מנית חברת סקודיקס הפגינה השבוע תהפוכות כמו שמחיר מניות של חברות טכנולוגיה-צמיחה יכולות להפגין תוך זמן קצר. החברה, שמפתחת טכנולוגיות, ציוד (מכונות דפוס דיגטליות) ודיו להדפסת אריזות עם טקסטורות מיוחדות ותבליטים, ללא צורך בגלופה אלא ישירות מקובץ PDF דיגיטלי, הונפקה לראשונה ביולי השנה עם הערת עסק חי וגייסה 62 מיליון שקל. מאז איבדה כ-50% משוויה.
לפני שבועיים זינקה בכ-60% תוך שבוע בעקבות פרסום דו"חות מחצית ראשונה שהציגו מחזור מכירות בסך 8.8 מיליון דולר - צמיחה של 14.5% ותחזית של גידול במכירות בשיעור של 24% ברבעון השלישי (ההפסד הנקי צומצם ל-2.8 מיליון דולר לעומת 5.1 מיליון דולר במקביל). בשבוע שעבר כיכבה המניה שוב בראש טבלת ביצועי המניות, הפעם בכיוון ההפוך, כמניה שירדה השבוע הכי הרבה - 17% (מימושים לאחר הזינוק). קרן טנא היא בעלת המניות הגדולה בחברה.
3 צפייה בגלריה
הבורסה בת"א
הבורסה בת"א
הבורסה בת"א
(צילום: משה גלנץ)
מה גרם לצמיחה במכירות שהריצו את המשקיעים למניה? "מאז הקורונה אנחנו רוכבים על גל אי הוודאות לזמן האספקה מסין", אומר המנכ"ל והמייסד אלי גרינברג. "מתברר שסין הפכה לא רק לייצרן העולמי של תעשיית הטקסטיל והאלקטרוניקה, גם הדפוס עבר לסין. חברות הוצאה לאור מהגדולות בעולם וחברות אריזות עברו להדפיס בסין, בגלל העלות הזולה יותר. הקורונה ובעקבותיה ההתייקרות במאות אחוזים של ההובלה מסין, המחסור במכולות שמביא לעיכובים באספקה, גרמו ללקוחות לחפש פתרונות קרוב לבית. הוצאות לאור מחפשות כיום פתרונות בבתי דפוס במזרח אירופה. בתחום האריזות, במיוחד בסדרות הקטנות, הדרישה היא להדפסה זריזה קרוב לבית והספקה מיידית ללקוח".
לדבריו, "השנה סימנו את שוק האריזות כיעד. היום מחיר שינוע מכולה מסין עולה לפעמים יותר מתכולתה. אני לא רלוונטי לדוגמה ליצרן קורנפלקס שמדפיס מיליוני אריזות. אבל ב-100 אלף אריזות לבושם או יין או קוסמטיקה יוקרתית, זה אני. ועכשיו כשההובלה יקרה, אני גם זול יותר מסין, בגלל החיסכון בעלות הגלופה, שיקרה בסדרות קטנות, משום שהיא לא מתחלקת למיליוני אריזות כמו בקורנפלקס. אנחנו נותנים מענה מיידי שמייתר ליצרן בתוך אירופה או ארה"ב את התלות במכולות. סיימנו עכשיו שלוש התקנות מוצלחות של ציוד בגרמניה וארה"ב".
יתרון נוסף שעומד לזכות סקודיקס הוא העובדה שהאריזות בעולם התחרותי של המותגים יותר ויותר מושקעות, החל מתבליטי זהב ואחרים וכולל פרסונליזציה: מותגי יוקרה שמטביעים את שם הלקוח על האריזה.
גרינברג הקים את סקודיקס ב-2007. היא התמחתה בשוק הדפוס המסחרי שרשם ירידה חדה במכירות בשנת 2020 והחברה החליטה להתמקד בשוק האריזות בו טמון לדבריה הפוטנציאל הגדול. "סקודיקס מביאה את השלב הבא. טכנולוגיה להשבחת הדפוס", אומר גרינברג. "יש לנו יותר מ-40 פטנטים רשומים, פיתחנו גם את הדיו להבלטה התלת ממדיות. השקנו חומר שהוא מיוחד לאריזות מזון ואינו רעיל, כדי שילד שאוכל שוקולד מתוך החפיסה לא יפגע. סקודיקס זיהתה את הביקוש לפתרונות השבחת דפוס דיגיטליים, מהירים ונוחים ובהתאמה קיבלה החלטה אסטרטגית להתמקד בעולם האריזות".
3 צפייה בגלריה
אלי גרינברג
אלי גרינברג
מנכ"ל סקודיקס, אלי גרינברג
(צילום: יח"צ)
מה מאיץ את הביקושים לפרסונילזציה של האריזות? "נראות האריזות הפכה חשובה מאוד. יש היום ביוטיוב סרטונים על פתיחת אריזות. פרסונליזציה זה טרנד חם אצל המותגים הגדולים. שיאומי השיקו את המהדורה הכי יוקרתית לדור האחרון שלהם עם אריזה שנעשתה על ידינו. שוקולד מרסי משוויצריה, רצו למכור באינטרנט סדרות עם שם הלקוח בזהב מובלט. יקב, שמציע אריזות יין משפחתיות עם שם המשפחה המזמינה. יש לנו לקוחות שמוכרים החל מ-10 אריזות עם הלוגו של הלקוח, בעיקר כאלה שסוחרים רק באינטנרט. הם יכולים להזמין מהיום למחר. כל הנושא של הזמנות אונליין והנראות של האריזה כחוויית לקוח עובד לטובתנו".
הערה: שערי המניות המוצגים נמסרו ל-ynet באדיבות הבורסה לניירות ערך בתל אביב, אשר אינה מתחייבת לשלמותו, עדכניותו או נכונותו של המידע. התנודות מתייחסות רק למניות הנסחרות בסדרת מדדי הרימון, הכוללת את המדדים הבולטים בלבד, ולא לכל המניות בבורסה. אין לראות במידע או בחלק ממנו משום מצג, התחייבות, המלצה או עצמה לנהוג בדרך זו או אחרת.