בית משפט השלום בנוף הגליל-נצרת קבע לאחרונה שחברת הביטוח "שירביט" תשלם לאחותו של צעיר שנהרג בתאונת דרכים פיצויים והוצאות בסך יותר ממיליון שקל. השופטת הבכירה שאדן נאשף-אבו אחמד דחתה את החברה, שטענה שמי שנהג ברכב בעת ההתנגשות היה המנוח, שלא היה לו רישיון נהיגה, ולכן היא פטורה מפיצוי.
התאונה התרחשה באחד הלילות באפריל 2013: בן 26 יצא ממועדון חשפנות בחיפה ונסע הביתה עם חבר במכונית מרצדס המבוטחת על ידי שירביט. במהלך הנסיעה איבד הנהג שליטה והתנגש בעוצמה במעקה בטיחות. אחיה של התובעת מת במקום וחברו נחבל קלות בלבד.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בתביעה שהגישה בחלוף כשבע שנים מהאירוע טענה אחות המנוח, המהווה יורשת יחידה שלו, שמי שנהג ברכב בשעת התאונה היה החבר ולא אחיה, ומכאן שהיא זכאית לפיצוי מחברת הביטוח.
מנגד טענו החבר ושירביט שלא רק שהמנוח היה זה שנהג (מבלי שהיה לו רישיון ומכאן שאין כיסוי ביטוחי ואחותו לא זכאית לפיצוי), אלא שהחבר כלל לא היה במכונית בזמן ההתנגשות: הוא סיפר שאמנם התחיל לנהוג ביציאה מהמועדון, אך בדרך הוא עצר כדי להתפנות, ואז המנוח, שהיה שתוי, עלה ברח עם הרכב והתנגש במעקה הבטיחות.
חלק הארי בפסק דינה של השופטת נאשף-אבו אחמד נגע לבירור זהות הנהג בשעת ההתנגשות. מסקנתה הסופית הייתה שהחבר, ולא המנוח, הוא זה שישב על ההגה ולכן "שירביט" מחויבת בפיצוי ליורשת.
עו"ד רן שקדעו"ד רן שקד
נקבע שגרסת ההגנה שלפיה המנוח "גנב" את הרכב לא הועלתה על ידי החבר באופן מידי – לא בפני אנשי המשטרה ומד"א שהגיעו למקום, ואף לא בפני חבריו, שחלקם סיפרו כי הוא לא מסר להם כלל פרטים על האירוע: "משום כך, גרסה זו הינה בבחינת גרסה כבושה, משגרסה זו לא עלתה מיד לאחר התאונה אלא בשלב מאוחר של חקירת המשטרה".
בפסק הדין צוין שמהראיות עלה שהחבר החליף חולצה בזירת התאונה מבלי שניתן לכך הסבר משכנע ומניח את הדעת, והדבר מצביע על ניסיונו לטייח את נהיגתו בזמן התאונה. יתרה מכך, במסגרת העדויות שנגבו במשטרה סמוך לתאונה עלה שחלק מהחברים הודו למעשה שהחבר ביקש מהם לשקר ולהגיד שהמנוח גנב את הרכב והתנגש במעקה הבטיחות.
ראיות נוספות שעמדו בסתירה לגרסת ההגנה שפכו אור עגום במיוחד על נסיבות התאונה. בין היתר התברר שאחרי ההתנגשות התחבא החבר בין השיחים, ולפי בוחן התנועה המשטרתי – מהירות נהיגתו ברגעים שלפני התאונה הייתה גבוהה במיוחד, כ-183 קמ"ש. אגב, מסקנת השופטת הייתה שגם החבר, כמו המנוח, היה שיכור.
בדיון על אודות הנזק סיפרה האחות כי לפני מותו היה אחיה שחקן כדורגל מקצועי, בעל פוטנציאל השתכרות גבוה. בהתאם נקבע ש"שירביט" תפצה אותה ב-964 אלף שקל, בעיקר עבור הפסדי השתכרות בגין השנים האבודות, וכן לשלם לה שכר טרחת עו"ד בסך כ-125 אלף שקל והוצאות משפט.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעת: עו"ד סאלח אסדי • ב"כ הנתבע: עו"ד חנא בולוס • ב"כ הנתבעת: עו"ד רוני זמיר • עו"ד רן שקד עוסק בנזקי גוף ותאונות • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין