השתלטות רוסיה לפי שעה ללא קרבות על שני אזורים במזרח אוקראינה מטלטלת הבוקר (יום ג') את השווקים. מחיר הנפט זינק, הבורסות באסיה ירדו בחדות, החוזים בוול סטריט היו בירידה של עד 2.5%, הבורסה בת"א רשמה במהלך היום ירידות של עד אחוז והשקל נחלש מול המטבעות הזרים.
הדולר iהאירו עלו בכ-0.3% כל אחד ושערם היציג נקבע על 3.219 שקלים ו-3.6531 שקלים, בהתאמה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מדדים שליליים בבורסה
מדדים שליליים בבורסה
מדדים שליליים בבורסה
(צילום: Shutterstock)
מחיר חבית נפט הגיע ל-100 דולר וכנראה יעלה עוד בשל המתיחות וקרבות ראשונים באוקראינה. המדובר בעלייה של כ-10% החודש. אם שער זה ישמר, יעלה מחיר הדלק בישראל לפחות ב-30 אגורות ביום שני בחצות.
את מחיר הדלק מחשבים חמשת הימים שלפני שני ימי העסקים האחרונים של החודש, כך שהימים הרלוונטיים לחישוב מחירי הדלק בישראל בחודש מרץ הם מיום שני השבוע ועד יום שישי.
כעת, יכול להיות שמחיר ליטר 95 אוקטן בשירות עצמי יגיע בישראל לשבעה שקלים אם עליות מחירים הנפט והדולר יימשכו ביממה הקרובה ואז יהיה מדובר בשיא של המחיר מזה עשור, שכן מחיר הדלק הגבוה ביותר היה בספטמבר 2012, אז הוא עמד על 8.25 שקלים לליטר. בפברואר זינק מחיר הדלק ל-6.71 שקל לליטר בנזין 95 בשירות עצמי.
בדרום מזרח אסיה הבורסות ירדו היום בין 1.5% ל-3% ובוול סטריט בירידות ייפתח אחר הצהריים ככל הנראה בירידות שערים חדות, כאשר גם בבורסה בת"א צפויות היום ירידות שערים.
אתמול ננעלה הבורסה בת"א במגמה חיובית, על רקע החלטת בנק ישראל להותיר את הריבית בשלב זה ללא שינוי, בשיעור של 0.1%. מדד ת"א 35 טיפס ב-0.5%, ת"א 125 הוסיף 0.4%.
החלטתו הדרמטית אמש של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על הכרה בעצמאותם של שני המחוזות הבדלניים בחבל דונבאס שבמזרח אוקראינה - גררה שורת גינויים מצד ארה"ב ואירופה, וגורמים אמריקניים אף אמרו כי היום יוכרזו סנקציות חדשות על רוסיה.
אולם, עדיין לא ברור לגמרי אם הפעולה הרוסית תוגדר במערב כתחילתה של פלישה מלאה, באזור שכבר נשלט ממילא על ידי בדלנים בגיבוי רוסי - ובפועל על ידי מוסקבה. בכיר אמריקני אמר כי הצעד של פוטין לא מהווה "פלישה נוספת" שתפעיל את הסנקציות הקשות ביותר, אך הדגיש כי מערכה צבאית רחבה יותר עלולה להתרחש בכל רגע.
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות: "החשש מהשפעת ניתוק רוסיה מהמערכות הפיננסיות, לצד המשקל הגבוה שיש לרוסיה ואוקראינה בתחום מוצרי האנרגיה, המתכות והתבואות, עלולים להגביר עוד יותר את עליות המחירים ולגרור לעליית מדרגה ברמת מדד המחירים לצרכן. החשש מהידרדרות גוררת לריצה לעבר אי מבטחים ולהתחזקות הדולר".
פורסם לראשונה: 08:19, 22.02.22