רוב החזאים בבנקים ובבתי ההשקעות סבורים שבנק ישראל לא יוריד אחר הצהריים (שני) את הריבית במשק, אולם יתכן שירמוז על הפחתת ריבית בהחלטה הבאה בסוף הקיץ.
היום ב-16:00 צפויה הוועדה המוניטרית של בנק ישראל, בראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון, להודיע על מדיניות הריבית לשישה השבועות הבאים וההערכות היום הן שהריבית תישאר על 4.5% (6.0% ריבית פריים).
1 צפייה בגלריה
בנק ישראל
בנק ישראל
בנק ישראל
( צילום: Gettyimages)
הסיבות המובילות הן המצב הגירעוני מאוד של קופת המדינה, ההמתנה להחלטות הממשלה על גיבוש תוכנית לקיצוצים והעלאות מיסים במסגרת תקציב שנת 2025, שצפויות להתקבל כבר לקראת סוף החודש, התמשכות המלחמה בזירות הדרום והצפון, תוך חשש מהתלקחות חמורה יותר כבר בקרוב בגבול לבנון, ואי הפחתת הריבית לפי שעה בארה"ב ובמדינות רבות נוספות בעולם.
יצוין שבנק ישראל היה הראשון בעולם המערבי שהפחית ב-1 בינואר השנה את הריבית ברבע אחוז, אחרי העליות הניכרות בה במשך כשנה וחצי בכל העולם.
השוק מצפה כעת להסבריו של הנגיד פרופ' אמיר ירון, לכן המסחר במטבע חוץ מושפע היום מהציפייה להודעת בנק ישראל, כמו גם המסחר בבורסה שעשוי להשתנות על סמך הודעת בנק ישראל בשעה 16:00, לקראת סיום יום המסחר. התחזקות השקל בסוף השבוע מאפשרת אולי לבנק ישראל מרחב תמרון בהחלטת הריבית, אולם הסבירות שיפחית את הריבית במשק מתחת ל-4.5% נמוכה.
הפעילים בשוק ההון מצפים כעת להסברי שילווה את החלטת בנק ישראל לגבי מדיניות הריבית בחודשים הקרובים.
אי הפחתת הריבית תמשיך להקשות על המגזר העסקי ומשקי הבית לאור האינפלציה שצפויה לעלות בחודש יוני כנראה ביותר ממחצית האחוז.
פורסם לראשונה: 13:28, 07.07.24