השילוב של צמצום טיסות נוסעים שנשאו גם מטענים בבטן המטוס ומנגד עלייה באי-קומרס בעולם ובמשלוחי החבילות, הביאו לשיאים בפעילות התעשייה האווירית שעוסקת באמצעות חטיבת התעופה בהסבת מטוסי נוסעים למטען ונחשבת למובילה עולמית בתחום כשהיא מתחרה בבואינג.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מאז הקורונה שובשה שרשרת האספקה העולמית ונוצר חוסר בטיסות מטען שמזניק את מחירן. ל-ynet נודע כי צבר ההזמנות של התעשייה האווירית כל כך גדול עד שלקוח חדש שרוצה להסב מטוס צריך לחכות ברשימת המתנה של התעשייה האויירית לסוף שנת 2022.
1 צפייה בגלריה
הסבת מטוס מטען בתעשייה האווירית
הסבת מטוס מטען בתעשייה האווירית
הסבת מטוס מטען בתעשייה האווירית
(צילום: תע"א)
בגלל העומס החברה מעבירה לחו"ל חלק מהפעילות וכבר כיום חלק מההסבות נעשות בסין ובמקסיקו בשת"פ עם חברות תעופה מקומיות שיש להם "מפעל" לתחזוקת מטוסים. ההסבה בחו"ל נעשית בפיקוח וברישוי של התעשייה האווירית.
תחנות נוספות להסבת מטוסי נוסעים למטען ייפתחו בסיציליה ובדובאי, לאחר שהחברה זכתה בחוזה להסבה של 10 מטוסים של חברת התעופה של האמירויות, והכוונה להמשיך ולהגדיל את מספר אתרי המשנה להסבות בחו"ל גם לאתיופיה ולדרום-קוריאה.
את עיקר ההסבות מבצעת תע"א במטוסי בואינג 767 רחבי הגוף. מחיר ההסבה ללקוח הוא כ-15 מיליון דולר. גורם בענף המטענים אמר כי ההסבה עולה לעיתים על מחיר מטוסי נוסעים יד שנייה.

35 מיליון דולר למטוס

שמואל קוזי, מנהל חטיבת תעופה וסמנכ"ל בתעשייה האווירית, אמר ל-ynet: "אנחנו מלאים בהזמנות ולכן מתרחבים גם לחו"ל. השילוב של פחות טיסות נוסעים, עם כמות מטוסי הנוסעים שחלקם הפכו מיותרים בקורונה, והעליות ברכישות באונליין יצרו ביקושי שיא למטוסי מטען. הצפי לעשור הבא הוא לעידן חדש שבו הביקושים למטוסי מטען ילכו ויגדלו. כיום התעשייה האווירית תופסת כ-70% מהשוק מול המתחרה העיקרית, חברת בואינג, זאת כי המחיר והפתרון שלנו אטרקטיבי יותר. לרשותנו עומדים אלפי מהנדסים של התעשייה וידע רב".
התעשייה האווירית נערכת להכפיל את פעילותה ולהתחיל (תהיה הראושנה בעולם) ב-2023 בהסבות של מטוסי 777 רחבי הגוף שמתאימים יותר למטען, ומחיר הסבתם יעלה כ-35 מיליון דולר למטוס. קוזי: "להסב מטוס לא פחות קשה מלייצר מטוס. צריך ידע רב ולכן לא הרבה חברות בתעשייה מתעסקות בזה".
ל-ynet נודע כי צ'אלנג', החברה-האם של חברת קאל, חברת המטענים הישראלית היחידה, שבבעלות עופר גלבוע, שרכש אותה לפני עשור מדי חברה משותפת של התנועה הקיבוצית ותנועת המושבים, התקשרה עם תע"א בהסכם להסבה של 8 מטוסי נוסעים, 4 מסוג בואינג 767 ו-4 מסוג 777, בהשקעה של מאות מיליוני דולרים על פני 4 שנים. תוספת של 8 מטוסים תהווה קפיצת מדרגה לחברה שהוקמה בעבר כדי להבטיח טיסות מטען סדירות לתוצרת חקלאית טרייה אבל לאחר שהקיבוצים והמושבים כשלו בניהולה היא נמכרה לידיים פרטיות.