שופט בית המשפט המחוזי בת״א, יהושע גייפמן, דחה אתמול (ד') את בקשת עמותת אלקלוב אלרחימה ואישר לבנק לאומי לחסום את חשבונה. השופט דחה למעשה את בקשת העמותה למתן סעד זמני לאפשר פעילות בחשבון הבנק החסום. עוד נקבע כי העמותה תשלם לבנק הוצאות משפט ושכ"ט עו"ד בסך כולל של 15 אלף שקל.
חשבון העמותה בסניף הבנק בת"א נחסם ע"י הבנק לאחר פרוץ המלחמה לאחר שהתעורר אצלו חשש ממשי לכך שכספי העמותה עוברים לידי גורמי טרור. עיקר פעילותה של העמותה, לטענתה, בסיוע הומניטרי לנזקקים ולחולים בני המגזר הערבי.
1 צפייה בגלריה
סניף בנק לאומי בדימונה
סניף בנק לאומי בדימונה
סניף בנק לאומי
(צילום: חיים הורנשטיין)
פיני שץ, ראש מערך הציות בבנק לאומי, הסביר בתצהיר שהגיש לבית משפט את הסיבות לחסימת חשבון הבנק: "העברת כספים בסכומי עתק אל עמותת ATTA הטורקית, אשר יעדם הסופי הוא נתיני סוריה, מדינת אויב, ואשר משמשים לפרויקטים של הקמת ישובים בסוריה; בנוסף להעברות הסכומים האדירים מחשבון המבקשת אל חשבונה ברשות הפלסטינית ואל גורמים בעזה, באופן שאינו מאפשר להתחקות אחר יעדם של הכספים. העדר הסברים מניחים את הדעת, והעדר אסמכתאות מצידה של המבקשת, כל אלה מקימים חשד, ולמעלה מכך, שהמבקשת מנצלת את החשבון למטרות הלבנת הון ומימון טרור. אין לבנק כל יכולת לנטר אחר הכספים המועברים מהחשבון, ולברר את יעודם והשימוש בהם, וקיים חשש ממשי שהם משמשים להלבנת הון ו/או מימון טרור", נטען.
העמותה הגישה בקשה ותביעה נגד הבנק וטענה בין היתר כי העמותה מעבירה כספים לידי עמותה בינלאומית בשם ATTA הפועלת בחסות האו"ם לסיוע מאדמת טורקיה (שאינה מדינת אויב) עבור פליטים סורים בגבול. עוד נטען כי כל המידע באשר לפעילות העמותה היה מאז ומעולם פרוס וגלוי בפני הבנק.
אולם השופט דחה כאמור את הבקשה של העמותה ואישר לבנק לחסום את חשבונה. השופט קבע כי "העמותה לא הוכיחה לבנק שהכספים (כספים שמועברים לחשבון העמותה ברשות הפלסטינית - ל.ד) לא מועברים למשפחות של מחבלים, בין אם המדובר במחבלים אסירים ובין אם שמדובר במחבלים שנהרגו בפעולות טרור, או שמבצעים פעולות טרור, והמדובר בתקופת מלחמה".
השופט הוסיף כי "במידה ויתברר שפעילות העמותה נגועה בפעולה של מימון טרור, חשוף הבנק לנזקים וסנקציות, ועל כך יש להוסיף את הסיכון לשלומו של הציבור בתקופת מלחמה".
ממשרד ד"ר י. וינרוט ושות', שייצגו העמותה, נמסר בתגובה: "העמותה קיבלה בצער ובהפתעה את החלטת בית המשפט, והיא תלמד אותה לעומקה. עם זאת, כבר מקריאה ראשונית של ההחלטה, ניתן לראות שהיא מבוססת בין היתר על קביעות עובדתיות שגויות ושבמסגרתה לא ניתנה כל התייחסות לראיות מכריעות שהציגה העמותה במסגרת ההליך ולפגמים קרדינליים ומקוממים בהתנהלות הבנק. אלה ואחרים ייבחנו כאמור בימים הקרובים לשם קבלת החלטה מושכלת לעניין הגשת בקשת רשות ערעור".