1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה של עישון
אילוסטרציה של עישון
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית דין לעבודה בבאר שבע הורה לאחרונה לביטוח לאומי להכיר כנפגע עבודה בעובד נמל אילת לשעבר, שהלך לעולמו בעקבות מחלת ריאות. ביטוח לאומי טען שאין קשר בין תנאי העבודה לבין המחלה שכן המנוח היה מעשן כבד, אולם השופט יוסף יוספי בחר לאמץ חוות דעת מומחה שמונה לתיק.
המנוח נפטר באוגוסט 2015. בתביעה שהגישה אלמנתו באמצעות עו"ד עמוס כהן ועו"ד טל אלבוים היא עתרה להכרה במחלת הריאות שבה לקה כפגיעה בעבודה. לדבריה, בעלה נפטר בטרם עת מאחר שנחשף לחומרים מסוכנים כשעבד בנמל אילת מ-1956 ועד לפרישתו בשנת 1994.
בית הדין מינה מומחה לבחינת הקשר הסיבתי, וזה קבע בין השאר כי המנוח סבל ממחלת ריאות חסימתית כרונית בדרגת חומרה קשה מאוד, שתרמה להידרדרות מצבו לקראת פטירתו.
באשר לקשר הסיבתי לתנאי העבודה, המומחה שלל תחילה את הקשר הסיבתי מאחר שסבר שהמנוח היה מעשן כבד. ואולם, הוא שינה את מסקנתו לאחר שהופנה למסמכים רפואיים שלפיהם הוא הפסיק לעשן עוד בשנות ה-70.
לפי המומחה, לתנאי עבודתו של המנוח, יחד עם היסטורית העישון שלו, הייתה תרומה משמעותית להתפתחות המחלה הריאתית. האלמנה ביקשה לאמץ את חוות דעתו המעודכנת של המומחה ולקבל את התביעה.
ביטוח לאומי, שיוצג על ידי עו"ד יהודה אדרעי, טען מנגד כי לא הוכח קשר סיבתי בין תנאי עבודתו של המנוח לבין סיבת מותו. הוא ציין כי המנוח היה מעשן כבד וסבל ממחלות רבות. עוד צוין כי השינוי בעמדת המומחה נעשה רק לאחר שהוטעה ביחס להרגלי העישון של המנוח, וסבר כי הפסיק לעשן. כמו כן, נטען, המנוח הועסק רוב הזמן בעבודה משרדית ונחשף לכל היותר שעה עד שעתיים ביום לסוג חומרים שריכוזם לא ברור.
אבל השופט יוסף יוספי מבית דין לעבודה בבאר שבע (בשבתו באילת) קיבל את התביעה. הוא ציין כי במקרה זה ישנן נסיבות יוצאות דופן, ולפיהן שינה המומחה את מסקנתו ומצא קשר סיבתי בין תנאי עבודתו של המנוח לבין המחלה בה לקה ושכתוצאה ממנה נפטר. נקבע שהמומחה הסביר את השינוי והפנה לרישומים הרפואיים שהוצגו לו ושלפיהם המנוח חדל לעשן.
בפסק הדין צוין כי לא נמצאה סיבה לסטות מחוות דעתו של המומחה, שלפיה למחלת הריאות תרומה משמעותית לפטירתו של המנוח וכי אחד הגורמים לאותה מחלת ריאות הם תנאי עבודתו.
השופט חייב את ביטוח לאומי בהוצאות בסך 2,000 שקל ובשכר טרחת עו"ד בסך 6,000 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעת: עו"ד עמוס כהן ועו"ד טל אלבוים ממשרד מרקמן את טומשין • ב"כ הנתבע: עו"ד יהודה אדרעי • ynet הוא שותף באתר פסקדין