על רקע הירידה במס' דורשי דמי אבטלה: ריאיון עם מנכ"ל שירות התעסוקה
(צילום: אלכס גמבורג, משי בן עמי)

על רקע הירידה החדה במספר דורשי דמי האבטלה בסוף יולי, אמר היום רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה, בריאיון לאולפן ynet כי מודל החל"ת בשלביו המאוחרים היווה חסם בפני חזרה למעגל העבודה - וכי טוב שלא מתכוונים לחזור אליו.
"אנשי האוצר, לרבות השר ומנכ"ל המשרד, התבטאו שלא תהיה חזרה למתווה החל"ת ולדעתנו זה מצוין", אמר. "אני מברך שאנחנו לא חוזרים למתווה החל"ת, המתווה האחר הוא לשמר את העובדים אצל המעסיקים וככל שיהיה צורך לסייע לדורשי עבודה, זה ייעשה באמצעות המעסיקים כפי שנעשה בהרבה מאוד מדינות באירופה, מה שנקרא 'המתווה' או 'המודל הגרמני' או דומה לו, אבל בהחלט המודל הזה הוא המודל שלדעתי הרבה יותר טוב, הוא בהחלט משמר את דורשי העבודה קרוב למעסיקים. ההתאוששות אחרי סגר, אם תהיה, ואנחנו מקווים שלא, היא יותר מהירה. אגב, מכל הבחינות זה הרבה יותר טוב וחיובי".
1 צפייה בגלריה
רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה
רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה
רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה
(צילום: הדר יואביאן)
לפי נתוני שירות התעסוקה שהתפרסמו אתמול, מספר דורשי האבטלה ירד מ-449 אלף בסוף יוני ל-291 אלף בסוף יולי. אבל לדברי גראור, לא כולם חזרו לשוק העבודה. "יש לכך כמה סיבות", הוא הסביר. "ראשית, עדיין יש את חופשות הקיץ ולדעתנו זה בהחלט מעכב. דבר נוסף, אולי דוחים את החזרה לעבודה לאחר החגים. גם המעסיקים ממתינים לקראת סיום החגים והתחלת הקליטה ויש גם תופעה נוספת שאגב רואים אותה גם בארה"ב שדורשי עבודה למרות שאין להם את רשת הביטחון והם אינם מקבלים דמי אבטלה, עדיין לא כולם חוזרים ועדיין בוחנים את מסלול האופק התעסוקתי שלהם מבחינת עבודה יותר מעניינת, הכנסה יותר גבוהה. אחרי החגים, באוקטובר-נובמבר, נראה האם תהיה תנועה גדולה יותר לכניסה לשוק העבודה".
עוד עלה מהנתונים, כי ארבע מתוך חמש הערים היחידות שבהן נרשם שיעור דורשי אבטלה גבוה מ-10% הן ערביות, ואחת מהן מעורבת. גראור התייחס לכך לטענות שלא היו מספיק קורסים שיסייעו לשילוב השכבות החלשות, ואמר כי "יש לנו כמה תוכניות שאנחנו מפעילים, והפעלנו במהלך תקופת הקורונה לטיפול באוכלוסייה יותר חלשה". עם זאת הודה, כי "הקורסים הפרונטליים, קורסי ההסבות למיניהן, היו בהיקפים מאוד קטנים ולא מספיקים. אני חושב שבמהלך הקורונה היינו צריכים לעשות קצת יותר הכשרות ולא עשינו".
לדבריו, "אנחנו מפעילים הרבה מאוד תוכניות ולא רק אנחנו גם גופים נוספים, במהלך שנת 2020 היו מעט תוכניות. אנחנו פעלנו גם פרונטלית, גם דיגיטלית, אני מקווה מאוד שבמהלך 2021, יש עוד ארבעה-חמישה חודשי עבודה כמעט מלאים, נצליח להדביק פיגורים כדי להחזיר את אותם דורשי עבודה מועצמים יותר, בעלי כישורים יותר טובים לשוק העבודה. גם אם לא עשינו באופן מלא בעבר אז זה הזמן לעשות הרבה יותר. אני קורא לכל אותם דורשי עבודה להגיע, אין לתאם מראש פגישות בשירות התעסוקה, להיכנס לאתר, ליצור איתנו קשר, אנחנו יודעים לתת שירות ואנחנו נותנים שירות, להיעזר בנו גם מרחוק ורצוי, ואני ממליץ לכל אותם דורשי עבודה, להיעזר בנו. אין ספק שייעוץ שלנו, אימון שלנו, כישורי החיים בסדנאות למיניהן שאנחנו עושים משפרים מאוד את היכולות ואת הכניסה המיטבית לשוק העבודה".
מה אתם עושה עם אותם אנשים שהם בתעשיות שהן כל הזמן תחת "אש" במובן מסוים כמו התיירות והמלונאות? "לא כל המשק נפתח ואחת הדוגמאות זה בהחלט כל מי שעוסק בנושא התיירות, משרדי הנסיעות, סוכני הנסיעות והמדריכים וחברות התעופה. צריך יהיה לראות איזה רשת ביטחון נותנים לענפים האלה. אין ספק שצריך לפתור את העניין הזה".
אם שנה וחצי לא פיצחתם את זה, אז יש לנו בעיה. מה עוד צריך לקרות כדי שתתנו להם אופציה, הכשרות? אלטרנטיבה לחיים שלהם? "בנושא הכשרות וסיוע לדורשי העבודה שזה במגרש שלי, יש לא מעט מורי דרך שעשו הכשרות הסבה להוראה, זו דוגמה אחת. ובהחלט צריך לעשות יותר יוזמות ואנחנו מתכוונים בהחלט לעשות. היו עשרות ואולי אפילו כמה מאות שעברו הכשרות והסבות מתחום ההוראה. מתוך מאות רבות שהכשרנו עם משרד החינוך".