כמעט שנה אחרי אירועי 7 באוקטובר, ההייטק הישראלי מפגין חוסן מפתיע בכל הקשור להיקף הגיוסים, המיזוגים והרכישות, למרות שמחצית מהחברות מדווחות במקביל על ביטולי השקעות, והחששות מהעתיד - גדולים. כך עולה מדוח חדש של "סטארטאפ ניישן סנטרל" (SNC), המציג ניתוח מפורט של השפעת הלחימה המתמשכת על עולם הטכנולוגיה בישראל.
לפי הסקר, שנערך באוגוסט האחרון, למרות חוסר היציבות בארץ ו"המורכבות האזורית" - מגמות ההשקעה בהייטק הישראלי דומות למגמות בארה"ב: מאז פרוץ המלחמה נרשמו גיוסים בהיקף 7.8 מיליארד דולר - ירידה קלה של 4% מהשנה שקדמה למלחמה, ופעילות המיזוגים והרכישות הגיעה לשווי של 9.6 מיליארד דולר, מיליארד דולר פחות מאשתקד. למרות הירידות, הנתונים מצביעים על הביטחון המתמשך של המשקיעים בפוטנציאל של החדשנות הישראלית, לעת עתה.
1 צפייה בגלריה
ועידת נשים בהייטק (אילוסטרציה)
ועידת נשים בהייטק (אילוסטרציה)
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
עם זאת, 49% מהחברות דיווחו במקביל גם על ביטולי השקעות, וכ-70% הביעו חששות ברמות שונות באשר ליכולתן לגייס הון בשנה הבאה. דאגה מיוחדת נרשמת בחברות הייטק הממוקמות בצפון הארץ: סקר משנה שערכה SNC רק בקרב כ-60 חברות טכנולוגיה בצפון, עם שאלות ספציפיות, מלמד שרק 45% מהן פועלות במלואן. כ-41% נאלצו להעביר את פעילותן לאזור המרכז, וכ-20% יודעות כבר כי לא יחזרו לצפון. רק 43% מדווחות כי קיבלו תמיכה ממשלתית כלשהי, וכ-40% מחברות אלו בוחנות העברה של פעילותן אל מחוץ לישראל, בצורה מלאה או חלקית. הנתונים הללו מבטאים את המכה שספגו, מול המשך הפעילות הכמעט שגרתית של החברות במרכז.
בכל מקרה, בענף כולו מודאגים בעיקר בשל חוסר התכנון לטווח ארוך: יותר מ-80% מהחברות (90% בצפון הארץ) ו-74% מהמשקיעים מביעים ספק ביכולתה של הממשלה הנוכחית להוביל את מאמצי השיקום שלו. אגב, 82% מכלל החברות דיווחו שלא קיבלו תמיכה כלשהי עקב המלחמה. על-פי הדוח, למלחמה הייתה השפעה דרמטית על החברות: היא אילצה 24% מהן לבצע רילוקיישן של לפחות חלק מפעילותן, ו-44% מהן קיצצו בכוח האדם.

התדמית של ההייטק הישראלי עדיין חיובית

למרות האתגרים הללו, 82% מהמשקיעים בחברות ההייטק הישראליות מאמינים שהתדמית העולמית לגבי חוסנה של תעשיית ההייטק הישראלית עדיין חיובית או לפחות ניטרלית. מקרב החברות עצמן, רק 31% טענו כי הן מרגישות בטוחות ביכולתן לגייס כספים בשנה הקרובה, ולמרות זאת, 54% בטוחות ביכולתן לצמוח במהלכה. אולם בעוד שחברות אבטחת הסייבר והתוכנה העסקית גילו אופטימיות רבה יחסית באשר לעתיד הקרוב (72% ו-65% בהתאמה), חברות טכנולוגיות בריאות ואגריפוד היו בטוחות פחות (45% ו-40% בהתאמה).
בכלל, SNC מדגישה במיוחד את עוצמתן של חברות אבטחת הסייבר וחברות הצמיחה הישראליות, שהפגינו גם השנה ביצועים מרשימים. אופטימיות מיוחדת מעורר מגזר טכנולוגיות הבריאות, שבו נרשמו השנה שלוש עסקאות משמעותיות בסך כולל של למעלה מ-1.2 מיליארד דולר.
"סטארטאפ ניישן סנטרל", שנוסדה כדי לקדם את החדשנות הישראלית בארץ ובעולם, מנהלת מאגר ידע על ההייטק בישראל, שכולל 7,500 חברות הייטק וסטארטאפים, ועוד 500 חברות רב-לאומיות הפעילות בארץ, וכן משקיעים, תוכניות האצה ועוד.
מנכ"ל SNC, אבי חסון: "ההייטק הישראלי מפגין חוסן, אבל אי אפשר להתייחס אליו כמובן מאליו. חוסר התכנון לטווח ארוך - במדיניות תקציבית, בתשתית מחקרית או במנועי צמיחה עתידיים - מייצר אי ודאות, שעשויה לפגוע במומנטום המוצלח. הצמיחה העתידית שלו תלויה ביציבות אזורית ובמדיניות ממשלתית אחראית".