גורם בכיר בבנקאות הישראלית הביע בשיחה עם ynet דאגה רבה מאוד מכך שבמצב הנוכחי משקיעים מרחיקים את כספם מישראל. לדבריו, מדובר בהיקף של מיליארדי שקלים. אולם מעבר לכך הוא מזהה כי חלק גדול מהמשקיעים אף נמנעים מלרכוש אגרות חוב של ישראל, "תופעה שאני לא זוכר כבר שנים רבות מאוד".
עם זאת ציין הבכיר הבנקאי כי לפי שעה גופים וחברות בבעלות ישראלית לא מוציאים את כספם לחו"ל, אולם נזהרים מאוד מהשקעותיהם בחברות ישראליות. לדבריו "אנחנו הופכים בתחום הכלכלי לבלתי רצויים עד כדי מצורעים במקומות אחדים. חברות רבות במשק מצויות כעת בסכנה, כאשר גורמים בעולם מטילים כבר מעין חרם על חברות ומפעלים בישראל ונמנעים מלהשקיע כאן".
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
גם יו"ר הרשות לניירות ערך, ספי זינגר, הזהיר בכנס אלי הורוביץ שהתקיים לאחרונה כי "עוד קודם למלחמה חלה ירידה בהשקעות הזרות בישראל. המלחמה האיצה את המגמה הזו. המשקיעים הזרים הוציאו מהבורסה בישראל יותר כ-34 מיליארד שקלים (8 במניות, 14 אג"ח ממשלתי, 6 מק"מ ו-5 קונצרני) מאז תחילת המלחמה, ומי שספג חלק גדול מהסחורה אלו בעיקר המוסדיים הישראליים".
הוא ציין כי בסך הכל המשק הישראלי הפגין עד כה חוסן יוצא דופן, ושמתחילת המלחמה גויסו 61.4 מיליארד שקלים באג"ח קונצרני 4.9 מיליארד שקלים במניות והמירים ועוד 103 מיליארד שקלים באג"ח ממשלתי. אך עם זאת ציין את האתגרים הגדולים שצפויים למשק ולשוק ההון בפרט.
לדברי הגורם הבכיר, מוותיקי הבנקאות הישראלית, "הממשלה חייבת לגבש תוכנית חירום מיידית כדי לחלץ את הגופים העסקיים ממצב שעלול לההפך לסכנה אמיתית ליציבות המשק הישראלי. בימי מלחמה צריך לא רק לגבש תוכניות איך לחסל את סינוואר, למרות שחשוב שזה יקרה, אלא גם איך לא לחסל ולסכן חלק מהחברות הכלכליות הגדולות בישראל, כמו גם העסקים הקטנים".