חברות ישראליות לא פנו עד הערב (ראשון) למשרד האוצר או לבנק ישראל בבקשת סיוע בעקבות קריסת בנק ההייטק בארה"ב.
הצוות הייעודי לבחינת השלכות קריסת בנק SVB התכנס הערב בראשות מנכ"ל משרד האוצר, שלומי הייזלר. בצוות חברים בכירי משרד האוצר, רשות החדשנות, בנק ישראל והרשות לניירות ערך. חברי הצוות עודכנו בנתונים "בינתיים חלקיים בלבד", כלשון גורם שהשתתף בדיון ושנאספו במהלך 48 השעות האחרונות בארה"ב ומחברות בישראל. משתתפי הדיון ציינו כי היקפי ההשפעה מהתרסקות הבנק הפתאומית מנוטרים ונבדקים על ידי כלל הגורמים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
סיליקון ואלי בנק SVB
סיליקון ואלי בנק SVB
סיליקון ואלי בנק SVB
(צילום: REUTERS/Krystal Hu)
באוצר ציינו כי "הצוות ימשיך לבחון את הנתונים בזמן אמת במטרה להבין את תמונת המצב וההשלכות האפשריות על החברות הישראליות".
גורם המעורה בנתוני החברות הישראליות שכספן הופקד בבנק שקרס ציין הערה כי "אפשר כנראה להירגע מבחינת החברות הישראליות. רובן הוציאו את הכסף מהבנק ולא ניזוקו כלל. מצבן של חברות ישראליות בודדות עדיין לא ברור ונדע יותר פרטים תוך 48 שעות ואחרי שהיום יום ראשון לא עבדו בארה"ב". הצוות אכן קבע דיון שני בעקבות קריסת הבנק ליום שלישי הקרוב, ועד אז יתברר גם אם יש חברות ישראליות שיפנו בבקשת סיוע למשרד האוצר ולבנק ישראל.

כיצד קרס הבנק תוך יומיים?

במהלך תקופת הקורונה, בשנים 2021-2020, הבנק זכה מהעלייה החדה בשווי המניות ובגיוסים הגדולים של שוק ההייטק העולמי, והיקף הפיקדונות שזרמו אליו זינק. בצל זאת, הבנק גם קנה איגרות חוב (אג"ח) ממשלתיות של ארה"ב בעשרות מיליארדי דולרים. בחודשים האחרונים, בצל עליות הריבית החדות בארה"ב, הנפילה הקשה בשווקי ההון בשנה שעברה ובענף ההייטק בפרט, הבנק ספג מכה קשה כאשר תיק האג"חים שלו ספג הפסדים משמעותיים ולקוחות מהענף, אשר גייסו פחות כסף, הפקידו פחות לחשבונותיהם בבנק ואף משכו כספים רבים.
בצל ההפסדים העמוקים, בשבוע שעבר הודיע הבנק כי מכר את תיק ניירות הערך בהיקף של 21 מיליארד דולר בהפסד של 1.8 מיליארד דולר, שהיה אמור להירשם בדוחות הרבעון הראשון של השנה, ואף ייצא לגיוס הון של 1.75 מיליארד דולר.
על אף שההודעה כשלעצמה אינה מעידה בהכרח על משבר בלתי-הפיך ליציבות הבנק, התגובה בקרב המשקיעים הייתה חריפה והחלה לסובב את כדור השלג שרמס בסופו של דבר את הבנק. לקוחות רבים ניסו למשוך עשרות מיליארדי דולרים מהחשבונות שלהם ומניית הבנק צללה בלמעלה מ-60%, רגע לפני שהמסחר בה הופסק. וכך, הבנק אשר היו לו התחייבויות הרבה יותר גדולות מסך ההון הנזיל שלו (מה שמכונה גם "יחס נזילות") ולא הצליח לעמוד בהתחייבויות, קרס בתוך פחות מיומיים.
ביום שישי האחרון התאגיד הפדרלי בארה"ב לביטוח פיקדונות סגר את הבנק והעביר לידיו את המשמורת על כספי הלקוחות. כעת, בצל העובדה שרק חלק קטן מאוד מהפיקדונות של הבנק היו מבוטחים, השאלה המרכזית היא כמה כסף אכן יוחזר למשקיעים בסיוע הרגולטורים השונים ברחבי העולם, אם בכלל.
בארי טאף, בכיר לשעבר בבנק ישראל ששימש גם ביועץ לנגיד וכחבר בוועדה המוניטרית, התייחס הבוקר (ראשון) לדברים בתוכנית של אודי סגל ודוריה למפל ב-ynet radio, ואמר כי "קריסת SVB יכולה להשפיע על ישראל, פחות סומך על הרשויות שיטפלו בזה טוב. אני סומך על השלטונות בארה''ב שיגבילו את ההשלכות, פחות על אלה בישראל. לא חושש ממפולת, אבל יכולים להיות עוד מקרים".