שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מציג את התקציב
(צילום: גיל יוחנן)


שר האוצר בצלאל סמוטריץ' קיים היום (שלישי) מסיבת עיתונאים, הציג את התקציב וחוק ההסדרים לשנת 2023-2024 שאושרו בממשלה, והתייחס גם למתיחות הפוליטית סביב החקיקה להחלשת מערכת המשפט - שמביאה לחוסר וודאות בשווקים, הוצאת כספים מישראל ופגיעה בערך השקל. "אני לא אומר שאין עכשו אירוע" טען. "אבל זה לא בגלל הרפורמה, אלא בגלל אך שדברים מצטיירים. אני מאמין שבסוכנויות הדירוג מבינים שיש פה עניין פוליטי. אנחנו מוכנים לקבל גם רעידות במשק. אני לא רואה קטסטרופה". ynet העביר את הדברים בשידור חי.
סמוטריץ' הוסיף: "אני אומר שיש עכשיו סוג של טלטלה ציבורית ישראלית. לא רק בהייטק גם בבנקאות בשוק ההון ובתעשייה ואני נפגש עם כולם. יש אנשים שימחאו לעצמם כפיים אם הנבואה שלהם תגשים את עצמה אני חד משמעית לוקח על זה אחריות". לגבי היחלשות השקל הודה: "זה הדבר היחידי שמטריד כרגע, אבל נתמודד עם זה. כול להיות שאנשים נלחצים, אני משוכנע שאנחנו מביאים וודאות גם מהרפורמה וגם מהתקציב. אני לא חושב שניתן לקבוע אם התחזקות הדולר נובעת מהרפורמה". על הוצאת הכספים: "זה כרגע לא משמעותי, אבל לדעתי זו שגיאה ואני מקווה שזה ייפסק. אני חושב שמי שעושה את זה טועה כי הוא גם מפסיד כסף. אני לא מוטרד".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים במשרד האוצר
מסיבת עיתונאים במשרד האוצר
שר האוצר סמוטריץ'
(צילום: רפי קוץ)
ביום שישי הממשלה הצביעה על אישור התקציב ל-2023-2024, וכדי לממן את התוספות שהובטחו לשרים ברגע האחרון, החליטה על קיצוץ רוחבי כללי בגובה 3% בשנת 2023, 3% נוספים בשנת 2024, ובשיעור של 1.5% נוספים בשנת 2025.
באוצר הוסיפו כי לצד זאת, הוחלט לבצע קיצוץ בתקני כח האדם בשיעור של 2% ביחס לעובדי המטה ו-0.5% ביחס ליתר עובדי הממשלה בכל אחת מהשנים. כלומר - מדובר בעוד קיצוץ שלוש שנים קדימה שישמש "מקור תקציבי" למימון השנה הנוכחית.
סמוטריץ התייחס לתוספות בשל ההסכמים הקואליציוניים ואמר כי: היה ברור שצריכים להתכנס למסגרות וצריך לבחור מהם רכיבים יותר נכונים לכלכלה, אני חושב שהצלחנו לעמוד ביעד הזה בצורה באמת טובה. יהיה לנו עוד הרבה עבודה לצלוח את הכנסת. אני משוכנע שגם חברי הכנסת וגם חברי הקואליציה יגלו אחריות. נדמה לי שהרבה מהלכים יכולים להיות מוסכמים גם על האופוזיציה. גם בתקציב, גם ברפורמות. אני משכונע שנצלח גם את המשוכה הזאת".
יש לציין כי גם לאחר אישור התקציב, במפלגות החרדיות טוענים כי חלוקת הכספים הקואליציוניים אינה סופית ודורשים סכומים נוספים מרה"מ נתניהו. אם דרישתם תענה, ייתכן שבממשלה יצטרכו להצביע שוב על קיצוץ נוסף לפני שהתקציב יגיע לקריאה ראשונה בכנסת.

על הסכם השכר עם המורים אמר: "ירשנו הסכם שכר מורכב בלשון המעטה של 4.5 מיליארד שקלים. זה גידול גדול, שיש לי הרבה מה לומר עליו. זאת הייתה שגיאה קשה, אבל זו הייתה תקופת בחירות וחתמו מה שחתמו".
על הוצאת החוק שהיה אמור להגביל את היבואנים הגדולים מחוק ההסדרים: "יש בעיה של לא מעט שנים של ריכוזיות בשוק המזון. היה מהלך שקשור ליבוא שחזרנו ממנו כי הבנו שהוא עלול לפגוע ביצרנים הקטנים כאן. אמרו לי אתה תחטוף אש, יגידו שנכנעת לטייקונים. אמרתי שבעיני להיפך, יש לנו את האומץ והיושרה להגיד שלא עשינו משהו מספיק מדויק ולדייק אותו. אנחנו מקימים צוות ישום שייכנס, יגבש המלצות ונלך על זה בכל הכוח".
סמוטריץ' הזכיר את נקודות הזיכוי להורים עובדים שיורחבו עד גיל 18 כפי שפורסם לראשונה ב-ynet והצהיר כי מעונות היום לא יתייקרו למרות החתימה על הצו שמאפשר להעלות מחירים: "זה לא יפול על האזרחים, ההורים. נספוג את העלויות".
הוא הודה שלא אהב את רפורמת תעריפי התחבורה הציבורית של השרה מירי רגב: "היה לי מתח כל הזמן בין הרצון ללכת עם האמת הכלכלית המקצועית שלי לבין הצורך והבנה שבסוף יש שרים, שיש להם מדיניות וצריך לאפשר לממש אותה. לא בטוח שאני מאמין מקצועית ברפורמה. מחירי התחב"צ בארץ הם מהזולים. היה אפשר להסיט את התקציב למקומות יותר נכונים אבל אני עומד מאחורי זה. כי זו האג'נדה של שרת התחבורה. השאיפה צרכה להיות שתהיה תחב"צ אמינה זמינה טובה ובטוחה. אבל זה תהליך. אבשר לכם עכשיו שניגשו היום שבע חברות בינלאומית ענקיות למכרז של נתע להפעלת שלושת הקוים של המטרו".
על ההסכם השכר המתגבש עם ההסתדרות אמר: "אני אופטימי שנצליח לסגור הסכמים עם כל השחקנים. שיהיו טובים גם לעובדים. בעיני התרומה הכי גדולה לעובדים זה לא לשחוק להם את ערך הכסף. אני מעריך שזה יתרום לוודאות, יציבות ושמירת המסגרות שלנו".
הוא תקף את יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס: "השביתה הייתה בעיני מיותרת מזיקה ובעיקר הפתעה. הוא ביקש פגישה, קיבל אותה, היתה ישיבה מצוינת, העלינו סוגיות. שום דבר לא היה נראה כאיזה משבר שאנחנו לא יודעים לצלוח. דברים טבעיים בכל תקציב. חיים אמר שהוא לא אוהב את הקרן ארנונה, אבל לא הציג את זה כקו אדום. אני קיבלתי ידעה על השביתה מהתקשורת. רק כמה שעות אחר כך קבלנו מכתב דרישות. פגעו בצורה פופוליסטית באזרחים".
במקביל ביבס תקף בחזרה בוועידה של איגוד הגזברים ברשויות המקומיות: "האוצר עושה סיבוב על כולם. אנחנו הזרוע הביצועית האמיתית אבל אנחנו נקרוס. ואני אומר לכם שעם תקציב המדינה, כמו שהוא מובא כרגע, אנחנו לא נוכל לעמוד בו גם מבחינת מענקי איזון שירדו ב-100 מיליון שקל וגם מענקים נוספים, אבל בעיקר בגלל ההתנהלות וההתייחסות של משרדי הממשלה".
בתשובה לשאלה האם השר בן גביר קיבל באמת תשעה מיליארד שקל למשרד הבטחון הלאומי או שהגזים אמר סמוטריץ': "הוא קיבל את התוספת הכי גדולה מאז קום המדינה, המספרים מורכבים".
על ההבטחה של רה"מ נתניהו לחינוך חינם מגיל 0 אמר: "אני נזהר מלהגיד את המילה חינם. להלאים עכשיו את המנגנונים הפרטיים זה רע. יש לנו מצוקה גדולה של מעונות, נציג מודל הדרגתי. ה יהיה בעזרת השם חינם בדומה למודל של 3-6. בסוף זו התיחייבות של ראש הממשלה, אנחנו מחויבים לה, יהיה שיח שנציג אותו לציבור בצורה הכי שקופה והכי אמיתית".
יוגב גרדוס, הממונה על התקציבים הוסיף: "שמרנו 2.5 מיליארד שקלים עבור החינוך החרדי. הכסף הזה לא ישלח בצ'ק - אנחנו רוצים לראות שזה מגיע ישר למורים, לבנייה. אם יצטרכו פחות או יותר - הממשלה היא זו שתידרש לזה. ההגדרה של מהו כסף קואליציוני היא לא כל כך חלוטה. מבחינתי זה כסף, תקציב שצריך לשמור. אנחנו עובדים על הדבר הזה והדבר הזה יצא לדרך".
פורסם לראשונה: 13:33, 28.02.23