בית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל לאחרונה ערעור שהגישה אישה על החלטה הפוטרת את בעלה, איש עסקים אמיד, מלשלם לה מזונות משום שאינה עובדת. השופט שאול שוחט קבע שגם אם אינה מממשת את פוטנציאל ההשתכרות שלה, אין בכך לשלול ממנה את המגיע לה.
בני הזוג עברו במהלך העשור שעבר לארה"ב, שם ניהל הבעל את עסקיו. בשלב מסוים חזרה האישה עם ילדיה לארץ ובעלה הגיע לביקורים מדי כמה שבועות. המשפחה נהנתה מרמת חיים גבוהה, בילתה חופשות רבות בחו"ל, ומדי חודש העביר הבעל לאשתו 35 אלף שקל למחיה. צוין שבבעלות הבעל נכסים בארץ ובקליפורניה המניבים לו הכנסות משכירות.
1 צפייה בגלריה
גירושים גירושין ריב פרידה סכסוך
גירושים גירושין ריב פרידה סכסוך
אילוסטרציה
(shutterstock)
בשנה שעברה חזר הבעל לארץ לצמיתות, ולטענת אשתו מאז הפכו החיים תחת אותה קורת גג בלתי נסבלים. חודשיים בלבד לאחר מכן היא הגישה נגדו תביעה למזונות אישה ומזונות הילדים. באמצעות עו"ד אורלי מנע שני היא טענה שהוא החל להפעיל כלפיה אלימות כלכלית שהתבטאה בין היתר בביטול כרטיס האשראי שלה ובהפסקת ההעברות הכספיות, באופן שהפך אותה ואת הילדים לנתונים לחסדיו.
בינואר האחרון דחה בית המשפט למשפחה את התביעה למזונות אישה מהטעם שהבעל נושא במלוא הוצאות התא המשפחתי, ובנוסף - לאישה פוטנציאל השתכרות שאותו אינה מנצלת. אשר למזונות הילדים, נקבע שהבעל ישלם 5,250 שקל לחודש בלבד.
האישה הגישה בקשת ערעור למחוזי בטענה שההחלטה גורמת עוול לה ולילדיה, שלפני פרוץ הסכסוך חיו ברמת חיים גבוהה ביותר וכעת נאלצים להסתפק ב"פרוטות". היא ביקשה לפסוק לה מזונות אישה בסך 13 אלף שקל בחודש, וכן לחייב את בעלה במזונות של לפחות 3,000 שקל עבור כל אחד מהילדים.
מנגד ביקש הבעל באמצעות עו"ד שירים הלפרט לדחות את הערעור ולהותיר את החלטת בית המשפט למשפחה על כנה. אבל השופט שוחט הכריע שההחלטה תשונה, בעיקר במישור מזונות האישה. הוא הבהיר שאין בעצם העובדה שלאישה פוטנציאל השתכרות לא ממומש או שהבעל נושא במלוא הוצאות המחיה, על מנת לפטור אותו ממזונות אשתו.
"מזונות אישה אינם מסתכמים אך בקורת גג", הוא הבהיר והוסיף: "אין די בקיומו של פוטנציאל השתכרות לאישה וברצון הבעל כי אשתו תצא לשוק העבודה כדי לפטור את הבעל מלשאת במזונותיה".
פסק הדין עמד על רמת החיים הגבוהה שאליה התרגלה המשפחה וספציפית האישה, וצוין כי בשמונה חודשים במהלך השנה שעברה טסה המשפחה ללא פחות משש חופשות בחו"ל. בנסיבות אלה נקבע שבנוסף לחיובים שהושתו על הבעל בבית המשפט למשפחה, הוא יוסיף לשלם לאשתו 4,500 שקל בחודש כמזונות אישה זמניים, וזאת עד להחלטה אחרת.
גם בסוגיית מזונות הילדים נקבע שההחלטה תשונה באופן שהבעל יישא במלוא הוצאות החינוך והוצאות הבריאות החריגות שלהם, ולא רק בחצי מהן כפי שנפסק בבית המשפט לענייני משפחה. עוד חויב הבעל לשלם לאשתו הוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד בסך 10,000 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המערערת: עו"ד אורלי מנע שני • ב"כ המשיב: עו"ד שירים הלפרט • ynet הוא שותף באתר פסקדין