נאמני קבוצת אורתם סהר, עו"ד שאול ברגרזון ורו"ח יזהר קנה, הגישו היום (ב') לבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעה כספית בסך של כ-115 מיליון שקל ובקשה למתן סעד הצהרתי להרמת מסך ההתאגדות נגד קבוצת האחים יעקובי, איש העסקים חנניה אסייג, איש העסקים פנחס יעקבי, כמה חברות שהיו על פי הנטען בתביעה שותפות לרכישתה של קבוצת אורתם סהר ב-2016 ונושאי משרה נוספים לשעבר בקבוצה.
התביעה הוגשה על ידי החברות אורתם סהר הנדסה ו-2 החברות הבנות שלה, אורתם סהר תשתיות ובניה ומליבו בניה, יחד עם נאמני החברות הנ"ל, באמצעות עורכי הדין יאיר ליבוביץ ואסף קליין ממשרד ב. לוינבוק ושות' יחד עם עו"ד שאול ברגרזון.
1 צפייה בגלריה
פרויקט בנייה של אורתם סהר. ארכיון
פרויקט בנייה של אורתם סהר. ארכיון
פרויקט בנייה של אורתם סהר. ארכיון
(צילום: ניצן דרור)
במסגרת התביעה נטען כי "עניינה של תביעה זו בהפרת התחייבויות מפורשות שניתנו בהסדר נושים שאושר בפסק דין, וכן בשורת כשלים ניהוליים, מעשים ומחדלים חמורים מצד הנתבעים, אשר גרמו לקריסתה של קבוצת אורתם בשנת 2019, לאחר שקרסה לראשונה בשנת 2016. במסגרת הליכי חדלות הפירעון של החברות בשנת 2016, הן נמכרו לרוכשות בהתאם להסדר נושים שגובש ואושר על ידי בית המשפט, אשר נועד בין היתר לשימור החברות כ'עסק חי' ולהשאת התועלת לנושי החברות, על מנת לאפשר להם לקבל חלק מחובות החברות כלפיהם.
"למרבה הצער, הרוכשות הפרו את התחייבויותיהן על פי הסדר הנושים, ובכלל כך לא העמידו לחברות, החל משנת 2018 וביתר שאת ב-2019, את ההון הנדרש להמשך פעילותן. כפועל יוצא החברות קרסו, לא שולמה לקופת נשיית הנאמנים מלוא התמורה שהרוכשות התחייבו כי תשולם לקופת נשיית הנאמנים בסך 75 מיליון שקל (נותר חוב בסך (קרן) של 48 מיליון שקל), לצד חובות עתק לנושים רבים נוספים שנותרו מול שוקת שבורה".
עוד נטען כי "הרוכשות ונושאי המשרה מטעמן ניהלו את החברה במימון דק מאד (שלא לומר "דקיק" ומשלב מסוים אף שלילי), באופן שיצר לחברה "סיכון בלתי סביר באשר ליכולתה לפרוע את חובותיה"", נטען בתביעה.
קבוצת אורתם עסקה בתחום הבניה, תשתיות, ייזום פרויקטים למגורים והשקעה בנדל"ן בחו"ל. החברות נקלעו לקשיים כלכליים ובאוקטובר 2016 הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה למתן צו להקפאת הליכים ובית משפט מינה את עו"ד שאול ברגרזון ורו"ח יזהר קנה כנאמנים לחברות לתקופת הקפאת ההליכים.
בדצמבר 2016 אישר בית המשפט הסדר נושים לקבוצת אורתם, אשר קיבל תוקף של פסק דין, וזאת על בסיס הצעת רכישה מטעם הרוכשים - הנתבעים כעת - תמורת 75 מיליון שקל. נטען בתביעה כי מתוך התחייבות לשלם לקופת ההסדר סך של 75 מיליון שקל , שולם רק סכום של 27 מיליון שקל, כך שנותר חוב לקופת ההסדר בסך (קרן) של 48 מיליון שקל. יש לציין כי בהמשך חברות מסוימות בקבוצה נמכרו לצדדיים שלישים (רפי שבירו וחנן מור) שלא קשורים לבקשה הנוכחית. טרם הוגש כתב הגנה לבית המשפט מטעם הנתבעים.