בשיתוף אתר "המקצוענים"
בכתבה הראשונה בסדרה התייחסנו לתכנון ראשוני של הגינה שבהקמה או בשלבי שיקום.
בכתבה השנייה, העמקנו בבחירת הצמחים והעצים ובתכנון מערכות ההשקיה כך שיהיו חכמות יותר.
בכתבה זו, נתייחס לחשיבות חיפוי הקרקע, לסוגי הדישון המומלצים ונציע רעיונות למחזור של פריטים שחבל לזרוק וכדאי לחדש לשימוש רווחת הדיירים.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

חיפויי קרקע: מקשט וגם מונע אידוי מהיר של מי ההשקיה

"חיפוי קרקע מסייע להוריד את הטמפרטורה של הקרקע שמתחתיו באופן משמעותי, ולשמור עליה לחה לאורך זמן רב יותר", מסביר זאב פישפדר, הנדסאי אדריכלות ונוף מטעם האגודה לתרבות הדיור.
"זאת, בשונה מקרקע חשופה שאידוי המים ממנה מהיר יותר.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
"לחיפוי קרקע יש יתרונות רבים נוספים. הוא שומר על הקרקע מאווררת (מונע הידוק שלה), מונע סחף של אדמה ומונע צמיחה של עשבייה עליה. הוא משפר את פוריות הקרקע, מוסיף עניין וסגנון לחצר ובעל מראה אסתטי.
"יתרון נוסף שלו הוא שביישום נכון שלו (עם שכבת פלריג מתחת ועם מספיק אבנים לכיסוי שלו) הוא מונע את הצורך בתחזוקה של גנן ומקטין עלויות השקיה. זאת, מבלי לגרום לגינה להיראות מוזנחת או 'בנויה' מדי. האבנים הקטנות או שבבי העץ, שומרים על מראה טבעי, בתוך הסביבה האורבנית, ולא גורמים לתחושה של צמחיה דלילה מדי".

מהם הסוגים הנפוצים לחיפוי קרקע?

יש שתי קבוצות עיקריות של חיפויי קרקע: חיפויים אורגניים או חיפויים באמצעות אבני חיפוי.
חיפוי אורגני: היתרון של חיפוי אורגני הוא שיפור פוריות הקרקע. החיסרון הוא העובדה שהוא מתכלה מהר יחסית. דוגמאות לחיפויים אורגניים: שבבי עצים, עלים וקליפות.
"שימו לב, שחיפוי אורגני נחשב לעדיף לצורך כיסוי קרקע של ערוגות ירק וצמחי תבלין", מציין פישפדר. "זאת, משום שהוא מעשיר ומשפר את הקרקע לאורך זמן, חוסך את הצורך בשימוש בחומרי זיבול שונים ומעשיר את אוכלוסיית המיקרו-אורגניזמים והחי בקרקע. בנוסף, הוא משפר את קליטת המים בקרקע ומונע אידוי מהיר שלהם. כמו כן, הוא משפר את אספקת האוויר ואת חילוף הגזים בקרקע".
חיפוי קרקע בעזרת אבנים: אבני טוף, חלוקי נחל וחיפוי עם שברי רעפים או חצץ הם אפשרות חיפוי נוספת.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
"אבני טוף, מגיעים ממחצבות רמת הגולן", מסביר פישפדר. "הן נחשבות לאבנים קלות ואווריריות ומגיעות במגוון גדול של גדלים וצבעים. חלוקי נחל, הם לרוב גדולים ודומיננטיים יותר, ובעיקר משמשים לחיפוי משטחים קטנים יותר, או לתיחום של צמחים או שבילי הליכה.
לדבריו, "למשטחים גדולים יותר, לרוב משתמשים באבני חצץ, שכן הן נגישות וזולות יותר ומאפשרות חיפוי קרקע גדול במיוחד בעלות כספית נמוכה יותר. גם חיפוי בשברי רעפים הוא אופציה, המוסיפה לגינה גם גוון 'טרה קוטה' אדמומי".

שלבי ביצוע חיפוי הקרקע בגינה

רכישה עצמאית ללא דמי תיווך: ראשית, בכדי לחסוך בעלויות מומלץ להזמין עצמאית את השקים של חומר החיפוי. לחיפוי שטח קטן יחסית ניתן להזמין שקיות, ולחיפוי שטחים גדולים, שקים של טון. אלו, לרוב יגיעו עד לביתכם על-ידי הספק, ולא תצטרכו להוביל אותם עצמאית.
הכנת השטח לקראת החיפוי: בשלב ראשון, יש לנקות את השטח מעשבייה ומלכלוך ולרסס אותו. יש ליישר את השטח ולוודא שהשיפועים שלו תקינים ולפרוס את צינורות ההשקיה ולהטמין אותם.
לאחר מכן, יש לפרוס בד פלריג (שנחשב לבד אוורירי המאפשר חדירת מים ואוויר לקרקע) ולקבע אותו עם יתדות בצורת האות U. את חומר החיפוי מומלץ לשפוך על גבי בד הפלריג בעובי מינימלי של 6 ס"מ.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

תחזוקה נכונה ומתאימה לגן ושימוש במחזור חומרים לטובת הגינה

תכנית שנתית עם צ'קליסט לתחזוקת הגינה ואכיפת ביצועו: בכדי שתוכלו ליהנות מהגינה המשותפת ולהפיק ממנה את המיטב, יש לדאוג לתכנן כראוי את הצמחייה ולתחזק את הגינה ברמה טובה בכל ימות השנה.
תחזוקה נכונה לגן תבוצע על פי תכנית שנתית המפורטת לפי סדר הפעולות המתאים לכל עונה ועונה ולכל קבוצת צמחים בנפרד.
חשוב להקפיד על שמירת ניקיון הגינה מפסולת אורגנית ואנאורגנית למראה יפה ולמניעת ריבוי מחלות ומזיקים בגינה.
מניעת עשבייה מראש: "כדאי למנוע מראש את הצורך בהדברת עשבייה על-ידי חיפוי הקרקע או פיזור חומרים המונעים מראש את התפתחות העשבייה (גרגירי רונסטאר, למשל)", אומר פישפדר.
"חשוב לוודא שהגנן מקפיד על הוצאת עשבייה על-ידי מקלטרת באופן ידני, או תוך שימוש בחומרי הדברה 'ירוקים' בשטחים פתוחים בהם מרוכזת העשבייה".
ככל שתצטמצם כמות העשבייה בגן, נחסוך יותר מים היות והצמח יקבל את מירב הכמות מבלי שיצטרך לחלוק אותו עם העשבייה.
דישון וזיבול בהתאם לעונות השנה: "מומלץ להשתמש בדישון ובזיבול אורגני (קומפוסט) או בדשן המתפרק בשחרור איטי, ואשר נחשב לידידותי יותר לסביבה", אומר פישפדר.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בדיקת תקינות מערכות: חשוב להקפיד לבדוק את תקינות מערכת ההשקיה ולגלות בזמן דליפות מים, צינורות פגומים, טפטפות סתומות או כאלה שזזו ממקומן. יש להתאים את תדירות ההשקיה לעונות השנה ולהתחשב גם בשינויים חריגים ונקודתיים במזג-האוויר. כמה ימים של שרב, יכולים להרוס גינה שעמלתם עליה כמה שנים.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
גיזום ומניעת נזקים מראש: גיזום מקצועי של צמחים ועצים ישאיר אותם בגודל הרצוי. פישפדר: "גדילת הצמח לממדים גדולים מדי, תגרום לצריכת מים מוגברת יותר, על חשבון הצמחים שלידו, שיכולים להתייבש".
גם הקפדה על גיזום עצים בתדירות הנדרשת תמנע אסונות ונזקים הנגרמים משבירת הענפים במהלך סופות.
בחירת מיקום העצים וסוג העצים ששותלים, תמנע מהשורשים שלהם להתרומם מעל פני הקרקע ולהרים משטחי ריצוף או להרוס את צנרת הביוב.

מחזור חומרים לצורכי הגינה: קיימות, שיתופיות ויצירתיות

בשני העשורים האחרונים, הולכת וגוברת המודעות לחשיבות המחזור. בקבוקים, פחיות, נייר, קפסולות לקפה ומחסניות דיו.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
תופעה זו הולכת וצוברת תאוצה גם בתחום הגינון. מעבר להתגברות שוק מוצרי יד שנייה, הרי שמתחזקת תופעת חידוש הרהיטים והתחזקות תחום ה-DIY (עשה זאת בעצמך). בכך, מופחתת משמעותית כמות הפסולת.
פישפדר: "צמיגי רכב יכולים לשמש לנדנדה או לתחימת ערוגה. גזע גדום יכול לשמש כספסל ישיבה. בעזרת אבני מדרכה זרוקים ניתן ליצור שבילים בגינה ולתחום ערוגות.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
גם בתחום הדישון יש התעוררות חיובית. פישפדר: "ניתן לייצר בקלות קומפוסט אורגני עבור צמחי הגן. כל שצריך לעשות הוא לרכוש מיכל ייעודי סגור (מכונה 'קומפוסטר') ולהכניס לתוכו קליפות של ירקות ופירות, עלים, נייר ואדמה".
"חשוב לסגור היטב את המיכל עם מכסה, בכדי למנוע ממנו להפוך למטרד סביבתי", מדגיש פישפדר. "אחת לשבוע, יש להרטיב את הפסולת עם מים ולערבב אותה. כעבור חודשיים-שלושה, מתקבל זבל אורגני מצוין לגינה, אשר משפר את פוריות הקרקע ואת התפתחות הצמחים בגינה".
פורסם לראשונה: 13:25, 31.10.22