שוק העבודה צפוי לעמוד מיידית בפני שינוי מהותי, לפיו אלפי עובדים יוכלו להגיע למקומות עבודתם גם אם הם נדבקו בנגיף הקורונה. זאת בתנאי שמחלתם זניחה ושהם לא יפגשו בדרכם למקום העבודה ובמפעל שבו הם מועסקים באף עובד אחר בעת שהותם בו. החידוש, הנוגע בעיקר לעובדים בענף התעשייה, עשוי לבטל למעשה את הצורך של עובדים רבים בבידוד ולסייע למקומות העבודה להתגבר על היעדרותם בימים האחרונים של עובדים רבים, בהם כאלה המועסקים בעבודה חיונית במיוחד.
השינוי בהוראות באופן גורף לראשונה מאז פרוץ המגפה יאפשר לכל מי שיוגדר על יד מקום העבודה כעובד קריטי - מנהל קן ייצור, נהג תובלה או מפעיל מלגזה למשל - להתייצב לעבודתו גם אם נדבק בנגיף הקורונה, אולם עליו לקבל על כך אישור אישי מיוחד מטעם הממונים עליו במקום העבודה.
על ההחלטה הדרמטית למדי בשוק העבודה הודיעה התאחדות התעשיינים, בעקבות שיתוף פעולה בנושא זה עם רשות החירום הלאומית (רח"ל) ומשרד הבריאות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מפעל
מפעל
מפעל
(צילום: shutterstock)
מהיום יתאפשר למעשה לראשונה לעובד מאומת לקורונה להגיע פיזית למקום עבודתו. זאת בתנאי שהעובד יוגדר כ"עובד קריטי", אינו מראה תסמינים של המחלה ואינו בא במגע עם עובדים אחרים במקום העבודה.
במסגרת המתווה החדש, חברה שנחשבת לחיונית תוכל לשלוח בקשה מסודרת למשל"ט (מרכז השליטה של משרד הבריאות) להעסיק עובד קריטי בשטחה. במידה והבקשה תאושר, העובד יוכל לצאת מביתו ישירות למקום העבודה, על אף שהינו מאומת קורונה, ולעבוד בבידוד בעמדת העבודה שלו. זאת כל עוד הוא מוגדר כמאומת א-סימפטומטי. אישור העבודה שיתקבל הנו פרטני ואישי לעובד לכל יום עבודה בנפרד.
יצוין כי העובד המאומת יצטרך לשמור על כללי זהירות נוקשים במקום העבודה – העובד יצטרך לתזמן את הגעתו לעבודה, כך שלא ייחשף לשאר העובדים או הלקוחות, לבד ברכבו הפרטי, ללא עצירות ביניים. העובד יוכל לחזור לעבודה רק אם הוא עובד לבד, ללא סיכון למגע או חשיפה לאנשים אחרים. מקום העבודה יאוורר והעובד יקפיד על פתיחת חלונות בעמדת העבודה. העובד יבצע את תפקידו בעמדה נפרדת ללא כל אפשרות למגע עם אנשים אחרים. העובד יתבקש להקפיד הקפדה יתרה על היגיינה, כל הפסקה של העובד תתקיים באוויר הפתוח בלבד. במידת האפשר, מקום העבודה אף יקצה לעובד תא שירותים נפרד. כמו כן בתחילת יום העבודה ובסוף יום העבודה, עמדת העבודה תחוטא באופן מלא.
נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר: "על מנת שהמשק ימשיך לתפקד ולא נגיע למצב של מחסור במוצרים חיוניים או פגיעה בתשתיות חיוניות כגון מים וחשמל, יזמנו יחד עם רשות החירום הלאומית (רח"ל) מסלול מיוחד שיאפשר לעובדים קריטיים, בעלי תפקיד או מידע חיוני, לחזור פיזית בחזרה לעבודה גם אם הם מאומתים לקורונה. בראש דאגתנו עומדת השמירה על האספקה השוטפת לאזרחי המדינה, יחד עם שמירה הדוקה על בריאות עובדנו. הפתרון הנוכחי נותן תשובה לכך. אני מודה לרח"ל ומשרד הבריאות על הנכונות לגבש מתווה חשוב זה ולהפעילו איתנו בשביל המטרות החשובות. איננו יודעים מתי המגיפה תסתיים ולכן עלינו להסתכל לטווח הארוך וללמוד לחיות עם הקורונה, כך שנוכל להמשיך לחיות, לעבוד ולתפקד גם אם יהיה גל שישי ושביעי של המחלה".