאוד ולא מעוניינות לשלם מחיר גבוה יותר על אינטרנט.
הוא גם פוגע בחברות שמוכרות חבילות אינטרנט על גבי התשתיות הוותיקות, אם כי הן יעודכנו על כל ניתוק מהרשת – חצי שנה מראש. כיום כאמור אין מספיק תחרות בשוק הסיטונאי בסיבים ועיקר התחרות שכוללת מספר רב של חברות - נמצאת בתשתית הנחושת.
2 צפייה בגלריה
טלפון נייח
טלפון נייח
אוכלוסיות שלא מעוניינות בחיבור לאינטרנט ומשתמשות בקו בזק או HOT ייפגעו מהמהלך
(צילום: shutterstock)

במשרד מודים ש"סגירת רשת הנחושת תוביל לחסכון עצום בעלויות חברות התשתית". כלומר המרוויחות העיקריות יהיו בזק ו-HOT. יש להן תמריץ לפרוס סיבים כדי להגיע ל-85% מהלקוחות בכל אזור כדי לסגור את הרשת הישנה.

הפסקת חשמל? החברות יוכלו לשווק "גיבוי אנרגטי בתשלום סביר"

השימוע שפרסם היום (ב') המשרד שוב מכונה: "שימוע ציבורי לקביעת מתווה לסגירה הדרגתית של תשתיות הנחושת של בזק ו-HOT טלקום". לפי המשרד: "השלב הראשון בתהליך הינו באזורים עם בנייה חדשה, בהם בזק ו-HOT לא יידרשו לפרוס רשת נחושת, ובלבד שיפרסו תשתית רשת מתקדמת ובאמצעותה יספקו שירותים לציבור – משקי בית ועסקים". עוד נמסר ממשרד התקשורת כי "במהלך שנת 2025 תבוטל החובה לבזק ו-HOT לחבר מנויים קמעונאיים וסיטונאיים חדשים על גבי תשתיות הנחושת, במקום בו פרוסה רשת מתקדמת שבאמצעותה הן מספקות את שירותיהן".
כלומר משרד התקשורת מוותר לחברות על חובת הפריסה שלהן ובלבד שיציעו תשתית סיבים חלופית. כך, לצרכנים יינתן שירות אינטרנט מהיר בהרבה - אך גם יקר יותר. צרכנים מבוגרים שרגילים לטלפון קווי של בזק – יצטרכו להסתדר בלעדיו ולקבל שירותי טלפוניה על גבי תשתית הסיבים.
בנוסף, ההסתמכות על תשתית סיבים מחייבת את תשתית החשמל להיות אמינה ויציבה. במקרה של הפסקת חשמל – לקוחות בזק יכולים להשתמש היום בטלפון (ארונות בזק לא פגיעים להפסקות חשמל). בעתיד אם התשתית תהיה סיבים בלבד – תהיה פה בעיה.
לכן, לפי ההצעה של משרד התקשורת, בזק ו-HOT יחויבו להציע למנויים המעוניינים בכך פתרון של "גיבוי אנרגטי" למקרים של הפסקת חשמל לטובת שירות הטלפוניה ושירות האינטרנט. זה כמובן יעלה להם כסף, כפי שכתב משרד התקשורת: "גיבוי אנרגטי זה יכול שיינתן בתשלום סביר". ממש במקרה, שתי החברות הפכו לאחרונה גם לספקיות של חשמל. מדובר פה בעוד עלות לצרכנים שיצטרכו לשלם על "אל פסק" או גיבוי מסוג אחר.

ינתקו אתכם מהאינטרנט אם 85% מהמנויים באזורכם יהיו מחוברים לסיבים

כמו כן, כאמור, במהלך שנת 2025 תבוטל החובה לספק שירות אוניברסלי על בסיס תשתית נחושת, כך שבזק ו-HOT "תהיינה רשאיות לכבות את רשת הנחושת באזור סטטיסטי מסוים לאחר שמספר המנויים (הסיטונאיים והקמעונאיים) שמחוברים לרשת הסיבים שלהן יהיה לכל הפחות 85% מכלל המנויים באותו אזור סטטיסטי", לפי הודעת משרד התקשורת.
"באותו המועד, בעל התשתית יהיה רשאי להעביר באופן יזום את הלקוחות מתשתית הנחושת לתשתית הסיבים (על חשבון המנויים), או לנתקם. ככל שיהיו לקוחות שלא ירצו לעבור לתשתית הסיבים, אותם לקוחות יקבלו מבעל התשתית התראה של 3 חודשים מראש בטרם בעל התשתית יכבה את רשת הנחושת ויפסיק לתת להם שירותי תקשורת על גביה.
"באשר לתהליך מעבר לקוח סיטונאי מרשת נחושת לרשת סיבים, על בעל התשתית יהיה לעדכן את ספק השירות חצי שנה מראש, וספק השירות הוא זה שיבצע את התיאום הנדרש מול הלקוח שלו".

סגירה סופית ב-2030 גם אם לא כל הלקוחות מחוברים לסיבים

על פי השימוע, בשנת 2030 בזק ו-HOT יוכלו לסגור את מה שנותר מרשתות הנחושת, "אף אם לא יגיעו באזורים סטטיסטיים מסוימים ל-85% מהמנויים שיקבלו שירות על תשתית הסיבים, ובלבד שקיימת תשתית סיבים באותם האזורים ותוך מתן התראה ללקוחות", כך נמסר. כלומר: תתחברו לסיבים או תסתדרו.
במשרד מסבירים את המהלך: "החזקת רשתות הנחושת הישנות, במקביל לרשתות מתקדמות, היא כפילות מיותרת, שמשמעותה נטל כלכלי עודף כבד, ומורכבות תפעולית גדולה. אין כל הצדקה צרכנית, כלכלית או תחרותית להמשיך ולחייב את בעלות התשתית בהפעלה של שתי רשתות במקביל".
כן מסרו כי "סגירת רשתות הנחושת ומעבר לסיבים יביאו איתן תועלות נוספות. תשתיות הנחושת סובלות מתקלות בשל קורוזיה ודעיכה בעוצמת האות, ולכן המהירות יורדת ככל שהמרחק מבית הלקוח גדל. בנוסף, אחזקתן לצד רשתות מתקדמות כרוכה בעלויות גבוהות, אין להן אופק קידום טכנולוגי והן צורכות אנרגיה גבוהה. על כן, סגירתן תסייע בצמצום הזיהום הפחמני שנוצר מתחזוקת רשת הנחושת.
"כתנאי לסגירת רשת הנחושת באזור מסוים, חברות התשתית יחויבו להסיר את כל תשתית הנחושת העילית ואת כל המרכיבים הפסיביים והאקטיביים אשר משמשים את רשת הנחושת ושלא נדרשים לאספקת השירות בסיבים. הסרת התשתית העילית תבוצע תוך שנה מסגירת הנחושת באזור הסטטיסטי. כמו כן, חברות התשתית יחויבו בהטמנת הרשת המתקדמת על גבי סיבים אופטיים בתיאום עם הרשות המקומית. התיקונים המוצעים יעוגנו בחוק התקשורת או בתקנות לפיו, וברישיונות, לפי העניין, לאחר הליכי השימוע כמקובל".
מנכ"לית משרד התקשורת, עו"ד ענבל משש, מסרה: "במשך עשרות שנים, תשתיות הנחושת שירתו אותנו נאמנה, אולם כעת הגיע הזמן לנוע עם הקידמה אל עבר העתיד. סגירה הדרגתית של תשתיות הנחושת ומעבר לרשתות מבוססות סיבים אופטיים יביא לשיפור באיכות השירות וביציבות הרשתות, ויספק מענה מתקדם לצרכי הציבור, קצבים מהירים יותר ואמינות גבוהה, תוך הפחתת עלויות ותקלות".