לאחר שטען כי "מחירי הדירות יורדים מפני שהציבור מאמין לממשלה", יועצו הכלכלי של ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' אבי שמחון, השתתף בוועידת עיר הנדל"ן ירושלים וטען: ''כשהתמודדתי לפריימריז אמרתי שברגע שתבחר הממשלה החדשה ונתניהו ייבחר, מחירי הנדלן יעצרו בתוך חודשים אבל אנשים צחקו עליי. ומה קרה? מחירי הנדל"ן עצרו ואפילו ירדו טיפה. להערכתי, רוב הסיכויים שאנחנו גם נראה עכשיו או התחלה או ירידה ממש במחירי הנדל"ן. במשרד ראש הממשלה אנחנו לא מוטרדים מכך שמחירי הנדלן ירדו. האם אנחנו חוששים שהבנקים יתמוטטו? גם לא".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
בוועידה של מרכז הבנייה הישראלי הוא הוסיף כי "כמדינה, כמי שמסתכל מלמעלה אנחנו יודעים שהיזמים במגזר הזה שהרוויחו מצויין בשנים שבהן המחרים עלו, חלקם ירוויחו פחות, חלקן אולי יפשטו את הרגל, אני לא יודע. אבל לא, זה לא מדאיג אותי. אין לי בעיה לראות ירידה של 20% במחירי הנדלן כמו שזה עלה בעבר".
1 צפייה בגלריה
תמונתו של אבי שמחון
תמונתו של אבי שמחון
פרופ' אבי שמחון
(צילום: גבריאל בהרליה)
באשר לעליית הריבית, אשר הובילה בין היתר לזינוק ברווחי הבנקים, טען פרופ' שמחון כי "הבנקים עושים כל מה שהם יכולים על מנת להכניס אותנו למשבר חריף. הריבית פוגעת מאוד באנשים, במיוחד בתחום הנדל"ן שעליו אנחנו מדברים היום, וזה הביא אותנו למצב הנוכחי. יש יותר ממיליון משקי בית שיש להם משכנתא והמשכנתאות והתשלומים החודשים עלו למשפחות הישראליות במאות שקלים. כולם שואלים למה מעלים ריבית והאם זה באמת מוריד את האינפלציה? כן, כי אין פה קוסמות. העלייה לוקחת מאנשים משאבים כלכלים ולכן נשאר להם פחות כסף לדברים אחרים. זה הרעיון ואין ושום דבר מעבר לזה.
"אנחנו מצפים שהכלכלה שלנו תיכנס למשבר, שלאנשים יהיה הרבה יותר קשה להוציא כסף ועכשיו מחכים למשבר. כשאנחנו מסתכלים על נתוני המאקרו-כלכלה אנחנו רואים שהאבטלה הכי נמוכה שהייתה אי-פעם. גם בארה''ב וגם בישראל שיעור האבטלה נמוכה, ונתוני הצמיחה לא כאלה רעים. לכן, אין עדיין מיתון, למרות העלייה המאסיבית בריבית".
שמחון טען כי ''יש עוד צעד לטפל באינפלציה וזה טיפול של הממשלה בתחום כי צריך להקטין את היגרעון. לכן, העברנו תקציב, והתקציב שעבר שהוא התקציב עם הגירעון המתוכנן הנמוך ביותר שעבר בתולדות במדינת ישראל. אף פעם לא עבר תקציב עם גירעון כל כך נמוך. בינתיים עברו חמישה חודשים מהשנה ואנחנו עומדים ביעד של התקציב".
עוד לטענת פרופ' שמחון, "רק מיתון יכריח את הבנקים להוריד את הריבית בארצות הברית. בישראל אנחנו יודעים/משערים שמה שיקרה בארה"ב יקרה גם פה ובנק ישראל במידה רבה קשור למה שקורה בארה"ב. בנק ישראל נאלץ במידה רבה להיות מחובר למה שקורה בעולם".