חשבתם שאם ירשתם דירה, לא תצטרכו לחלוק בה עם בן/ת הזוג במקרה של גירושין? "ובכן, חישבו שוב", מסבירה עו"ד דלית יניב-מסר, בעלת משרד העוסק בדיני משפחה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
לדבריה, לאחרונה קבע בית המשפט המחוזי בתל אביב, כי אישה זכאית לרבע מדירה אותה ירש בעלה לאחר שהוכחו כי התבצעו בה שיפוץ והשבחה משמעותיים מכספים משמעותיים של שני בני הזוג. במקרה זה, בני הזוג היו נשואים 12 שנים ואף רכשו את חלקם של אחיו של האיש המהווים 3/4 מהדירה כולה. כל אלה לימדו, על פי בית המשפט, כי מדובר היה בנכס משותף באופן מלא.
1 צפייה בגלריה
חלוקת רכוש
חלוקת רכוש
חלוקת רכוש. אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
במקרה אחר, קבע בית המשפט לענייני משפחה כי האישה זכאית להירשם כבעלת מחצית מזכויות הדירה שנרכשה לפני שהצדדים נישאו ונרשמה על שם הבעל בלבד. הרכישה מומנה בין היתר באמצעות משכנתא.
לאחר שבית המשפט נוכח כי בני הזוג התגוררו בדירה תקופה קצרה מתוך 22 שנות נישואיהם, אולם החזרי המשכנתא, שהאישה הייתה ערבה לה, שולמו על ידי שניהם מחשבונם המשותף וכי הבעל יצר כלפי האישה מצג ארוך שנים לפיו מדובר בדירה בבעלותם המשותפת, נקבע כי לא ייתכן שהאישה תשלם מדי חודש סכום נכבד לצורך תשלום המשכנתא, כשמנגד אין לבעל כל כוונה להעניק לה זכויות בדירה.
מה קובע החוק? חוק יחסי ממון בין בני זוג קובע באופן מפורש, כי במועד פקיעת הנישואין, זכאי כל אחד מבני הזוג למחצית שווי כלל נכסי בני הזוג שנצברו במהלך החיים המשותפים. עם זאת, החוק קובע כי בהסדר איזון המשאבים שיערכו בני הזוג במועד פקיעת הנישואים, לא ייכלל נכס שהיה בבעלותו של אחד מהם לפני הנישואים (שנקרא גם "נכס חיצוני"), או נכס שקיבל אחד מהם במהלך חיי הנישואין במתנה או בירושה.
"לכאורה", מציינת עו"ד יניב-מסר, "החוק שקובע במפורש מהם נכסים משותפים ומהם הנכסים שלא יאוזנו במועד פרידה אמור להרגיע ולהגן על בעלי הנכסים ועל הנכסים עצמם. אלא, שבתי המשפט קובעים, כי ניתן להוכיח כוונת שיתוף ספציפית בנכס חיצוני, כלומר, הקניית זכויות בנכס חיצוני לבן הזוג שאינו רשום, גם אם לא הייתה כוונתו של בעל הנכס החיצוני מלכתחילה".
איך זה קורה? סעיף 5(א) לחוק יחסי ממון מאפשר יצירת שיתוף בנכס חיצוני ספציפי מכוח הדין הכללי (דיני הקניין, דיני החוזים, דיני הנאמנות, עיקרון תום הלב וכ"ו). וכך, בהתקיים "דבר מה נוסף" שיעיד על כוונת שיתוף, נכס חיצוני, יוכל להפוך לנכס משותף. דוגמאות לאותו "דבר מה נוסף" יכולות להיות השקעות כספיות משמעויות, כדוגמת שיפוץ מכספו של בן הזוג שאינו רשום, או מכספים משותפים ו/או תשלומי משכנתא מחשבון הבנק המשותף יעידו על כוונת שיתוף בנכס החיצוני.
איך שומרים על הרכוש הנפרד, למשל כזה שהתקבל בירושה טרם הנישואים? אחת הדרכים המקובלות למנוע את "חשש השיתוף", היא לכרות הסכם ממון ערב הנישואים. עו"ד יניב-מסר: "למרות תחושת אי-הנעימות שחתימה על הסכם ממון עלולה לעיתים לייצר, חתימה עליו תספק מענה הולם ותאפשר לכם 'לישון בשקט', בידיעה שאתם מגנים על רכושכם. הסכם הממון יגדיר במפורש מהם הנכסים המשותפים ומהם הנכסים החיצוניים, שלעולם לא ייכללו ברכוש המשותף.
"במקרה של הנכסים החיצוניים תהיו ספציפיים ואל תפחדו לפרט ולציין, שגם אם יערך שיפוץ בדירה שבבעלות אחד מבני הזוג, וגם אם תתגוררו בה יחד, לא יהיה בכך כדי להקנות לבן הזוג שאינו רשום זכויות בעלות בדירה".
עו"ד דלית יניב-מסרעו"ד דלית יניב-מסרצילום: סם יצחקוב
כמו כן, מוסיפה עו"ד יניב-מסר: "אל תיצרו תחושה אצל בן הזוג שאינו רשום, לפיה הנכס החיצוני הוא למעשה נכס משותף. להפך - תודיעו מראש ובאופן מפורש, אינכם חפצים בשיתופו באותו נכס חיצוני, ואל תסתפקו באמירה אגבית וסתמית, אלא גבו אותה באסמכתאות.
"דרך נוספת, היא שלמרות אי-הנוחות והפיתוי שבדבר, אל תתגוררו יחד בדירה שהיא נכס חיצוני, אלא השכירו אותה לצד שלישי. גם במקרה כזה, כדאי ורצוי להודיע במפורש לבן הזוג שגם אם דמי השכירות המתקבלים מהדירה המושכרת משמשים את התא המשפחתי אין בכך כדי ללמד על כוונת שיתוף בדירה".
האם ניתן לעשות הסכם ממון גם לאחר הנישואים? "אפשר לערוך הסכם ממון בכל רגע נתון, גם במהלך הנישואים, שהרי במהלך השנים בנישואין חלים שינויים רבים במצב הכלכלי של בני הזוג, ביניהם קבלת ירושות או מתנות בצורת נכס קיים או באמצעות סכום כסף. זוג שהתחתן ולא ערך הסכם ממון לפני החתונה, יכול להחליט, לאחר שצבר נכסים, רכוש או ממון, כי כעת הגיע הזמן להסכם שיקבע מהו רכוש משותף ומהו רכוש נפרד".
אם לא חתמנו על הסכם ממון, מה בכל זאת ניתן לעשות כדי לשמור על זכויותיי על הדירה שירשתי? "אם אתם בוחרים שלא לחתום על הסכם ממון בגלל אי-הנוחות שבדבר, צריך להיזהר שבעתיים. אל תתגוררו יחד בדירה, אל תערכו בה שיפוצים מכספים משותפים והשכירו אותה לצד שלישי. ציינו במפורש, כי גם במקרה ודמי השכירות ישמשו את התא המשפחתי הם לא מוכחים כל כוונה להעניק לבן זוגכם זכויות בדירה זו".
מה קורה אם יש לנו הסכם ממון ואנחנו לא מתנהגים לפיו? עו"ד יניב-מסר מסבירה כי "אם חתמתם על הסכם ממון, אישרתם אותו בבית המשפט והוא קבל תוקף של פסק דין, אולם במהלך השנים לא קיימתם חלק מהוראותיו, קרוב לוודאי שהוא לא תקף - גם אם לא ביקשתם לבטל אותו.
"כשאתם חותמים על הסכם ממון מצופה מכם לקיים את הוראותיו. אם לא קיימתם את הוראותיו במהלך השנים ולעת פרידה תבקשו לאכוף את הוראותיו, ייתכן ובית המשפט יקבע, כי למעשה זנחתם את ההסכם ועל כן הוא בטל. באותו אופן, אם חתמתם על הסכם ממון ולא אישרתם אותו בבית המשפט, אולם במהלך השנים מילאתם את הוראותיו, בית המשפט יוכל לתת לו תוקף מחייב מכוח התנהגותכם לאורך זמן".