שלושה חודשים לאחר שנכנסה לתוקף התקנה החדשה שמחייבת רוכבי קורקינטים ואופניים חשמליים להתקין לוחית רישוי, רק היום (שני) ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה לפקחים עירוניים לאכוף את התקנה. עד כה, רק שוטרים וניידות של ״שיטור משולב״ יכלו לאכוף את החוק החדש, מה שהגביל מאוד את היעילות שלו.
החוק נכנס רשמית לתוקף ב-1 באוגוסט, אולם בגלל עיכובים נוספים של משרד התחבורה ושל הממשלה הקנסות בגין העבירה החלו להינתן רק ב-1 בספטמבר. אולם, שלב מתן סמכויות האכיפה לפקחים העירוניים התעכב גם הוא, בעיקר בשל המשרד לביטחון לאומי, ועבר רק כעת.
בשנה הראשונה של החוק הוחלט כי הקנס יהיה מאוד מצומצם ויעמוד על 100 שקל בלבד. בקיץ הבא יעלה הקנס ל-500 שקל ובקיץ שאחריו לסכום משמעותי הרבה יותר של 750 שקל. כלומר, ככל הנראה ייקח זמן עד שנוכל לראות אכיפה משמעותית שתייצר הרתעה בשטח ושינוי המצב.
לפי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, עד היום - שלושה חודשים אחרי כניסת התקנה החדשה לתוקף - כ-130 אלף איש נרשמו לקבלת לוחית הזיהוי. מדובר בכ-40% בלבד מכלל הכלים שקיימים בארץ, המוערכים בהערכה שמרנית מאוד בלמעלה מ-300 אלף כלים.
על אף ההתקדמות המסוימת בחקיקה, שהגיעה גם היא באיחור משמעותי, חשוב לציין כי עדיין אין לעיריות שום מערכת שמאפשרת הצמדה בין לוחית זיהוי לפרטי הרוכב, וכי אישור האכיפה באמצעים אלקטרוניים כמו מצלמות אוטומטיות, גם כן עדיין לא ניתן לעיריות ולא אפשרי כל עוד אין מאגר נתונים.
המשמעות היא שכנראה נתחיל לראות אכיפה מסוימת של פקחים בימים הקרובים, אולם הקנס הנמוך והיעדר האכיפה האלקטרונית משמעותם שייקח עוד זמן רב עד שנראה שינוי בתרבות הנהיגה בכלים הללו, ובהתאם עד שנראה הפחתה בכמות הנפגעים בתאונות הדרכים בהן מעורבים אופניים וקורקינטים חשמליים.