בצל המלחמה המתמשכת והתקפות הטילים, הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה צפון, בראשות בועז יוסף, אישרה היום (ב') תוכנית להתחדשות עירונית בשכונת מורדות עצמון בנוף הגליל (לשעבר נצרת עלית). בניגוד למקרים רבים בפריפריה, מדובר הפעם בתוכנית בעלת היתכנות כלכלית, ולכן היא לא תידרש בסיוע כלכלי מהמדינה (באמצעות הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית).
התוכנית, שקודמה על ידי משרד הבינוי והשיכון המשמש יזם הפרויקט ועל ידי עיריית נוף הגליל, חלה על שטח כולל של 73 דונם. היא ממוקמת במרכז הוותיק של העיר ובסמוך למרכז רסקו, במתחם הרחובות ארבל-יודפת-מירון-עצמון.
1 צפייה בגלריה
תוכנית מורדות עצמון נוף הגליל
תוכנית מורדות עצמון נוף הגליל
תוכנית מורדות עצמון בנוף הגליל
(הדמיה: ענת פיק אדריכלות ובינוי ערים)
כיום מצויות במתחם 241 יחידות דיור ב-14 מבנים בני 3-4 קומות, שנבנו בשנות ה-60, אינם נגישים או ממוגנים ויפונו לטובת הפרויקט החדש. במקומם יוקמו 950 יחידות דיור ב-13 מבנים בני 6-9 קומות וב-3 מגדלים בני 17-24 קומות. מתוך כלל יחידות הדיור, כ-250 יחידות יוקצו לטובת דירות קטנות.
בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית כוללת 7,000 מ"ר עבור מבני ציבור, 1,150 מ"ר שטחי מסחר ו-1,150 מ"ר שטחי תעסוקה. במרכז התוכנית מוצע שטח ציבורי פתוח בשטח של 16 דונם, המחבר בין כל חלקי השכונה וסביבתה. כמו כן, מוצעת כיכר עירונית פעילה המשלבת פעילות מסחר, פנאי, תעסוקה, מוסדות קהילה ומגורים.
נזכיר כי לפני כשנה אושרה תוכנית פינוי בינוי ראשונה בעיר, במסגרתה יוקמו 778 יחידות דיור חדשות במקום 120 דירות ישנות במתחם תירוש. גם אז הדגישו במינהל התכנון כי מדובר באירוע היסטורי משום שמדובר בתוכנית הראשונה שמקבלת אישור סופי וקודמה ביזמות פרטית ללא השלמה כלכלית של המדינה. בימים אלה נמצאת בהליכי תכנון תוכנית נוספת להקמת 628 יחידות דיור נוספות במסגרת של התחדשות עירונית במתחם שקד בעיר.
מתכננת מחוז צפון במינהל התכנון, דקלה עדי פרץ, מסרה: "מדובר בתוכנית חדשנית, שנערכה בקפידה תוך מתן תשומת לב לפרטים ומהווה בשורה משמעותית לתושבי נוף הגליל. התוכנית מתוכננת מול המרכז הוותיק הקיים רסקו, וכוללת ברובה בנייה מרקמית מדורגת ו-3 מגדלי מגורים, כאשר מהדירות נשקף הנוף המדהים הקיים בשכונה. התוכנית כוללת כיכר עירונית תוססת ומרחב ציבורי איכותי בשכונה. אני מקווה למימושה בקרוב ולתוכניות נוספות להתחדשות שתבואנה בעקבותיה".
ראש העיר נוף הגליל, רונן פלוט, הוסיף: "אישור הוועדה המחוזית צפון מהווה בשורה בקנה מידה היסטורי במושגים של נוף הגליל. מדובר בבנייני מגורים ישנים מאוד, שנבנו בתחילת שנות ה-60 של המאה הקודמת, בשנותיה הראשונות של העיר. הריסתם והבנייה מחדש מהווה עוגן חשוב מאין כמוהו במהפכת ההתחדשות של נוף הגליל, שהופכת בצעדי ענק לעיר מבוקשת ומובילה באיכות החיים, עם הישגים רבים, בראשם זכייתה של העיר בפרס החינוך הארצי".