בשיתוף אתר "המקצוענים"
לא משנה איך אתם קוראים לחדר הזה – חדר שירות או חדר כביסה – סביר להניח שהוא לא החדר המועדף עליכם בבית.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מדוע? כמראה בגלל שהוא הוא המקום בו אתם מבצעים את המשימות שהייתם מעדיפים שמישהו אחר יבצע במקומכם. כדי שהוא יהפוך ליותר נעים, מזמין ומעודד לפעולה, כדאי שתתכננו אותו נכון.
מדוע? כי בלי תכנון וארגון החפצים בו מראש, הוא יכול להפוך למבולגן במיוחד, ומלא במכשולים.
אז איך ניתן מראש למנוע ממנו להפוך לחדר שמסורבל להתנהל בו? בקלות רבה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
גם אם חדר השירות שעומד לרשותכם קטן יחסית, הרי שתוכלו עם תכנון נכון למקסם אותו. תוספת של ארונות סמויים, והוצאת חלק מהאביזרים שבו אל מסדרונות או חדרים סמוכים, גם הם פתרונות אפשריים שיקלו עליכם ביומיום. הרבה יותר משנדמה לכם, אגב.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

בחירת מיקום החדר: בקומת חדרי השינה, ביציאה לחצר או ליד חדר הרחצה

אם אתם בשלבי בנייה התחלתיים או לפני שיפוץ, הרי שתוכלו לבחור את מיקום חדר השירות שלכם.
לרוב, הוא בקרבת חדר הרחצה. בלית ברירה ובמגבלות של מקום, ניתן להסתיר אותו בתוך ריהוט ייעודי, למקם אותו במרפסת או בחדר אחורי מתאים.
אם יש בבית מספר מפלסים, הרי לשקול את בחירת הקומה המתאימה לחדר השירות.
למשל, אם יש יציאה לגג, ומרבית חדרי השינה בקומה השנייה, מוטב שגם חדר השירות יהיה שם. בכך, תחסכו מעצמכם הלוך-ושוב במדרגות מדי יום, לצורך שינוע הבגדים לפני ואחרי הניקוי שלהם.
במסגרת בחירת המיקום, קחו בחשבון גם את עניין הרעש. לרוב, בזמן סחיטה, המכונה מרעישה במיוחד. אם יש ילדים קטנים בבית, מוטב להשקיע באיטום חדר השירות עם דלת שאוטמת רעשים.
דבר נוסף שכדאי להשקיע בו הוא מפתח גדול יחסית של חלל זה. מעבר לכך, שחלון רחב שקל לפתוח ישמור על החדר נקי מלחות ובכך ימנע התפתחות עובש, הוא גם יאפשר ייבוש מהר יותר של בגדים וסמרטוטי ניקוי.

שלב המדידות והיערכות לתשתיות: השלב הטכני שישפיע על אורח החיים שלכם

מיד לאחר בחירת מיקום החדר, ערכו רשימה ברורה של שימושים שאתם צפויים לעשות בו.
תכננו את מיקום מכשירי החשמל, ארונות האחסון, הכיור, משטחי העבודה ואף דאגו לעגלת שירות על גלגלים ולמשטח גיהוץ (נייד או נשלף כחלק מריהוט מודולורי).
משטח גיהוץ נשלף לא רק יחסוך במקום, אלא גם יוכל להתקפל אל תוך הארון, ולא יפריע לכם לתזוזה בחדר זה, כשהוא אינו בשימוש.
זכרו: תכנון יאפשר מקסום של החלל וימנע פשרות מיותרות בהמשך.
פעולת הכביסה אינה כוללת רק הכנסת בגדים מלוכלכים למכונת הכביסה והוצאתם נקיים בסיום ההפעלה. היא כוללת שינוע נוח שלהם אל המייבש או מתלה הכביסה, אחסון סלי הכביסה והאטבים, קיפול הכביסה והפרדת הכביסה לכל בני הבית.
בחדרי שירות, מעבר לשימוש בהם לצורך אחסון מכונת הכביסה ומייבש הכביסה, נהוג גם לבצע כביסה ידנית, להשרות בגדים לפני הכביסה עם חומרים להסרת כתמים, לתלות פריטי לבוש עדינים לייבוש ואף לאחסן את חומרי הניקוי ושואב האבק בהם.
לעתים, בחירת מיקום המכונה והמייבש הן אילוץ שקשור למיקום נקודות המים והניקוז שכבר קיימות בחדר זה.
שימו לב, שגם אם אתם מודדים את מכשיר החשמל ומייעדים עבורו נישה ספציפית, חשוב מאוד שהנישה תהיה רחבה יותר ממה שנדרש לכם כעת.
ממש כמו נישות של מקררים במטבחים, הרי שסביר להניח שבהמשך אתם או דיירים אחרים תרצו לשדרג את מכשיר החשמל, וחבל שלא תוכלו לעשות זאת רק בגלל שיהיו חסרים לכם כמה עשרות סנטימטרים. מוטב חלל מרווח שיאפשר הכנסה והוצאה של המכונה והמייבש לצורך תיקונים ותחזוקה, מאשר חלל דחוס ומגביל.

נקודת מים, אינסטלציה וחשמל: אל תשאירו את זה לסוף, כי תתחרטו

דאגו מראש למספיק נקודות חשמל מוגנות מים, לשקעי כוח למכשירי החשמל זוללי האנרגיה ולתכנון נקודות תאורה מוגנות מים, בייחוד אם החלל קרוב לחדר הרחצה וצפוי להתמלא באדים.
לצורך תכנון חכם, מוטב להתייעץ עם מעצב-פנים (אם הוא מלווה אתכם), או לכל הפחות עם חשמלאי ואינסטלטור. כמו כן, דאגו שהחדר יהיה מאוורר ככל הניתן, ומוטב שחדר השירות יכלול לפחות קיר חיצוני אחד של הבית.

ריצוף ומשטחי עבודה מחומרים עמידים: עץ טבעי, שיש או נירוסטה?

חדר השירות הוא ממש לא המקום לחיפוי פרקט, שכן זה רק עניין של זמן עד שהוא יתנפח ויירקב.
זהו חלל רטוב, אשר לרוב סמוך לחדר הרחצה, ובקלות יכול להתפתח בו עובש.
בנוסף, בגדים רטובים, טפטופי מים בזמן השימוש בכיור של חדר השירות ותקלות שמתישהו יקרו לאחד המכשירים (נזילת מים מהמכונה, תזוזה של צינור הניקוז או פתיחת הפילטר לצורך ניקוי שלו) - כל אלו יגרמו להצפת מים שתגרום לנזקים.
חלל זה מוטב לרצף באריחי קרמיקה ולא בחומרים טבעיים שמתבלים במהירות רבה יותר. כך גם לגבי משטחי העבודה.
משטח מעץ טבעי הוא בחירה פחות מומלצת. מוטב להשקיע במשטח שיש לצד הכיור או מעל מכונת הכביסה והמייבש. חשבו לטווח ארוך: האם אתם באמת רוצים להחליף אותם כעבור כמה שנים כשיתבלו? סביר להניח שלא.

גם בחלל קטן לא כדאי לוותר על כיור ועל מוט תלייה לייבוש

מכונת הכביסה והכיור יצריכו שתי נקודות מים, הן לברז והן לניקוז. גם אם נדמה לכם שכיור בחדר שירות הוא מיותר, הרי שאתם טועים.
גם אם חדר הרחצה סמוך אל חדר השירות, הרי שהרבה פחות חכם לרחוץ בו סמרטוטי רצפה, לשטוף צבע מהשיער, לנקות בו פחי אשפה, ציוד יצירה או להשרות בתוכו בגדים מוכתמים. לרוב, כיור חדר הרחצה או הכיור במטבח פחות יתאימו לכך.
תרצו לשמור אותו מעוצב ונקי, בעוד שהכיור של חדר השירות פחות חשוף לשאר בני הבית ולאורחים.
את ההכנות של נקודות המים והניקוז, כדאי מאוד לעשות במסגרת שיפוץ, אז התוספת לכל נקודת מים תהיה זולה יותר, משמעותית מאשר אם תצטרכו לבצע אותה בשלב מתקדם יותר, כשהבנייה או השיפוץ הסתיימו.
למחירון השיפוצים ולמדריכי שיפוצים נוספים לחצו על הקישור