בית המשפט המחוזי מרכז-לוד קבע לאחרונה שהורים לתינוקת שמתה בגיל שמונה חודשים אחרי שנבדקה על ידי רופאה מתחזה במרפאת "טרם" יפוצו בכשני מיליון שקל.
התינוקת נבדקה בינואר 2019 בקופת החולים ונמצא כי היא סובלת מחום, שיעול ונזלת לצד תפרחת פטרייתית. היא שוחררה עם טיפול במשחה. לאחר הביקור חומה של התינוקת לא ירד והיא לא אכלה היטב. יומיים לאחר מכן לקחה אותה אימה למוקד לרפואה דחופה של טר"מ. בגיליון השחרור נרשם כי הילדה סובלת מחום של 40.1 מעלות ו"לא רגועה". היא שוחררה לביתה עם אבחון של מחלה ויראלית ובהמלצה של מעקב רופא מטפל וטיפול במשחה בעקבות התפרחת.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
לדברי האם, בתה נרדמה אחרי חצות, וכשקמה אליה בסביבות 3:00 לפנת בוקר ראתה שהיא כחולה. התינוקת פונתה לבית החולים שניידר אך מאמצי ההחייאה כשלו. בדו"ח הפתולוגי צוין כי היא נפטרה כתוצאה מדלקת ריאות חיידקית.
לתביעה שהגישו ההורים צורפה חוות דעת שקבעה שהתינוקת סבלה מחום גבוה, דופק מהיר וספירת דם לא תקינה. נתונים אלה מעידים על זיהום חריף מסכן חיים שמחייב הפנייה דחופה לבית החולים וטיפול מיידי באנטיביוטיקה.
מטעם טרם הוגשה חוות דעת שקבעה כי הרופאה העריכה באופן סביר את מצב בתם. צוין בה מוצאה של התינוקת, ונכתב כי ליוצאי תימן יש נטייה לספירת דם נמוכה.
במסגרת הטענות נגד משרד הבריאות, ציינו ההורים שהרופאה הציגה דיפלומה שלפיה למדה רפואה במולדובה וסיימה ב-2003. נטען כי היא ניגשה לבחינת הסטאז' של משרד הבריאות ונכשלה 22 פעמים. רק ב-2014 עברה את הבחינה וקיבלה אישור להתחיל סטאז', וב-2015 קיבלה רישיון קבוע לעסוק ברפואה.
עו"ד מירב אשלעו"ד מירב אשלצילום: יקיר ברבי
על פי הנוהל המקובל בבית החולים השרון, שבו החלה הרופאה התמחות, נעשתה פנייה לאוניברסיטה במולדובה כדי לאמת את התעודה. ביולי 2016 השיבה האוניברסיטה כי היא לא מכירה את הרופאה ושהדיפלומה נראית מזויפת. משרד הבריאות עודכן בחשדות אך פעל להגשת קובלנה וביטול רישיונה של הרופאה רק לאחר מות התינוקת.
השופטת בלהה טולקובסקי קבעה שטרם והרופאה התרשלו, שכן התסמינים שמהם סבלה התינוקת חייבו הפניה למיון, מה שהיה מונע בסבירות גבוהה את מותה.
עוד נקבע כי המדינה התרשלה בהענקת הרישיון לרופאה. היא כתבה כי לנוכח כישלונותיה החוזרים בבחינות הסטאז' היה צורך לפנות לאוניברסיטה במולדובה כבר ב-2014 כדי לאמת את הדיפלומה. כמו כן, פרק זמן של כשנתיים וחצי מהמועד שבו נודע למשרד הבריאות על החשדות ועד מות התינוקת, שבמהלכו לא ננקטו נגד הרופאה הליכי משמעת כלשהם, מעיד על התרשלות.
השופטת העמידה את הפיצוי להורים על סך כ-1.85 מיליון שקל, וחילקה את האחריות באופן שטרם והרופאה יישאו ב-50% מהפיצוי, והמדינה תישא ב-50% הנותרים. היא קיבלה הודעת צד ג' נגד המתחזה וחייבה אותה לשפות את המדינה בסכום הפיצוי בו חויבה. הנתבעות חויבו בנוסף בשכר טרחת עו"ד בסך 23.4% מהפיצוי ובהוצאות משפט.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעים: עו"ד א' בן משה • ב"כ טר"מ: עו"ד ל' פרי ועו"ד ח' קבילו • ב"כ המדינה: עו"ד ק' דוידוביץ ועו"ד ע' מליאנקר • ב"כ הנתבעת 3: עו"ד י' פלסיוס-קליין • עו"ד מירב אשל עוסקת ברשלנות רפואית • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין