מספנות ישראל מתכוונת לעתור בימים הקרובים לבית משפט בצרפת כנגד ההחלטה לאסור על חברות ישראליות להשתתף בתערוכת הנשק הימי הגדולה בעולם, Euronaval, הצפויה להתקיים בפריז. מדובר בתערוכה בה נוטלים חלק, מדי שנה, מאות חברות בינלאומיות המפתחות כלי שיט ונשק ימי, בכלל חברות ישראליות רבות.
מדובר בפעם השנייה שבה צרפת מחליטה לאסור על חברות ישראליות להשתתף בתערוכות נשק יוקרתיות, לאחר שבחודש יוני האחרון נאסר על חברות מישראל להציג ביריד "יורוסטורי" ואף נאסר על כניסת ישראלים לתערוכה. אחרי הסערה שפרצה, הממשלה הצרפתית הגישה ערר לבית משפט וההחלטה בוטלה, אולם רוב הנזק כבר נעשה
1 צפייה בגלריה
הדמיה של הדוכן של מספנות ישראל
הדמיה של הדוכן של מספנות ישראל
הדמיה של הדוכן של מספנות ישראל
(הדמיה: יחצ)
12 חברות ישראליות התעניינו להציג בתערוכה הימית, ואם המגמה השלילית הזו תימשך - כמעט בוודאות תימנע כניסה ישראלית גם לסלון האווירי בלה-בורז'ה, היהלום שבכתר התערוכות. היא אמנם תתקיים רק ביוני, אבל נערכים אליה חודשים רבים לפני כן. גורם ישראלי אומר שצרפת הפכה לסמל השמאלי בעולם בתחום האמברגו על ישראל, וציינו שמאחורי הקלעים חברות צרפתיות ביקשו ממקרון לאסור השתתפות חברות ישראליות משיקולים מסחריים.
החברה תגיש עתירה לבית המשפט בצרפת בעקבות החלטת הממשלה הצרפתית לאסור על חברות ישראליות להשתתף בתערוכת הנשק הימי הגדולה בעולם. אמורה לקבל חשיפה עולמית בתערוכה. כמו כן, בתערוכה הייתה מספנות ישראל אמורה להציג את ספינת מיני שלדג, ספינה מהירה המיועדת לסיור ויירוט והמתאימה לשייט במים רדודים וכן את ספינת opv45 שפותחה במספנה שבחיפה, בשנים האחרונות.
איתן צוקר, מנכ"ל מספנות ישראל, אמר כי "זו הפעם השנייה השנה בה נאסר על חברות ביטחוניות ישראליות להשתתף בתערוכות בינ"ל. זאת בנוסף לאמברגו הנשק לו אנו עדים וכן לחרם הזוחל, והשקט, על רכש כלי נשק מתוצרת ישראל. הדבר מחייב את מקבלי ההחלטות להבין כי על ישראל להסתמך, בעיקר, על יכולותיה הגבוהות ולהגביר את השימוש בכלי נשק מתוצרת מקומית. במיוחד בכל הקשור לפלטפורמות מרכזיות. כמו כן, על ישראל לפתח תעשייה יציבה ומתקדמת".
עוד אמר צוקר כי על מקבלי ההחלטות בישראל להבין כי החרמות על תעשיית הנשק והאמברגו על משלוחי נשק הן חזית נוספת שנפתחה מולנו בעולם, ועליהם לעשות ככל האפשר לעצור כדור שלג זה.
ד״ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, מסר: "נראה שהממשל הצרפתי לא רק שבוחר בצד הלא נכון של ההיסטוריה אלא גם פועל נגד ערכי היסוד של הדמוקרטיה הצרפתית עצמה ונגד החלטות ביהמ״ש הצרפתי שהתקבלו רק לפני מספר חודשים. נאבק, כפי שעשינו בעבר, בכל האמצעים להוכיח שוב את המחרימים ומלעיזים ולבטל את ההחלטה האומללה".