בשיתוף בנק הפועלים
כתבתה של עומר חמאוי. צפו
שמונה עסקים קטנים ומאוד נרגשים ישבו בטקס הסיום החגיגי של תחרות "עסקים קטנים 14". כולם חיכו לשמוע מי יהיו שלושת הזוכים בתחרות של "ידיעות אחרונות" ו-ynet בשיתוף בנק הפועלים.
זוכים להגשים חלומות
הראשונים לקבל את הפרס היו מותג האופנה החם "דה רוקוקו" של האחים רומי ושון ספקטור – מחשבון אינסטגרם שניהלה רומי, עם מאות אלפי עוקבות, צמח מותג אופנה שכולל שתי חנויות פיזיות כשהשלב הבא: לפרוץ לשוק הבינלאומי. "הייתה לנו חוויה מדהימה", אמר שון ספקטור, "למדנו הרבה והיינו בשוק מהפרסום שקיבלנו. פתאום הדברים עולים לאתר ולעיתון ואנחנו מקבלים מלא הודעות מחברים. זה היה ממש כיף. הופתענו מהזכייה, מפה רק ממשיכים, מתחזקים ומגשימים חלומות". צפו בכתבה בראש העמוד.
מיד אחריהם זכה בפרס "המלקט" של היזם אלעד בן-שושן. המלקט צמח מתוך משבר הקורונה, כאשר עשרות משקים חקלאיים ויצרני בוטיק נעזרו בו כדי להגיע ישירות לצרכנים בתקופת הסגרים. כיום, אלעד לוקח את המתנות שלב אחד קדימה ומקים מערכת שמאפשרת להזמין מתנה מותאמת אישית בלחיצת כפתור. "לא ציפיתי לזכות", אמר בהתרגשות אלעד, "הופתעתי מאוד. אני שמח שהעשייה שלנו זכתה להערכה ומקווה שרק נמשיך עם זה קדימה".
במסלול החברתי זכה העסק "ג'אמפ-אין" שהקימה מיה שוהם. זו חברת השמה שמסייעת לטאלנטים מקבוצות מעוטות הזדמנות להשתלב בשוק ההייטק הישראלי.
שלושת העסקים זכו במענק יזמות בשווי 10,000 שקלים ובחבילת פרסום יוקרתית באתר ynet ובעיתון "ידיעות אחרונות".
המנטורים והשופטים
מתוך למעלה מ-600 עסקים קטנים ובינוניים בישראל שהגישו מועמדות לתחרות, שכבר מזמן הפכה למותג, נבחרו בקפידה שמונה עסקים לנבחרת הסופית: חמישה במסלול העסקי ושלושה במסלול החברתי. במהלך החודשים האחרונים העסקים פתחו בפנינו את הדלת, שיתפו אותנו בייחודיות שלהם, ביצירתיות, בקשיים וגם בחלום הגדול. לכל עסק שובץ מנטור שמתאים לצרכיו, ובנוסף פגישה עם יועץ מבנק הפועלים כדי לקבל כלים פיננסיים. בנוסף, השנה נבחרו במסגרת הפרויקט גם שלושה עסקים שכונתיים - שאתם פירגנתם להם ברשתות החברתיות.
מבין שמונת העסקים, נבחרת השופטים המכובדת שגוייסה במיוחד לתחרות, בחרה את שלושת הזוכים שהציגו חדשנות במודל העסקי שלהם. הנבחרת כללה את מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר, יו"ר קבוצת שופרסל איציק אברכהן, מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי, מנכ"לית פייסבוק ישראל עדי סופר תאני, מנכ"לית נספרסו ישראל סוניה נסטסה, נשיא להב - לשכת העצמאים והעסקים רועי כהן, מנכ"ל גוד ויז'ן עברי ורבין, ומנהלת המרכז לבנקאות חברתית של בנק הפועלים נעמה פאר הלוי.
תוכנית המשך
"99.6% מהעסקים בישראל הם עסקים קטנים ובינוניים כמוכם, שאחראים על כ-60% מהתוצר במדינה", אמרה דלית רביב, המשנה למנכ"ל בנק הפועלים ומנהלת החטיבה הקמעונאית את העסקים, "אנחנו לוקחים חלק כבר 14 שנה בתחרות הזו ומאמינים שהיא חשובה. התרגשתי לראות עסקים שבוחרים מעבר לפעילות העסקית והרווח גם לעשות טוב ולתרום לקהילה. זה מחמם את הלב".
השנה זכו העסקים גם לתוכנית ליווי מתמשך ולייעוץ עסקי צמוד מטעם "קרן שמש" מקבוצת עוגן, בחסות המרכז לצמיחה פיננסית מבית בנק הפועלים. מנכ"לית קרן שמש, מוניקה לב כהן, בירכה את העסקים שהשתתפו בתחרות ואמרה: "זה לא סיום. זו השנה הראשונה שהמיזם המדהים הזה לא מסתיים באירוע הזה, וכל העסקים עומדים להיכנס לתוכנית המשך לשנה וחצי הקרובה. תקבלו תכנים, ליווי של מנטור צמוד ומערך שלם של מומחים".
חוויה מלמדת
נציג העסקים, יובל אולשנסקי ממתחם הנופש וילה ויטראז' ובית הקפה פרישטיק בבית הלל, בירך מטעם העסקים: "נרשמתי לתחרות באופן ממש מקרי, פרסומת שקפצה במהלך שיטוט באינטרנט. תוך כמה שבועות הגיעו צוות ההפקה, ולא אשכח את תמונת המסך שחבר שלח לי כשהכתבה הראשונה עלתה לאוויר: בעמוד הבית של ynet, כתבה ראשונה הופיעה כותרת על המהפכה המשפטית, אחר כך הפגנות של 200 אלף איש, איראן, ולמטה - תמונה שלנו עם הכתבה. החשיפה שקיבלנו הייתה מדהימה".
הוסיף לדבריו אודי רומנובסקי מהמסעדה האסיאתית ניני צ'ו: "מפתיע מאוד. ברגע שעלתה הכתבה הראשונה ב-ynet ובעיתון קיבלנו המון טלפונים והרבה לקוחות הגיעו. החשיפה עזרה לנו בצורה מטורפת והתהליך שהתחלנו לעשות הוציא אותנו מהקופסה שאנחנו רגילים אליה. נתנו לנו כל מיני רעיונות והצעות שלא חשבנו עליהם קודם".
איציק אבן רם, מייסד יקב ONA, סיפר על מהלך התחרות: "התהליך עצמו היה מאוד חשוב לי. המנטור אורי שקד והמומחה מבנק הפועלים נתנו לי עצות מועילות וגם יישמתי אותן - לראיה, בית מלון גדול רכש ממני לקראת פסח עשרות בקבוקים. זה מאוד עוזר לעסק".
גם צחי שאשא, שהקים את העסק החברתי "אפרי-סינרים" שיתף: "חוויה מדהימה, מלמדת ובעיקר מהנה. אנחנו מקבלים הרבה מאוד פניות, קיבלנו הדרכה מדהימה בבנק הפועלים ובעיניי זכינו להיות במעמד הזה".
מעוררי השראה
לאחר הברכות, עלו להרצאה מעוררת השראה מייסדי רשת גוד פארם, אדם פרידלר ואוהד סנדלר, שעשו את זה בגדול בשנים האחרונות וקפצו מעסק קטן לרשת של עשרות סניפים ברחבי הארץ ולשווי שוק של מאות מיליוני שקלים. המותג גוד פארם הוא ללא ספק אחד מסיפורי ההצלחה הבולטים של השנים האחרונות, עם רעיון שהגיע מהחיים עצמם: להביא אלטרנטיבה צרכנית ואיכותית לשוק הפארם ולמכור מוצרים במחירים שזולים יותר מהמתחרים. וכך, מסניף אחד בקינג ג'ורג' שמכר את כל המוצרים ב-10 שקלים, בתוך זמן קצר הם עלו, צמחו והגיעו לכמעט 50 סניפים ברחבי הארץ.
"עד לא מזמן היינו כמוכם, עסק קטן-בינוני. הקמנו את גוד פארם ב-2016 וזה מסע שהתחלנו בעשר אצבעות. הגענו עם תוכנית, יצאנו לדרך, עברנו ספק-ספק וההתחלה הייתה מאוד קשה. הראשונים לא רצו לשמוע והאחרים גיחכו. ברגע שתפסנו את הספק הראשון הצטרפו כל הנוספים. הפתיחה הייתה ב-2016. זה יצר רעש תקשורתי עצום, נגענו בנקודה שכאבה לכולם, הגיעו אנשים מנהריה כדי להצביע ברגליים ואמרו לנו: 'הגיע הזמן לעשות שינוי'. החודש הראשון עבדנו מהבוקר עד הערב, זה היה פי 10 מהתוכנית העסקית שלנו. הגענו לכאוס מוחלט שכל מה ששמנו על המדף נמכר. הבנו שבונים עלינו ואנחנו חייבים ליישם את החלום.
"הצרכן אמר לנו לא מעניין אותנו 10 שקלים, אם אתם מביאים לנו מוצר שחוסך לנו כסף רב. כשהתחילה הקורונה התחלנו לאלתר – וזה אחד הדברים שצריך לדעת לעשות, כדי לעשות את הקפיצה לשלב הבא. בתקופת הקורונה החלטנו להעלות מטוס עם 17 מיליון מסכות שנחתו בישראל ותוך 24 שעות אין יחידה אחת למכור. אחר כך עשינו את זה עם מד-חום ובדיקות אנטיגן. התחלנו להיות עסק סיטונאי וזה היווה אלמנט נוסף שדחף אותנו קדימה. הבחירה של השם גוד פארם בנויה ב-DNA שלנו. החלטנו לעשות טוב ללקוחות ולספקים, חשובה לנו הקהילה שאנחנו חיים בה ואנחנו מאמינים שעשיית טוב מביאה הרבה לעסק".
בשיתוף בנק הפועלים
פורסם לראשונה: 06:30, 31.03.23