עלייה במכירות ושחיקה ברווחיות: חברת שטראוס סיימה את הרבעון השלישי ל-2024 עם גידול במכירות בסך של 11.8% לעומת רבעון מקביל, בעיקר הודות להעלאות המחירים לצרכן, וירידה של 15% ברווח הנקי שהסתכם ב-102 מיליון שקל. לטענת החברה, הירידה ברווח נובעת בעיקר מעליות במחירי חומרי הגלם, בראשם הקפה, אם כי מחיר חלב המטרה ירד וגם מחיר הסוכר. גם העלייה בהוצאות המימון וירידה בשאר מדדי הרווחיות פגעו ברווח הנקי, וכמוהם גם עלייה של 12.6% בשיעור המס שהוטל על החברה והסתכם ב-46 מיליון שקל.
שיעור הרווח התפעולי של החברה ירד ברבעון השלישי של 2024 ל-7.4% מהמכירות לעומת 8% ברבעון מקביל אשתקד. שיעור הרווח הגולמי ירד ל-30.5% מהמכירות לעומת 32% ברבעון מקביל.
2 צפייה בגלריה
שטראוס
שטראוס
שטראוס
(צילום: shutterstock)
הדוחות מתפרסמים בצל החלום של החברה שנגוז לכבוש את אמריקה עם החומוס הישראלי. שטראוס הודיעה לאחרונה כי תמכור את חלקה לשותפה פפסיקו בעבור 900 מיליון שקל. מהחזון יישאר רק הרחוב המוביל למפעל החומוס בווירג'יניה שנקרא על שמו של מיכאל שטראוס - מחווה של מושל וירג'יניה למשפחה.
בינתיים, שטראוס, בהובלתו של המנכ"ל שי באב"ד, נאבקת בעליות מחירי חומרי הגלם ובניסיון להגשים את התוכנית האסטרטגית שלו, לפיה כל מה שלא צומח בקצב של 5% לשנה, לא יישאר בליבת עסקיה. המנכ"ל באב"ד אמר כי "החברה מסכמת רבעון עם צמיחה בכל פעילויות הקבוצה, לצד המשך התמודדות עם מגמת העלייה במחירי חומרי הגלם, שמשפיעה על רווחיות הקבוצה".
המכירות בישראל צמחו ב-8.4% ל-1.58 מיליארד שקל, אחרי שהחברה העלתה פעמיים מחירים מתחילת השנה, אבל הרווחיות הגולמית נשחקה ל-36.4% מהמכירות לעומת 38% ברבעון מקביל. החלוקה למגזרים בישראל מלמדת כי עיקר הצמיחה הגיעה מחטיבת הממתקים, שכזכור בשנה קודמת לא עבדה במלוא התפוקה. המכירות של מגזר בריאות - המחלבה והסלטים - עמדו ברבעון שלישי על 827 מיליון שקל, עלייה מתונה של 2.8%, והרווח התפעולי עמד על 120 מיליון שקל, עלייה של 19.5%.
2 צפייה בגלריה
חומוס סברה
חומוס סברה
חומוס סברה. החלום נגוז
(צילום: אילייה ולפלד, שטראוס)
המכירות של מגזר הנאה - ממתקים וחטיפים - עמדו על 323 מיליון שקל, עלייה של 32.6% מהרבעון המקביל אשתקד, והרווח התפעולי עלה ב-219% בהשוואה לרבעון מקביל. מגזר הקפה בישראל רשם עלייה של 5.4% במכירות אבל ירידה של 6.8% ברווח התפעולי, שמוסבר על ידי החברה בעליית מחיר הקפה הגולמי.
שטראוס קפה בינ"ל, שעיקרה בברזיל, חברת הליבה המרכזית של שטראוס בחו"ל, סיימה את השנה עם עלייה של 17.8% בהכנסות לעומת רבעון מקביל ועלייה של 12% ברווח התפעולי. עליות מכירות נרשמו בחברות הקפה של שטראוס ברוסיה, אוקראינה, פולין ורומניה, בעיקר עקב עליות מחירים.
הזרוע הנוספת שנותרה לשטראוס בפעילות הגלובלית היא חברת המים בסין, עם הכנסות של 213 מיליון שקל, עלייה של 6.5%, ורווח נקי בסך 28 מיליון שקל, עלייה של 47.4% מהרבעון המקביל אשתקד. הכנסות חברת סברה ברבעון שלישי עמדו על 114 מיליון שקל בלבד, עלייה של 6.4% לעומת רבעון מקביל, ורווח תפעולי בסך 1 מיליון שקל, ירידה של 95% בהשוואה לרבעון מקביל.