בקרן המטבע הבינלאומית לא מאמינים לשר האוצר בצלאל סמוטריץ׳. בתחזית מעודכנת שנחשפה הבוקר (רביעי) בכינוס השנתי של הקרן בוושינגטון, מצפים כלכלניו לגירעון גדול בתקציב מדינת ישראל השנה, כ-9% מהתוצר המקומי, ולגירעון של 5.4% מהתוצר בשנה הבאה.
כיודע, שר האוצר סמוטריץ׳ עומד על כך שהגירעון השנה יהיה נמוך מ-7% מהתוצר ובשנה הבאה לא יחרוג מ-4% תוצר. אלו הבדלים מאוד משמעותיים: כל אחוז של תוצר שווה כ-20 מיליארד שקל, כך שהגירעון בתקציב המדינה החוזי השנה על-ידי קרן המטבע גבוה ב-40 מיליארד שקלים לפחות בהשוואה להערכות האוצר. בשנה הבאה עלול הגירעון בתקציבנו, לפי חישובי קרן המטבע, להגיע ל-110 מיליארד שקלים.
1 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
(צילום: עמית שאבי)
הסיבה לחריגה כה בולטת מההתחייבויות של משרד האוצר (והממשלה כולה כשיאושר התקציב 2025 ) נעוצה בצד ההכנסות: כלכלני קרן המטבע מפקפקים ביכולתה של ממשלת ישראל להעביר ולהפעיל את כל הגזרות הנדרשות לצמצום הגירעון התקציבי לכדי 4% מהתוצר. לכן, הממשלה תצטרך להעמיס על מאזנה עוד ועוד בחובות. היחס בין החוב הציבורי-ממשלתי לבין התוצר יגדל השנה לכדי 69% ( מ-61.4% אשתקד ) ובשנה הבאה ימשיך ויעלה ל-69.3% .
כל התחזיות ביחס לכלכלת ישראל ותקציבי הממשלה, אמרו לי בכירי חטיבת המחקר של הקרן, מתבססים על תרחיש ייחוס לפיו ״המלחמה במזרח התיכון תדעך הכי מאוחר ברבעון הראשון של השנה הבאה״.
ראשי קרן המטבע קראו אתמול במסיבת עיתונאים לממשל האמריקאי הבא לעצור את הגידול העצום בחובותיו, הנושקים כבר ל-125% מהתוצר, ומשפיעים לרעה על העולם כולו. אמריקה יכולה לעשות זאת, אמרו, בהיותה ״במצב כלכלי מצויין שמדינות מפותחות אחרות יכולות רק לקנא בו״. הם סירבו להתייחס לתוכניות הכלכליות הפרטניות של המועמדים השונים במרוץ לנשיאות אמריקה.