בית המשפט למשפחה בקריות קיבל לאחרונה באופן חלקי בקשה של אלמנה לעיין בתדפיסי החשבון של הורי בעלה המנוח, כדי לברר אם גיסהּ משך משם לאורך השנים כספים שלא כדין, ובכך גזל לכאורה מירושה שהגיעה לה ולבנותיה. בהסכמת הגיס אישרה השופטת גילה ספרא-ברנע לעיין בחשבונות רק משבע השנים האחרונות לפני מות הסב.
הסב והסבתא הביאו לעולם שישה ילדים, ואחד מהם (בעלה של התובעת) הלך לעולמו ב-2008. במהלך חייו ניהל הסב כמה חשבונות בנק, שבאחד מהם היה שותף אחד מחמשת ילדיו שנותרו בחיים. על רקע זה סברו רעיית הבן המנוח ובנותיה שגיסה "נגס" בירושת האב כדי לבנות לעצמו בית במושב.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
על מנת לאמת את חשדן הן הגישו באפריל האחרון בקשה להסרת החיסיון על חשבונות הסב והסבתא המנוחים מינואר 2007 ואילך. במהלך הדיון הן טענו שסירובו של הגיס להסיר החיסיון נעוצה ברצונו להסתיר מבית המשפט את העובדה שלקח כספים מאביו שלא כדין.
הוא, מנגד, כפר בטענה שיש בכך כדי ללמד שלקח כספים מאביו לצורך בניית ביתו הפרטי. הוא הסכים לאפשר את העיון בחשבונות הוריו אך באופן מוגבל לשבע השנים שקדמו לפטירת כל אחד מהם.
השופטת ספרא-ברנע הסכימה שאין הצדקה להיעתר לבקשה במלואה, כלומר חשיפת חשבונות המנוחים מ-2007. היא הדגישה כי בניגוד לטענת האלמנה ובנותיה, אין הודאה כלשהי של הגיס שממנה עולה שהוא נטל כספים מאביו ללא רשות לבניית ביתו.
עו"ד יגאל מירוןעו"ד יגאל מירון
בפסק הדין צוין שהגיס אמנם אמר בעדותו שהשתמש בכספי אביו לצורך "הבנייה של הבית, תפעול ולכלכל אותו בכל מיני דברים וקניות", אולם הוא התייחס לבית אביו, ולא לביתו שלו: "התרשמתי כי בתשובתו זו טוען הבן כי הוציא כספים מהחשבון לצורכי אביו וביתו (של אביו) וקריאת המשפט בצורה שונה, מוציאה את המשפט מהקשרו".
חיזוק למסקנתה מצאה השופטת בעדות אחרת של הגיס, שלפיה בנה בזמנו בביתו יחידת מגורים עבור אביו, על מנת לאפשר לו תנאים טובים יותר. מכאן, שדברי הבן בחקירתו לא תואמים לגרסת המבקשות.
בשולי הדברים צוין כי גם בהנחה שהסב אכן עזר לבנו כלכלית לצורך בניית ביתו במושב, הרי שהוא רשאי היה לעשות זאת, ולא נטען שהוא היה נעדר כשירות משפטית או שהופעלה כלפיו השפעה בלתי הוגנת.
לפיכך דחתה השופטת את בקשת העיון הנרחבת בחשבונות, אך אישרה את המתווה שהוסכם על הגיס – עיון למשך שבע השנים שקדמו למות כל אחד מהסבים.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המבקשים: עו"ד א.פ בנימין • ב"כ המשיבים: עו"ד אורי בן שושן • עו"ד יגאל מירון עוסק בירושות וצוואות, נחלות ומשקים במושבים • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין