משרד האוצר יצרף להצעת תקציב המדינה לשנת 2025 חוברת של התאמות תקציביות כדי לגייס כ-35-40 מיליארד שקל, כפי שהתחייב שר האוצר בצלאל סמוטריץ', כך שהגירעון בשנת 2025 לא יהיה גבוה מ-4%. זאת, לאחר שאתמול פורסם ב-ynet המסמך המלא של חוק ההסדרים שמתוכנן להיות מוגש גם הוא בצמוד לתקציב ל-2025.
במסגרת התוכניות השאפתניות של משרד האוצר, שנחשפות כעת במלואן עם הוצאת הטיוטה של חוברת ההתאמות הפיזיקליות, ידרוש האוצר לקצץ ב-3 מיליארד שקל מדי שנה עד 2028 את כלל הוצאות השכר במגזר הציבורי, ובנוסף להקפיא את השכר הממוצע במשק, כמו גם את מדרגות מס ההכנסה ונקודות הזיכוי ממס ואת כל קצבאות הביטוח הלאומי ואף להעלות את תשלומי הביטוח הלאומי לסטודנטים ולתלמידי ישיבות. כמו כן מוצע לבטל בהדרגה את האפשרות לקבל פטור ממכס על פאקט סיגריות הנקנה בדיוטי פרי.
1 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
(צילום: עמית שאבי)
הדרישה להפחתת כ-3 מיליארד שקל בסך כל השכר המשולם במגזר הציבורי תואמת את מדיניות ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר סמוטריץ', שהכריזו בעבר כי יש לצמצם את הוצאות השכר במגזר הציבורי, אולם כבר הערב אמר גורם בהסתדרות כי "יורים באוצר לכל הכיוונים" ונראה שהסיכויים ליישם את רעיון משרד האוצר לצמצום השכר, שפירושו יהיה הן פיטורים והן הקפאת שכר, יהיו מעטים.
הפחתת השכר במגזר הציבורי ב-3 מיליארד שקל בשנה תחייב הקפאה מלאה של השכר, תוך כדי ביטול הפעימות להעלאת השכר במגזר הציבורי שסוכמו עם האוצר והמעסיקים בעבר במתווה לשנים הבאות.
ההצעה לבטל את הפטור ממכס על סיגריות בדיוטי פרי כבר עלתה בעבר, ואף הגיעה השנה לדיון בוועדת הכספים של הכנסת. שם עצרו אותה חברי ליכוד כדי למנוע פגיעה בהכנסות עובדי רשות שדות התעופה, שהוועד שלה נשלט בידי הליכוד. ההצעה כעת היא לבצע את ביטול הפטור בשני שלבים בשנים 2026 ו-2028.
עוד הצעה שמקודמת באוצר היא היא העלאת דמי הביטוח הלאומי למי שאינו עובד, ב-20 שקל בחודש. כיום מי שאינו עובד משלם דמי ביטוח לאומי בסכום של 87 שקל ומס בריאות של 116 שקל. בנוסף, האוצר מציע להשוות את דמי הביטוח הלאומי של הסטודנטים ובני ישיבות ליתר האוכלוסייה. המשמעות היא העלאה מ-145 שקל בחודש לכ-223 שקל בחודש.
בין היתר, הוכנסו בחוברת ההתאמות עוד מספר מהלכים משמעותיים, שחלקם צפויים לגרור התנגדויות וספק אם יעברו, וביניהם:
• יוקפאו מדרגות מס ההכנסה, כך שהמשמעות היא שהחלק במשכורת שעליו משולם מס גבוה יותר לא יתעדכן ב-3%-4% מעלה - כך שהעובדים ישלמו יותר מס.
• יוקפאו כל קצבאות הביטוח הלאומי, ללא יוצא מן הכלל. בעבר הוצע להקפיא את הקצבאות למעט אחדות מהן, שנועדות לתמוך בציבור חלש במיוחד, כולל בנכים, בבעלי מוגבלות, קצבאות זקנה, שארים וילדים. לפי ההצעה החדשה כל הקצבאות יוקפאו.
• תבוטל הטבת המע"מ לתיירים. מדובר בהחלטה שתעורר התנגדות בענף התיירות ולא תכניס כמעט כסף לקופת המדינה בעת שאין כמעט תיירות לישראל.
• יבוטלו נקודות הזיכוי ממס לעובדים הזרים המועסקים בישראל. ההחלטה בעת הזאת עלולה להקטין את כדאיות העובדים הזרים להגיע לארץ, דווקא כאשר הם נדרשים בשל הפסקת עבודת הפלסטינים בישראל.
• מוצע לסגור שורה של נציגויות ישראל בחו"ל. הצעה זו תמוהה בעת הזאת, כאשר ישראל נלחמת על דעת הקהל בעולם בעת המלחמה מול נציגויות של 22 מדינות ערביות.
• תבוצע חלוקת רווחים כלואים לעסקים שהיקף פעילותם מ-200 אלף שקל ועד 30 מיליון שקל. המיסוי יחול רק אם שיעור הרווחיות של החברה עולה על 25%.
• תצומצם באלפי שקלים הטבת המס במסגרת תוכנית "ציון ירוק", כך שתעודד בעיקר רכישת רכבים שמזהמים פחות.