במשרד האוצר מגבשים פתרון לבעיה שעלתה לפתע וחשפה מצב אבסורדי בנוגע לתשלום לעצמאים עבור ימי הבידוד. בעוד שעצמאי יהיה זכאי, לפי החוק שהוצג רק בימים האחרונים, לראשונה לדמי בידוד, הסתבר שהוא לא יכול לדרוש פיצוי על בידוד במקרה שהוא עצמו נדבק בקורונה. הסיבה, על פי משרד האוצר: לעצמאים אין אפשרות חוקית כיום להגיש ימי מחלה ואין להם מעסיק.
ל-ynet נודע כי בעקבות העלאת הנושא בפני ראשי משרד האוצר היום (א') על ידי גורמים שונים, בהם התאחדות המלאכה והתעשייה, ארגוני העצמאים וראשי המגזר העסקי, הפנימו גם במשרד האוצר שמדובר למעשה באבסורד: לפי החוק, עצמאי נדרש להיכנס לבידוד - אם הוא עצמו נדבק בקורונה - אך הוא זכאי לקבל דמי אבטלה רק אם ילדיו הקטנים חלו והוא נאלץ להישאר עמם, או אם הוא שהה במחיצת מאומת ועל פי חוק עליו לשהות בבידוד עד שיתברר אם הוא נדבק. אולם, אם יתברר שהעצמאי אכן נדבק בעצמו וחלה - הוא לא יפוצה, שכן לעצמאים אין אפשרות בחוק להגיש לשום גורם ימי מחלה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
פתיחת חנויות בירושלים
פתיחת חנויות בירושלים
חנויות בירושלים. הבלגן של דמי הבידוד לעצמאים
(צילום: רויטרס)

העצמאים עדיין מופלים לרעה

בחוק החדש שגיבש משרד האוצר בשבועות האחרונים וטרם אושר - הוחלט לפצות את העצמאים על ימי הבידוד רטרואקטיבית מחודש יולי אשתקד. אולם, בניגוד לשכירים, דמי הבידוד היו אמורים להיות משולמים להם רק על ידי הממשלה, וזאת עבור שלושה ימים בלבד, שכן לא ניתן לחלוק את הפיצוי עם המעסיקים, משום שלעצמאי אין מעסיק.
בשבוע האחרון, נוכח התפשטות זן האומיקרון המדבק והמצב שנוצר שבו מאות אלפי עובדים, בהם עצמאים, אמורים לשהות בבידוד - הודיע שר האוצר אביגדור ליברמן כי הוחלט להעלות את מספר ימי הפיצוי לעצמאים משלושה לארבעה. אך כעת התברר שלמעשה העצמאים עדיין מופלים לרעה, כיוון שאינם יכולים להגיש ימי מחלה אם הם עצמם נדבקו בקורונה. כבר מחר צפויים במשרד האוצר להודיע כי הוחלט לפצות באופן חריג גם את העצמאים על ימי הבידוד אם אלה נגזרו עליהם משום שהם עצמם נדבקו בנגיף, אבל זאת - רק בחודש ינואר בשלב הראשון, ולא רטרואקטיבית מחודש יולי.
בתוך כך, יש לציין כי שר האוצר הצהיר בשבוע שעבר כי החוק יעלה היום להצבעה, אך בינתיים הוא מתעכב וצפוי לעלות רק לקראת סוף השבוע או בתחילת השבוע הבא. אם יאושר, לפי המתווה הנוכחי עצמאים יהיו זכאים רטרואקטיבית למימון שלושה ימי בידוד מיולי 2021 ועד סוף השנה (כל עוד הם לא נדרשו לבידוד בגלל שהיו חולים בעצמם), ובינואר יהיו זכאים למימון ארבעה ימי בידוד, גם אם היו חולים בעצמם.
יצוין כי תוספת הפיצוי על יום הבידוד לשכירים ולעצמאים תהיה תקפה רק לחודש ינואר וכך גם הפיצוי המתוכנן על ימי המחלה לעצמאים. עם זאת נודע ל-ynet כי כבר בסוף השבוע הבא יוחלט על הארכת הפיצוי גם לחודש פברואר, אם יתברר שהתפשטות זן האומיקרון לא נבלמה באופן משמעותי ועדיין צפויים מאות אלפי עובדים מבודדים גם בחודש הבא.

הסוחרים נגד ליברמן והכלכלן שמסכים עם שר האוצר
(צילום: אבי חי, נויל האריס)

בכל מקרה יהיה על העצמאים להצטייד באישור רפואי כי הם עצמם נדבקו בקורונה, כדי לקבל את הפיצוי לימי הבידוד. ככלל, גם שכירים צריכים להצטייד באישור רפואי על ימי הבידוד שנגזרו עליהם, גם בעטיו של ילד קטן חולה בבית. יצוין כי רק הורה אחד - עצמאי או שכיר - יוכל לקבל את התשלום עבור ימי הבידוד בכל מקרה.
גורם בשרד האוצר אמר הערב ל-ynet כי "מדובר במצב חריג מאוד. כי אם עצמאי חולה בשפעת או בדלקת ריאות - הוא לא מפוצה גם עכשיו. רק אם יחלה בקורונה הוא יפוצה לחודש הנוכחי. לכן החקיקה כאן מאוד מיוחדת ונצטרך לברר איך אפשר לקיים את הפיצוי הזה כחוק".

"זה מצב הזוי ולא מתקבל על הדעת"

עניין תשלום דמי הבידוד לעצמאים שנדבקים בקורונה עלה, לאחר שלהתאחדות המלאכה והתעשייה, המייצגת את העסקים הקטנים, הגיעו בימים האחרונים פניות רבות בגין המצב האבסורדי שנוצר, כאשר בעל עסק עצמאי, המתגלה כמאומת לקורונה, אינו זכאי על תשלום עבור ימי הבידוד, כאשר המדינה היא זאת שבעצמה מחייבת אותו לשהות בבידוד.

2 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
בנט, לפיד וליברמן בישיבת הממשלה. ימצאו פתרון הגיוני?
(צילום: מארק ישראל סלם)
כעת, על פי התיקון החדש שמגבשים באוצר, ושאמור לעלות בשבוע הקרוב לחקיקה בכנסת, עצמאי יקבל תשלום בגין ימי בידוד גם באם אומת כחולה קורונה עצמו - אבל זאת רק בחודש ינואר בשלב הזה, כאמור, ולא רטרואקטיבית.
יאיר, ספר ממרכז הארץ, סיפר היום לראשי התאחדות המלאכה והתעשייה: "אומתתי כחולה קורונה. מעכשיו ועד אשר אקבל את האישור לסיים את ימי הבידוד, לא אקבל שום תשלום מהמדינה. איני זכאי לתשלום של ימי מחלה והאבסורד הוא שאין לי שום שליטה על הבידוד שלי. המדינה היא זאת שמחייבת אותי להיכנס לבידוד ובאותה הנשימה אומרת לי להסתדר לבד. זה מצב הזוי ולא מתקבל על הדעת, איך אני אמור לפרנס את הילדים שלי, כאשר העסק סגור ואין לי שום מקור הכנסה?"
יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה: "כאשר שכיר מתגלה כמאומת הוא יודע שיש לו גב, שיש לו תשלום בעבור הימים שיישב בבית. לבעלי העסקים והעצמאיים אין אחריות לשום דבר. המדינה יודעת להכניס אותך לבידוד אבל משם תסתדר בכוחות עצמך. אין את ההבנה הבסיסית שעצמאי מאומת לקורונה פירושו אדם שלא מייצר הכנסה לביתו. תקופת ימי בידוד בבית ללא כל ודאות כלכלית היא סכין נוסף בגבם של העצמאים. אין חדש תחת השמש. אנחנו דורשים שהממשלה תתעשת לאלתר ותמצא פתרון למצב ההזוי הזה".