ימי המלחמה מחדדים עד כמה ההתחדשות העירונית חשובה כדי להוסיף מיגון לבניינים הישנים ולחזק מבנים קיימים. לאחרונה חלה התקדמות בשני מיזמי פינוי בינוי במרכז הארץ שיגידלו את היצע הדירות החדשות ויאפשרו מרחב מוגן לעוד משפחות.
בהרצליה, במתחם וויצמן, נהרסו המבנים הראשונים בפרויקט התחדשות עירונית גדול. מדובר בפרויקט שמקדמת חברת אזורים במסגרתו עתידות להיהרס 576 דירות ישנות ב-30 בנייני רכבת ובמקומן ייבנו 1,843 דירות חדשות.
כעת החברה החלה בשלב הראשון של הפרויקט עם הריסת 3 בנייני רכבת ובהם 58 דירות ישנות. את המבנים הישנים יחליפו 3 בניינים חדשים בני 9, 12 ו-18 קומות ובהם 186 דירות חדשות לצד שטחי מסחר וגני ילדים.
2 צפייה בגלריה
הריסת מבנה ישן בפרויקט פינוי בינוי במתחם ויצמן הרצליה
הריסת מבנה ישן בפרויקט פינוי בינוי במתחם ויצמן הרצליה
הריסת מבנה ישן בפרויקט פינוי בינוי במתחם ויצמן הרצליה
(צילום: lavi UAV)
זהו המתחם הראשון מתוך 7 מתחמים שיקודמו בהמשך הדרך. תוכנית הפינוי בינוי במתחם זה אושרה ב-2020 והיא תחומה ברחוב הרב קוק מדרום, רחוב דון יוסף הנשיא מצפון, רחוב וייצמן ממזרח ואזור קניון שבעת הכוכבים ופארק הרצליה ממערב.
מחברת אזורים נמסר: "פרויקט זה, שהחל את דרכו לפני כעשור, הוא דוגמה מובהקת לשיתוף פעולה, התמדה ועבודה משותפת. אנו רואים במימוש פרויקטים מסוג זה חובה ערכית, מוסרית וחברתית. הצעד הבא העומד לפנינו בפרויקט הוא להמשיך להתקדם עם הליך בחירת הדירות גם למתחם 2, הכולל 140 דירות קיימות שיהפכו ל-448 דירות חדשות".

360 דירות במקום 114 בכפר סבא

במקביל, גם בכפר סבא נרשמה התקדמות במיזם התחדשות עירונית. הוועדה המקומית בכפר סבא אישרה להפקדה תוכנית ברחוב מבצע יונתן בעיר. התוכנית מקודמת על ידי קבוצת אשלי לירן. מהחברה נמסר כי התוכנית מקודמת בתמיכת העירייה שהצטרפה כמגישת התוכנית לוועדה המחוזית.
במסגרת התוכנית יהרסו 6 בניינים עם 114 דירות ישנות ויבנו 360 דירות חדשות בארבעה בנייני מגורים בני 16 עד 20 קומות, לצד מבני ציבור. מתחם מבצע יונתן ממוקם בצפון מרכז העיר בין הרחובות מבצע יונתן, הגליל ותל חי בסמוך לתחנה המרכזית.
2 צפייה בגלריה
פינוי בינוי - הדמיה של פרויקט מבצע יונתן בכפר סבא
פינוי בינוי - הדמיה של פרויקט מבצע יונתן בכפר סבא
פינוי בינוי - הדמיה של פרויקט מבצע יונתן בכפר סבא
(הדמיה: חן אדריכלים )
אשר אלון מנכ"ל ומבעלי קבוצת אשלי לירן ציין כי "תוכנית ההתחדשות שהחברה מובילה בתמיכת העירייה היא תוכנית שתאפשר מתיחת פנים לכל המתחם. לצד מתן המענה לבעלי הדירות הקיימים ובניית דירות חדשות, התוכנית מייצרת בשטחה מגרש לבניית מבני ציבור על פי צרכי הרשות, הקמת גני ילדים ושטחי מסחר, שטחים ציבוריים ירוקים בהם ישומרו כ-100 עצים קיימים וישתלו עוד עצים רבים כחלק מפיתוח המתחם. אנחנו רואים חשיבות רבה בשיתוף פעולה גם עם נציגי בעלי הדירות וגם עם הרשות המקומית".
עוד מצינים בחברה היזמית כי נכון להיום, למעלה מ-80% מבעלי הזכויות במתחם כבר חתמו על הסכמים לביצוע הפרויקט. נציין כי מדובר בהתקדמות התוכנית אולם לא מדובר באישור סופי ועל התוכנית עוד לעבור מספר שלבים עד שתגיע לכדי מימוש.