לאחר כ-11 שנים, בית המשפט המחוזי מרכז אישר היום (חמישי) פשרה בייצוגית השוחד מסימנס בסך 23 מיליון שקל - שיוחזרו לציבור. למעשה, הפשרה צפויה לגרום להפחתה בתעריפי החשמל לצרכני החשמל בישראל.
השופטת מיכל נד"ב: "אני סבורה כי הפיצוי המוסכם הולם וראוי, שכן כל חברי הקבוצה ייהנו ממנו". השופטת אף מצאה לאשר שכר טרחה לעורכי הדין של המבקשת שהגישה את ייצוגית, בסך כולל של כ-3.5 מיליון שקל, וכן גמול למבקשת (האישה שהגישה הבקשה לייצוגית-ל.ד) בסך כ-270 אלף שקל. יש לציין שהפיצוי כפוף לאישור רשות החשמל מאחר שהפיצוי יועבר לציבור על ידי הוזלת תעריפי החשמל.
1 צפייה בגלריה
חברת החשמל
חברת החשמל
חברת החשמל
החלטת בית המשפט ניתנה לאחר שבינואר הוגשה בקשה לאישור הסדר פשרה במסגרת אותה תובענה ייצוגית כנגד חברת החשמל בעקבות פרשת השוחד מסימנס. המשמעות של הפשרה שאושרה היום הינה כי חברת החשמל תסכים שסכום של 23 מיליון שקל יועבר לציבור צרכני החשמל ע"י חברת החשמל באמצעות ניכוי מהעלויות המוכרות לחברה במסגרת עדכון התעריף השנתי ע"י רשות החשמל שאמורה לאשר זאת.
עניינה של התובענה הייצוגית בפרשה במסגרתה התגלה כי בתחילת שנות ה-2000 סימנס שילמה תשלומי שוחד לדירקטור לשעבר בחברת החשמל בשם דן כהן (שופט מחוזי לשעבר) ולמספר עובדים לשעבר בחברת החשמל, בקשר עם הליכים מכרזיים שערכה חברת החשמל באותן שנים.
כהן הודה במסגרת הסדר טיעון ב-2013 בקבלת שוחד של כמיליון אירו מתאגיד האנרגיה הגרמני סימנס בעת שכיהן כיו"ר ועדת המכרזים העליונה של חברת החשמל ב-2001. בתמורה היטה מכרז ענק לרכישת טורבינות גז. על כהן נגזרו במסגרת הסדר הטיעון בתיק הפלילי שש שנות מאסר מתוכן ריצה ארבע לאחר שאושר לו שחרור מוקדם. בנוסף למאסר הוא שילם קנס של 10 מיליון שקל. במקביל להליך הפלילי נתבע כהן להשיב כספים לחברת החשמל.
חברת החשמל ניהלה תביעה אזרחית משלה כנגד המעורבים בפרשת השוחד שהסתיימה בהסדרי פשרה. מהבקשה לאישור הסדר פשרה עלה כי מכוח כלל הסכמי הפשרה שנחתמו במסגרת תביעת חברת החשמל, שולם לחברה על ידי הנתבעים השונים סך כולל של כ-113.5 מיליון.
המבקשת בבקשת האישור טענה באמצעות עו"ד עידן איידן ועו"ד דוד תירוש כי כתוצאה מפרשת השוחד מסימנס נגרמו לחברת החשמל נזקים שגולגלו שלא כדין על צרכני החשמל במסגרת קביעת תעריפי החשמל על ידי רשות החשמל, וכי חברת החשמל מחויבת לפצות את חברי הקבוצה.
מנגד, חברת החשמל כפרה בטענות המבקשת וטענה כי יש לדחות את הבקשה לאישור תביעה ייצוגית. עוד טענה חברת החשמל כי לא נגרם נזק כתוצאה מההתקשרויות עם סימנס, למעט נזק בגובה הסכומים שיועדו על ידי סימנס לתשלום שוחד. בסופו של יום הגיעו הצדדים לפשרה באמצעות השופטת בדימוס הילה גרסטל ששימשה מגשרת בתיק.