בשיתוף ידיעות הנדל"ן

אולפן ידיעות נדלן - בוררות


ענף הבנייה, אם למגורים ואם לתשתיות, הוא ענף מורכב ועתיר ממון. מצד אחד נמצאים מזמיני העבודה, גורמים ממשלתיים מוסדיים או פרטיים, ומהצד השני חברות ביצוע וקבלני המשנה. אבל מה קורה כשיש אי הסכמה בין הצדדים בפרויקטים של מיליארדי שקלים? איך פותרים את הבעיה?
מדובר במציאות קשה שענף הנדל"ן מתמודד איתה שנים ארוכות, והעומס על מערכת המשפט מחייב פתרון מחוץ לקופסה. כעת מסתמן שנמצאה תשובה לבעיה הזו. הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה של ההסתדרות והתאחדות הקבלנים בוני הארץ החלה להפעיל את "מרכז ההסכמה של ענף הבנייה" - מרכז אחד שבו יישבו אנשי מקצוע מהענף עם משפטנים בכירים ומומחים לתחום הבנייה, ויוכלו להגיע להסכמות ופתרון סכסוכים בלוחות זמנים קצרים ובעלות נמוכה.
מהן הסיבות המרכזיות לסכסוכים, איך נראה הליך גישור במרכז ההסכמה החדש ואיך עושים את זה? נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ והקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה ראול סרוגו, והשופט בדימוס ומבקר המדינה לשעבר יוסף שפירא, הגיעו לאולפן ידיעות הנדל"ן כדי לספר על היוזמה החדשה.
"נכון להיום כמעט ואין פרויקט שאין בו סכסוכים וחילוקי דעות", פותח ואומר סרוגו, "מבחינת הקבלן, הקבלן הוא בעצם סוג של מתאבד ובונה בעצם על החריגים שהוא יקבל והשינויים שיהיו. זה מייצר ויכוחים וזה מייצר מחלוקות. זה נובע בעיקר בשל העובדה שהחוזים בענף שלנו הם אינם חוזים אחידים... כל רשות מקומית וכל גורם מחליט על חוזה משלו וזה מייצר בלבול וזה מייצר מחלוקות".
השופט בדימוס שפירא הסביר באולפן כיצד יפעל המרכז החדש: "המרכז מכיל קבוצה של 24 איש שהם גם קבלנים גם עורכי דין גם משפטנים וגם אנשי מקצוע נוספים כמו רואי חשבון וכו' וזאת כדי לתת מטריה לכל סוגי הסכסוכים שיכולים להתעורר ולפתור אותם, לא בהליכים בבתי משפט, אלא במרכז שאנחנו הקמנו".
ומה חוסך ההליך החדש שהמרכז עתיד לאפשר? סרוגו מסביר: "ראשית חוסכים עלויות גבוהות מאוד. העלויות של ניהול המשפט זה משה שעובד לרעת הקבלן מכיוון שהקבלן, בעיקר קבלנים קטנים, אין להם את היכולת הכלכלית לנהל משפט כזה אל מול הגופים הגדולים כמו הרכבת למשל או ממשלת ישראל או החשב הכללי. לכן המרכז הזה יעבוד בעיקר על מנת להוזיל את העלויות לקבלן הקטן". השופט בדימוס שפירא מוסיף: "העומס על בתי המשפט הוא אדיר. אחרי שהצדדים כבר מתעייפים אז מגיע הדיון הרלוונטי בפני השופט, והשופט אומר נו אולי תלכו לגישור ואז הצדדים בדרך כלל מקבלים את ההצעה הזו מפני שבגישור אין מה להפסיד. אבל בשביל מה להגיע למצב הזה? בשביל מה ללכת לקחת עורכי דין ולהוציא כספים רבים ולבזבז זמן?".
סרוגו סיכם את הדיון: "אני מנצל את הבמה הזאת לקרוא לכל מזמיני העבודה באשר הם, גם רשויות מקומיות, גם משרד התחבורה ומשרד הביטחון וכל משרדי הממשלה האחרים, וגם החשב הכללי שמנהל את העסק, לבוא אלינו למרכז ולנהל את הוויכוחים בצורה מסודרת, שקטה, מהירה וגם הרבה יותר זולה. אני משוכנע שהתוצאות יהיו לטובת כל הצדדים