בחצות עלו מחירי הדלק בישראל - ואנחנו לא לבד. מחירי הנפט והדלק בעולם כולו מזנקים לאחרונה, והמילה האחרונה טרם נאמרה. אז כמה נשלם, מדוע המחיר עולה, ומה צופן העתיד? שאלות ותשובות שנוגעות לכיסו של כל אזרח, גם מי שאין בבעלותו מכונית, שכן העלייה במחירי הדלק גורמת למעגל קסמים של עליות מחירים כמעט בכל התחומים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
מחירי הדלק בעולם מזנקים
מחירי הדלק בעולם מזנקים
מחירי הדלק בעולם מזנקים
(צילום: shutterstock)
אז כמה נשלם מהלילה בחצות? המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי, כולל מע"מ, יהיה 6.39 שקלים לליטר, עלייה של 8 אגורות לעומת המחיר בספטמבר. התוספת בעד שירות מלא תהיה 21 אגורות, וכך המחיר יגיע כבר ל-6.60 שקלים לליטר.
ומה יהיה המחיר באילת? באילת, שבה לא משלמים מע"מ, מחיר הדלק יהיה הרבה יותר זול. לכל היותר יהיה מותר לתחנת דלק לגבות בעיר הדרומית 5.47 שקלים לליטר 95 אוקטן בשירות עצמי, גם כאן עלייה של 8 אגורות לעומת החודש הקודם. התוספת בעד שירות מלא באילת תעמוד רק על 18 אגורות, ולכן המחיר יגיע ל-5.65 שקלים בלבד.
יכול להיות שנשלם פחות? רק אתמול המליץ משרד האנרגיה לבעלי רכב להשוות מחירים "ולבחור בתחנה הכדאית ביותר לצרכן". תחנות דלק רבות מקיימות מבצעים, מרחיצה חינם של המכונית במילוי כמות מסוימת ועד להנחה של עשרות אגורות על ליטר. בהחלט כדאי לבדוק, שכן למי שנוסעים הרבה מדובר בחיסכון של עשרות שקלים בחודש.
מחיר הדלק עלה מאוד בשנה האחרונה. האם הוא ישבור מחר שיא? זה יהיה מחיר שיא חדש מזה שנתיים וחצי, אבל השיא של כל הזמנים נרשם ב-1 בספטמבר 2012 - 8.26 שקלים לליטר בנזין 95 אוקטן. אז גרם המחיר למחאה גדולה, והממשלה הובילה הפחתה במחיר. בנובמבר 2020 היה מחיר ליטר דלק בישראל רק 5.34 שקלים - יותר משקל פחות ממחירו מהלילה בחצות. המחיר הנמוך ביותר של הדלק מאז שהוחל בפרסום המחיר ב-2006 היה בסיום הסגר הראשון מאז פרוץ משבר הקורונה, במאי 2020 – 4.79 שקלים.
כמה מס גובה המדינה ממחיר הדלק בתחנה? מתוך מחיר ליטר בנזין 95 אוקטן, למשל, 63% הם מס, כלומר 4.04 שקל. רוב המס הוא מס מיוחד על דלק ("בלו") והשאר מע"מ. המדינה הייתה יכולה להקטין את המס, וכך כשמחיר הנפט בעולם עולה להקטין על ההתייקרות לנהג, אבל היא מסרבת לוותר על סעיף שמכניס לה 19 מיליארד שקל בשנה בשנים האחרונות.
ממתי עולה מחיר הדלק ברציפות? במשך תשעה חודשים, מדצמבר 2020 ועד לספטמבר, עלה מחיר הדלק ברציפות. דווקא בחודש הנוכחי, ספטמבר, ירד המחיר ב-5 אגורות, אך הלילה הוא יעלה שוב והפעם לשיא בתקופת משבר הקורונה.
מדוע צנח המחיר בימי השיא של משבר הקורונה בעולם ובארץ? הסיבה הייתה ברורה: בשל הירידה העצומה בביקושים לדלק בעולם, נוכח הסגרים ומיעוט הנסיעות של רבים לעבודה, שנעשתה בכל רחבי העולם יותר ויותר מהבית, וביטול מיליוני טיסות ברחבי העולם במשך חודשים רבים.
אז מה קרה כעת שהמחירים מזנקים פתאום? בדיוק ההפך. החיסונים שניתנים בחודשים האחרונים לאוכלוסייה בכל רחבי העולם, וביטול מוחלט של הגבלות במדינות שהולכות ומתרבות - כל אלה עושים את שלהם. תנועת כלי הרכב חוזרת כמעט לרמה שלפני משבר הקורונה, וכך גם היקף הטיסות והתיירות בעולם: כולם מתאוששים במהירות. התחזית היא שרמת השימוש בדלק תחזור לרמה של טרום הקורונה כבר באביב-קיץ 2022.
איך זה מתבטא בעולם האנרגיה? מחירו של הנפט נמצא בעלייה משמעותית בשוק הנפט בעולם, ולראשונה מאז 2018 חצה הנפט מסוג ברנט בשבוע חג הסוכות את המחיר של 80 דולר לחבית, ועלה כבר בכ-55% השנה. ביומיים האחרונים ירד המחיר, כנראה זמנית, לכ-78 דולר לחבית.
מה התחזית למחירי הדלק לעתיד? אם התחזיות יתאמתו, מחיר הדלק בישראל יחצה בקרוב את ה-7 שקלים. בתי ההשקעות מעריכים שמחיר החבית יגיע בשבועות הקרובים ועד לסוף 2021 ללא פחות מ-90 דולר לחבית.
כל זה משפיע גם על תחומי הכלכלה האחרים? במצב הזה כבר ניכרת הפחתה בתחזיות הצמיחה בעולם. למשל, כלכלני בית ההשקעות גולדמן זקס הורידו את תחזית הצמיחה השנתית העולמית שלהם מ-8.2% ל-7.8%.
מה צפוי בזירת המחירים בשווקים? עלייה גדולה במחירי הדלק - יותר משקל לליטר בשנה - גורמת לעלייה במחירי ההובלה, התעשייה, ההוצאות על תאורת רחוב, ובעצם משפיעה על כל מוצר כמעט. לכן העלייה במחירי הדלק תגרום גם לעלייה נוספת באינפלציה, שכבר מגיעה בישראל ל-2.3% מאז תחילת השנה, שיעור שיא בעשור האחרון. עליות מחירים נוספות צפויות בקרוב.
פורסם לראשונה: 07:11, 30.09.21