מדד נאסד"ק רשם היום את יומו הגרוע מאז סוף 2022 וננעל בירידה חדה של 2.8% לאחר דיווח על כך שהממשל האמריקני מתכוון להחמיר את ההגבלות על יצוא שבבים לסין. סקטור השבבים צנח: אנבידיה מחקה 6.6%, אפלייד נפלה ב-9.6%, קוואלקום מחקה 8.6% ו-AMD ירדה ב-10.2%. במקביל S&P 500 נסוג ב-1.4%, ואילו דאו ג'ונס ננעל בשיא לאחר שטיפס ב-0.6% ורשם יום מסחר שישי רצוף בירוק.
כאמור, בממשל ביידן מתכננים לפעול נגד החברות שמפרות את ההגבלות שהוטלו על יצוא טכנולוגיות מתקדמות לסין, ומאיימים להטיל על חברות כמו טוקיו אלקטרון ו-ASML את העונשים המחמירים ביותר, אם ימשיכו לספק לסין גישה לטכנולוגיית שבבים, כך לפי דיווח בבלומברג.
1 צפייה בגלריה
אנבידיה
אנבידיה
אנבידיה
(Photo: Nvidia / Reuters)
לטענת אנשים המעורים בנושא, בניסיון להשיג מינוף על בנות הברית, בארה"ב שוקלים להתבסס על חוק foreign direct product (FDPR), שמאפשר למדינה להטיל הגבלות על מוצרים מתוצרת זרה שמשתמשים בטכנולוגיה אמריקנית, גם אם בחלק קטן ביותר ממנה.
צעד מסוג זה, שנתפס על ידי בנות הברית כדרקוני – ישמש כדי לפגוע בפעילות העסקית של חברות טוקיו אלקטרון היפנית ו-ASML ההולנדית, המייצרות ציוד לייצור שבבים, שחיוני לתעשייה.
לפי המקורבים, שביקשו להישאר בעילום שם, ארה"ב העבירה ליפן ולהולנד את המסר כי הצעד הוא בלתי נמנע אם לא יאכפו בצורה טובה יותר את ההגבלות נגד סין. המטרה היא לשכנע את המדינות להגביל אף יותר את היכולת של החברות להעניק שירות ותיקונים לציוד שכבר נמצא בסין.
המהלך המתגבש הוא גם בתגובה לתלונות החברות האמריקניות בנוגע להגבלות נגד סין, והטענה כי הן נענשות מכך. במקביל, במדינות האחרות לא ממהרים לשנות את המדיניות כשהבחירות בארה"ב רחוקות עוד פחות מארבעה חודשים ועלולות להוביל לשינוי בהגבלות.
נציג של ASML סירב להגיב על הדיונים, שבהם השתתפו גם המועצה לביטחון לאומי ומשרד המסחר. דוברת של טוקיו אלקטרון מסרה כי החברה אינו בעמדה להגיב על "נושאים גיאופוליטיים".
דובר משרד החוץ הסיני אמר בתדרוך לעיתונאים היום (ד') כי ארה"ב "עושה פוליטיזציה למסחר ולקונספט של ביטחון לאומי". עוד הוסיף כי ה"מדינות הרלוונטיות" צריכות "להתנגד נחרצות לכפייה ולקיים סדר מסחרי הוגן ופתוח כדי להגן על האינטרסים ארוכי הטווח שלהן".
ארה"ב הטילה את ההגבלות הנרחבות על מכירת שבבים מתקדמים וציוד יצור לסין כבר באוקטובר 2022, וכעבור שנה החמירה את ההגבלות, זאת במסגרת מאמצים למנוע מסין להשיג טכנולוגיה מתקדמת שיכולה להגביר את יכולותיה הצבאיות. להגבלות הללו יש השפעה ממשית על סין, ופגעו בחברות כמו וואווי ו-SMIC, זאת מכיוון שהקשו עליהם להשיג ציוד ואספקה חשובים.
אך בה בעת המדיניות הזו נגסה גם בהכנסות של החברות האמריקאיות, ובתעשיית השבבים המקומית קוראים לחלוקה הוגנת יותר בנטל. שלוש יצרניות ציוד השבבים הגדולות בארה"ב – אפלייד מטריאלס, לאם ריסרץ' ו-KLA – נפגשו לאחרונה עם נציגים בממשל כדי להעביר את התלונות שלהן. לטענתן, מדיניות המסחר הנוכחית פוגעת בחברות המוליכים למחצה האמריקאיות ולא מצליחה לבלום את ההתקדמות הסינית. עם זאת, החברות לא מעוניינת בהקצת הצעדים ושימוש ב-FDPR, שכן הן חוששות שהמהלך יעורר אנטיגוניזם ביפן ובהולנד והחברות יסרבו לשתף פעולה.
לפיכך, צעד חלופי שמקדמים בתעשיית השבבים האמריקאית הוא הרחבת הקריטריון לקבלת רישיונות למשלוחים של טכנולוגיה מוגבלת, כך שניתן יהיה לאיים על החברות שיצורפו לרשימה אם לא יצייתו להגבלות.