1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
שופט השלום בבאר שבע השופטת אורית ליפשיץ קבעה לאחרונה כי תושבת מושב מבטחים שבדרום תפנה מהנחלה החקלאית שלה צימרים ויחידות דיור שנבנו בסוף שנות ה-90, ותפצה את המדינה בכ-400 אלף שקל.
בתביעה טענה המדינה כי האישה הפרה את החוק כשהקימה בנחלה החקלאית מבנים ללא היתר והיא עושה בהם שימוש מפר תוך הפקת רווחים ועשיית עושר שלא כדין. נטען כי הקימה בריכת שחייה, שלושה מבני מגורים מעץ המחולקים כל אחד מהם לכמה יחידות דיור, שני מחסנים ושבע סככות.
על פי המדינה, הנתבעת הפכה את המשק שנמסר לה לשימוש חקלאי בלבד למתחם הכולל 8-7 יחידות אירוח ובריכה, ועושה בו שימוש מסחרי לתיירות בהיקף גדול וללא אישור. המדינה עתרה להפסקת השימושים המפרים, השבת המצב לקדמותו, הריסת המבנים הבלתי חוקיים ותשלום דמי שימוש.
הנתבעת טענה מנגד שבעלה שהלך לעולמו באופן מפתיע ב-2011 הוא שהקים את המבנים מושא התביעה בסוף שנות ה-90 או בסמוך לכך, וזאת במסגרת הרחבת הפעילות העסקית של המנוח בנחלה.
לטענתה לא היה לה כל מושג באשר לאי-חוקיות המבנים וכי אלו הועברו אליה עם פטירתו. לדבריה, ככל הידוע לה בעלה קיבל הרשאה לפרקי זמן ממושכים להקמת המבנים. היא הוסיפה כי השימושים שנעשים על ידה הם בתמיכה ובעידוד של הגורמים המוסמכים.
השופטת אורית ליפשיץ ציינה כי הנתבעת הודתה שבמהלך כל השנים היא משכירה את חדרי האירוח שבמקרקעין תמורת כ-5,000 שקל בחודש. כמו כן היא הודתה שיחידות המגורים המצויות בתוך חלקת המגורים משמשות את שני ילידיה הבוגרים.
עו"ד שלום פנחס וייסעו"ד שלום פנחס וייסיואב כהנא
נקבע שכלל השימושים במבנים הם בניגוד להסכם ולהוראת הדין. השופטת הורתה לנתבעת לסלק ולפנות מהמקרקעין את כל אותם מבנים בלתי חוקיים. היא הוסיפה כי אף שהתביעה הוגשה כבר בתחילת 2016, המשיכה הנתבעת לעשות שימוש במבנים באופן המפר ברגל גסה את הסכם המשבצת והוראות החוק.
נקבע כי הפסקת השימושים המפרים בחדרי האירוח והצימרים תהיה בתוך 30 יום וכי הפסקת השימושים בדירות הילדים תהיה בתוך 6 חודשים.
השופטת קיבלה את חוות דעת מומחית שחישבה את דמי השימוש בהתבסס על 6% מערך הקרקע לשנה. היא דחתה את בקשת הנתבעת לחייב אותה בשיעור דמי שימוש המתאים לאזור קו עימות, 2% לכל היותר, והבהירה כי מדובר ב"הוספה של עוול לעוול".
בסיכומו של דבר חויבה הנתבעת להרוס את המבנים הבלתי חוקיים בהתאם ללוח הזמנים שנקבע בפסק הדין, ולשלם למדינה 368,873 שקל וכן 4,352 שקל בגין כל חודש ממאי 2022 ועד הפסקת השימושים בפועל בצימרים. הנתבעת חויבה בהוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד בסך 40 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המדינה: עו"ד שאול אל עמי • ב"כ הנתבעת: עו"ד מויאל • עו"ד שלום פנחס וייס עוסק בדיני מקרקעין • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין