בעקבות פשרה בתביעה ייצוגית: צרכנים יקבלו הנחות של עשרות שקלים על מוצרים ברשת טרקלין חשמל, כולל כפל מבצעים. הסכם הפשרה אושר על ידי בית המשפט המחוזי מרכז. ניתן להגיש התנגדויות להסכם. גובה הפיצוי הכולל: 1.1 מיליון שקל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
התובע הייצוגי טען שהרשת הציגה באתר שלה מבצע ("הנחה מיוחדת") ללא מועד סיום. לטענתו הוא נמשך מעבר ל-35 יום, בניגוד לחוק שאוסר על מתן כינוי "מבצע" למחיר שנראה כמו מחיר קבוע. כמו כן, נטען כי לא ציינה את שיעור ההוזלה ואת הכמות במלאי. טרקלין חשמל טענה בתגובה כי לא נגרם נזק לצרכנים שכן המחיר היה נמוך.
1 צפייה בגלריה
סניף של טרקלין חשמל
סניף של טרקלין חשמל
סניף של טרקלין חשמל
(צילום: עמית שעל)
סוכם כי הרשת תעניק את הפיצוי לכל מי שירכוש טובין בסניפיה ובאתר האינטרנט שלה בדרך של הפחתת סכום כסף ממחירו הסופי של המוצר אחרי מבצעים והנחות, כלומר ככפל מבצעים: לקוח שירכוש מוצר שמחירו לאחר כל ההנחות נע בין 500 שקל ל-1,000 שקל (מחיר בפועל לצרכן ולא מחיר מחירון או מחיר קטלוגי), יהיה זכאי להפחתת מחיר בגובה 20 שקל. לקוח שירכוש מוצר שמחירו לצרכן לאחר כל ההנחות יעלה על 1,000 שקל (גם פה: מחיר בפועל לצרכן ולא מחיר מחירון או מחיר קטלוגי), יהיה זכאי להפחתת בגובה של 40 שקל.
לשם המחשה, אם מוצר מוצע ב-600 שקל מחיר קטלוגי ונמכר במבצע ב-550 שקל, אז המחיר לאחר הפיצוי יהיה 530 שקל, אחרי הנחה של 30 שקל. במידה ומחירו הקטלוגי של מוצר עומד על 1,200 שקל ונמכר במבצע או בהנחה ברשת ב-1,050 שקל, המחיר הסופי שיצטרך לשלם הלקוח לאחר הפיצוי הוא: 1,010 שקל, אחרי הנחה של 40 שקל.
הפיצוי הוא עבור כל מוצר בנפרד, כלומר ניתן לקבל "כפל הפחתות". למשל אם לקוח קונה שלושה מוצרים, שמחירו הסופי של כל אחד מהם לאחר ההנחות באתר/בסניף/ברשת הוא למעלה מ-1,000 שקל, הרי שהוא יהיה זכאי להפחתה של 120 שקל: 40 שקל עבור כל מוצר.
נקודת תורפה: אם תינתן הנחה כך שהצרכן ישלם בפועל פחות מ-500 שקל הוא לא יקבל פיצוי. אם מחיר המוצר נמוך מאלף שקל אחרי ההנחה הפיצוי יעמוד על 20 שקל ולא על 40 שקל. כלומר הסייג הזה מאפשר לרשת למכור לכאורה מוצר ב-499 שקל כדי למנוע מצרכנים הנחה במסגרת הפיצוי שמגיע להם לפי הסכם הפשרה. ייתכן שיוגשו התנגדויות על כך.
באופן כללי לא מדובר בפיצוי אידיאלי, שכן הצרכנים שנפגעו לכאורה מההצגה הזאת של המבצע יצטרכו לרכוש שוב ברשת כדי לקבל פיצוי. כמו כן, הפיצוי עליו סוכם יינתן לכל מי שירכוש מעתה ברשת ועד מועד סיום סכום התביעה, כל עוד ירכוש בה בסכום הגבוה מ-500 שקל. כלומר - על הצרכנים לשלם הרבה כסף ברשת כדי לקבל פיצוי.
בנוסף, הפיצוי אמנם יינתן לכלל הלקוחות, על כלל המוצרים שהרשת מוכרת וכן יינתן בנוסף למבצעים, אבל הרשת מרוויחה באופן הפיצוי הזה גם קידום מכירות שמעודד רכישה ברשת.
נקבע כי הפיצוי יינתן עד גמר הסכום ממחצית אפריל 2022 עד מחצית ינואר 2023. אם כעבור תשעה חודשים הרשת לא תעניק את מלוא הפיצוי, היא תעלה את סכום הפיצוי ב-10 שקלים לכל טובין בודד עד סוף ספטמבר 2023 כלומר מ-20 שקל ל-30 שקל ומ-40 שקל ל-50 שקל. אם מלוא סכום ההנחה לא יינתן לצרכנים, הרשת תעביר את היתרה לקרן התובענות הייצוגיות.
עוד יצויין כי עורכי הדין המייצגים בתביעה יקבלו 170 אלף שקל והתובע הייצוגי יקבל 30 אלף שקל.