רגע לפני שיא הגל החמישי של הקורונה, ביטלה חברת המשלוחים וולט תוכנית לפיצוי שליחים שחלו בנגיף או שחויבו בבידוד אשר פעלה מאז מרץ 2020. שליחי החברה הם עצמאים שאינם זכאים לימי מחלה, כך שהסיוע שהושיטה להם, בסכום של עד 2,240 שקל, העניק להם הקלה כלכלית מסוימת בזמן שבו לא היו יכולים לעבוד.
אולם, התוכנית הופסקה לפני פחות משבועיים, ב-31 לדצמבר, דווקא כאשר היה ברור שישראל ניצבת בפני גל חדש וקשה של המגפה. בוולט טוענים כי ההחלטה על הביטול התקבלה עוד לפני כן, וכי מאז היו רק מקרים בודדים של שליחים שנדבקו בנגיף, אולם לא מסרו מספר מדויק. התוכנית שהפעילה וולט העניקה לשליחים שהציגו לה אישורים ממשרד הבריאות, וביצעו לפחות 10 הזמנות ב-28 הימים שקדמו לכניסה לבידוד או למחלה, סכום של עד 160 שקל ליום למשך 14 ימים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
שליחויות של וולט בזמן הקורונה
שליחויות של וולט בזמן הקורונה
שליחויות של וולט בזמן הקורונה
(צילום: מוטי קמחי)
יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בנוער העובד והלומד, אורי מתוקי, כתב היום למנכ"לית וולט ישראל, ליאור אשכול כי "כארגון יציג של בני הנוער והצעירים בעולם העבודה הגיעה אלינו פנייתם של מספר שליחים והובאה לידיעתנו העובדה כי תוכנית שהפעלתם לפיצוי שליחים שנמצאים בבידוד או חלו בקורונה הופסקה. דווקא כיום, בשיאו של גל נוסף, כאשר מספרי המאומתים למחלה נמצאים בשיא, כאשר חלקים נרחבים במשק משותקים ועבודתם של השליחים נדרשת מתמיד, וכאשר עבודה זו מביאה אותם לידי מפגש יומיומי עם רבים - בהם מבודדים וחולי קורונה - ובכך מסכנת את בריאותם ופרנסתם, בחרתם הלכה למעשה להפקיר את השליחים שעבודתם בחברה הינה מטה לחמם, לעתים היחיד".
יש לציין כי הערב הודיעה הממשלה כי המדינה תשלם על ארבעה ימי בידוד לעצמאים במקום על שלושה, כפי שהוצע בחוק המקורי - שעדיין לא אושר. החוק לתשלום ימי הבידוד לעצמאים יובא ביום ראשון לאישור ועדת השרים לחקיקה ואחר כך לאישור הכנסת, ואם יאושר יבוצע רטרואקטיבית מיולי 2021.
מוולט נמסר כי "יזמנו את התוכנית לוולטרים בבידוד כשעלה הצורך ב-2020 והיא יועדה להסתיים בסוף 2021. לאור ההתפתחויות בגל הנוכחי החלטנו לחדש את התוכנית. הפרטים המלאים ימסרו לשליחים בזמן הקרוב".
בשבוע שעבר פורסם ב-ynet כי חברת השליחיות החליטה לשנות את אופן ההעסקה שבו פעלה עד היום, והודיעה למועמדים חדשים שמעוניינים לעבוד כשליחים כי לא תאפשר עבודה דרך חברות קבלן, כפי שניתן היה עד כה. ההודעה של החברה הגיעה זמן קצר לאחר שנפתחה חקירה של רשות המיסים נגד אחת מחברות הקבלן שעבדה עם וולט, כשברקע תחקיר ynet חשף כי חלק מחברות הקבלן שעבדו עם וולט לא שילמו לשליחים ולא העניקו להם את כל הזכויות בחוק. אז טענו בוולט כי הם "מעדיפים התקשרות ישירה מולנו".
בנוסף, וולט ניצבת כעת בפני תביעה ייצוגית, שמתבררת בבית הדין לעבודה בת ים, בה דורש ממנה שליח לשעבר להכיר בו ובשאר ב-10,000 השליחים שלה בארץ כעובדיה ולהעניק להם זכויות סוציאליות כחוק. האיחוד האירופי קבע בחודש שעבר כי עובדי "כלכלת החלטורה" של אפליקציות כמו וולט ואובר צריכים להיות מוכרים אוטומטית כשכירים שלהן, אלא אם האפליקציה הוכיחה שלא כך הדבר, ובתוך כך לקבל הבטחה לשכר מינימום, חופשת מחלה, חופשים בחגים, ביטוחים ועוד.