פחות משלושה שבועות לאחר שמפעל הצבעים של נירלט בקיבוץ ניר עוז ספג פגיעה קשה במתקפה הברברית של החמאס על הקיבוץ והפסיק לפעול, קיבלה החברה מקדמה בסך של 100 מיליון שקל ממס רכוש על חשבון כספי פיצויים בגין נזקי המלחמה. כך דיווחה החברה היום לבורסה (שני).
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
מדובר במפעל הצבעים לבית של החברה שחלקים גדולים ממנו נשרפו וכעת יידרש הליך ממושך של שיקום או בנייה מחדש שלו. עד כה הצבא לא התיר להגיע למקום משום שהשטח סביבו הוגדר כשטח צבאי.
1 צפייה בגלריה
קיבוץ ניר עוז
קיבוץ ניר עוז
בתים שרופים בקיבוץ ניר עוז
( צילום: JACK GUEZ / AFP)

המפעל בניר עוז הוא המפעל המרכזי של נילרט, יצרנית הצבעים השנייה בגודלה לאחר טמבור. החברה הוקמה על ידי הקיבוצים ניר עוז ונירים שמחזיקים בה כעת 13% לאחר שמכרו את היתרה לחברה הציבורית אינרום. החברה מעסיקה כ-400 עובדים, מתוכם 200 בניר עוז ובבעלותה מפעל נוסף בנתניה ממנו פועל כעת מטה החברה, אך הוא אינו מייצר צבעים לבית.
בדיווח של החברה מהיום נאמר בנוסף, כי "נכון למועד זה, אין לחברה היכולת לאמוד את מלוא היקף הפגיעה והנזקים שנגרמו למפעל או את משך הזמן שיידרש לשיקומו וקימומו, ולא את היקף הפגיעה והנזקים שנגרמו וצפויים להיגרם כנגזרת מכך. בד בבד, נירלט פועלת נמרצות לקידום מימוש מספר אלטרנטיבות להמשך מתן מענה ראוי ומקצועי ללקוחותיה, לרבות מספקי מוצרי צבע שונים בארץ ובחו"ל".
עמרי לוטן, מנכ"ל נירלט, אמר ל-ynet כי "קיבוץ ניר עוז חטף חזק והצבא סגר את האזור. לפחות לתקופה אנחנו לא יכולים להתקרב אליו, עובדי המפעל מגיעים מבאר שבע, מנתיבות ומשדרות. אנחנו מחפשים פתרון במקום הייצור בניר עוז. כרגע עוד יש לנו מלאים וממילא שוק הצבעים לא מאוד פעיל כרגע. ייתכן ונייצר באמצעות יצרן מקומי או יבוא. מדובר בתקופה קשה מאוד. מדהים שאנחנו עוברים כל כך הרבה תקופות משבריות: הקורונה, עליית מחיר חומרי הגלם, עליית שער הדולר המלחמה, אין רגע נשימה. אנחנו נתגבר. בכל מקרה, יש הרבה מאוד מנהלים שפנויים כעת מהעבודה השוטפת שמחפשים כעת פתרונות, כולם נרתמים. כל מי שיודע לייצר צבע בארץ פנה אלינו והציע לעזור".
יצוין, כי בעקבות הפגיעה בנירלט שמהווה כ-36% מאחזקות חברת האם שלה אינרום וגם מקור לרווחים (נירלט סיימה את שנת 2022 עם כ-50 מיליון שקל רווח נקי), ירדה מניית אינרם בקרוב ל-17%.