ניסים פרץ, מנכ"ל נת"י
(סיני דודפור streame)
ועידת התחבורה, התשתיות והאנרגיה מאורגנת על-ידי קבוצת "ידיעות אחרונות" בשיתוף נותני חסות.
בעוד יישובי הדרום מתחילים אט אט להשתקם, הלחימה בצפון הנטוש עלתה ‏מדרגה, היישובים נטושים למחצה ומצב התשתיות, שמלכתחילה היה בפיגור ניכר, הוחמר לאין ערוך ‏מאז תחילת המלחמה, כפועל יוצא של ההפגזות ושל שחיקת הכבישים על ידי הטנקים והנגמ"שים ‏הצה"ליים.‏ אחד מתושבי הצפון המפונים הוא מנכ"ל חברת נתיבי ישראל (נת"י) ניסים פרץ, שבימים ‏כתיקונם מתגורר במושב דוב"ב, מצפון להר מירון.‏
‏"הבנתי שלהיות במרכז זה לא נורא", הבהיר פרץ בוועידת התחבורה, התשתיות והאנרגיה של ‏ynet‏ ‏ו"ידיעות אחרונות". "אני מוכן להיות ‏מחוץ לבית עוד שנתיים, רק שיחזירו את החטופים במהרה".‏
1 צפייה בגלריה
ועידת התחבורה התשתיות והאנרגיה
ועידת התחבורה התשתיות והאנרגיה
מנכ"ל נתיבי ישראל ניסים פרץ. "התשתיות בארץ לא הותאמו מעולם לכלום"
(צילום: יריב כץ)
כתושב הצפון, האם ומתי יוכלו התושבים לחזור לבתיהם?‏ ‏"אני חושב שקשה להתייחס אל תושבי הצפון כמקשה אחת. להערכתי האישית, אם עכשיו מסתיימת ‏המלחמה בצפון 60% יחזרו כבר מחר, 20% יישבו אל הגדר במשך שנה-שניים ויעקבו אחר ההתפתחויות ‏ו-20% לא יחזרו בכלל".‏
בוא נדבר על המציאות שאותם 60% יחזרו אליה. איזה מין עתיד נכון לנו כאשר כל סוגיה שנוגעת ‏לתשתיות נחשבת להשקעה לא כלכלית?‏ ‏"קודם כל צריך לומר שהתשתיות, גם בדרום וגם בצפון, ‏לא הותאמו מעולם לכלום. לשאלתך, יש באוצר ‏הרבה אנשים טובים, אבל לפעמים באמת הם רואים הכל דרך הפריזמה הכלכלית המיידית. למשל, הם ‏אומרים שכשיהיו 200 אלף איש בקריית שמונה יהיה נכון לחבר אותה לרכבת ישראל, אבל במדינות ‏מתקדמות בעולם אומרים בדיוק להפך – תחברו לרכבת ותקבלו 200 אלף איש – כי אלה מנופי הצמיחה.‏
‏"הבעיה היא שהגישה הזו לא נוגעת רק לתשתיות. למה, למשל, אני צריך לקחת את אמי המבוגרת מדוב"ב ‏לרופא מומחה במדיקל ‏בהרצליה? ומה יעשו בצפון הבת שלי שמסיימת רפואה והבן שעושה ניתוח דאטה ‏נתונים?".‏
כתושב הצפון בעצמי, גם אני התרגשתי מהמקטע הצפוני של כביש 6, אבל לא ברור לי למה כשסוף סוף ‏מחברים את הצפון בעורק תחבורה ראשי, אנחנו צריכים לשלם אגרה על המקטע הקטן הזה.‏ ‏"אני מוכרח לומר שיש לי ביקורת קשה מאוד על ההנהגה המוניציפלית של הצפון. עובדה היא שבמקטע ‏הדרומי של כביש 6 לא משלמים. אלה החלטות פוליטיות ותוצאה של חולשה מוניציפלית של הצפון".‏
כלומר, העובדה היא שאנחנו מדברים כבר 20 שנה על רכבת לקריית ‏שמונה וזה לא קורה היא פוליטית?‏ ‏"כן, אבל העובדה היא שהתשתיות התחבורתיות בכל המדינה מפגרות בשני ‏עשורים לפחות, משום שלא ‏קיבלו החלטות שהיו צריכים לקבל לפני 20שנה. בצד האופטימי, אני יכול לומר שיש לנו היום בנתיבי ישראל ‏‏400 פרויקטים, מכביש 90 באילת עד ‏מטולה ומג'דל שאמס, ואנחנו מנסים להדביק פערים. אשר לרכבת ‏לקריית שמונה, אני אומר שוב שאסור להסתכל על זה דרך השאלה מי ישלם על זה. אם רוצים לחבר את ‏ישראל, בואו נקרב את הפריפריה".‏