אבו דאבי נכנסת כשותפה החדשה של המיליארדר הישראלי-צרפתי פטריק דרהי בבעלות על סותבי'ס - מבתי המכירות המובילים בעולם. קרן ההשקעות הממשלתית של האמירות המרכזית והעשירה ביותר במפרץ – ADQ, הודיעה כי תשקיע כמיליארד דולר ותהפוך לשותפה זוטרה בבית המכירות, לאחר שהמשא ומתן שניהל דרהי עם קרן ההשקעות של קטאר עלה על שרטון בעקבות המלחמה בין ישראל וחמאס.
לפי הדיווחים, קטאר, שמארחת את המשרד המדיני של חמאס מאז 2012 תוך הזרמת סיוע של מאות מיליוני דולרים לעזה, לא ששה לעשות עסקה פומבית בזמנים כאלה עם דמות בולטת בישראל כמו דרהי.
דרהי, הבעלים בין השאר של HOT וערוץ החדשות i24 News, נמצא כיום במצב כספי קשה עם חובות של 60 מיליארד דולר. הונו, שעמד בשיאו על כ-16 מיליארד דולר, הצטמצם בשנים האחרונות לכ-6 מיליארד דולר. ההשקעה החדשה של אבו דאבי צפויה לשמור על דרהי כבעלי הרוב של סותבי'ס - סוגיה שלפי הדיווחים הייתה חשובה לו במיוחד.
1 צפייה בגלריה
פטריק דרהי
פטריק דרהי
פטריק דרהי
(צילומים: אוראל כהן, Shutterstock)
בחודש שעבר שילמה סותבי'ס דיבידנד ענקי של 66 מיליון ליט"ש לדרהי, למרות ירידה בביצועים הפיננסיים שלה. "הדירקטורים נשארים בטוחים בהצלחת סותביס לטווח ארוך וממשיכים להשקיע באופן סלקטיבי ביוזמות גלובליות", הסבירו בהצהרה שנחתמה על ידי הדריקטוריון.
דרהי, בן 60, אשר נולד במרוקו והיגר לצרפת, מתגורר כיום בשווייץ, וטס תכופות במטוסו הפרטי לתל אביב, פריז, לונדון וניו יורק. הוא בנה את הונו מרכישת חברות תקשורת קטנות והקים את קבוצת אלטיס ב-2001. את בית המכירות רכש ב-2019 תמורת 3.7 מיליארד דולר. מאז הוא מתמודד עם קושי כלכלי ניכר, אך ההשקעה החדשה של אבו דאבי מספקת לו סיוע משמעותי להמשך פעילותו בתחום האומנות והיוקרה.
"ההשקעה מדגישה את האמונה האיתנה שלנו בערך המתמשך של המותג סותבי'ס, הפלטפורמה המובילה בשוק, והיכולת של ההנהלה שלה לממש את הצמיחה שעל סדר היום שלה", אמר חמד אל-חמאדי, סגן מנכ"ל קרן ADQ. צ'ארלס סטיוארט, מנכ"ל סותבי'ס, הוסיף כי שיתוף הפעולה עם הקרן "יאיץ את היוזמות האסטרטגיות שלנו, להרחיב את המחויבות שלנו למצוינות בשווקי האמנות והיוקרה ולהמשיך לחדש כדי לשרת טוב יותר את לקוחותינו ברחבי העולם".
רק בשבוע שעבר מכרה קבוצת אלטיס חלק מאחזקותיה לחברת אאוטבריין בעסקת ענק. החברה הישראלית רכשה מדהרי את Teads בסכום של כמיליארד דולר - הרבה פחות מהשווי הגבוה שציפתה אלטיס להנפיק את החברה. העסקה, חלקה במזומן וחלקה במניות אאוטבריין, אמנם מהווה אקזיט משמעותי עבור אלטיס, אבל ההתממשות במחיר נמוך מהצפוי מצביעה על הקשיים הנוכחים של החברה. הסיבה המרכזית לבעיות הכלכליות שלה היא המינוף הגבוה שביצע דרהי במהלך השנים, כאשר החברה נדרשת להחזיר חובות בתנאים לא נוחים עם ריביות גבוהות.