ריאיון עם אליק כהן, סמנכ"ל סיילינקס
(צילום: ירון ברנר)

כשבועיים לאחר ההחלטה שאסרה על השתתפות התעשיות הביטחוניות בתערוכת "יורוסטורי" בפריז, על רקע חשד לפשעי מלחמה בעזה, בית משפט מחוזי בצרפת הורה בסוף השבוע לאסור גם על כניסת ישראלים בכלל. אליק כהן, סמנכ"ל מכירות בחברת "סיילינקס", שמפתחת מוצרי תקשורת לגופי ביטחון והתכוונה להשתתף בתערוכה, אמר הבוקר (א') לאולפן ynet כי "הנזק גדול מאוד - גם מבחינת מוניטין וגם מבחינה כספית".
לדבריו, "מדובר בתערוכה מאוד חשובה באירופה, אולי החשובה ביותר, ואנחנו מציגים שם באופן קבוע במשך שנים. הבעיה הגדולה היא לא ההיעדרות שלנו מהתערוכה, כי יש גם תערוכות אחרות, הבעיה היא שנערכנו לתערוכה, וברגע האחרון היא מבוטלת מבחינתנו. ההתארגנות לתערוכה כזו היא עניין יקר מאוד, החל מהשטח שקונים בתערוכה, תכנון הביתן וכו'.
1 צפייה בגלריה
יורוסטורי צרפת פריז תערוכה תעשיות ביטחוניות ישראל דוכן ישראלי 2014
יורוסטורי צרפת פריז תערוכה תעשיות ביטחוניות ישראל דוכן ישראלי 2014
יורוסטורי צרפת פריז תערוכה תעשיות ביטחוניות ישראל דוכן ישראלי 2014
(צילום: Bambax / Shutterstock)
"מעבר לזה יש את עניין המוניטין, שקשה להעריך את היקף הנזק שלו. בחברה שלנו ספציפית מדובר בכמה עשרות אלפי דולרים, אבל בחברות גדולות כמו אלביט ורפאל אני מניח שמדובר במיליוני דולרים. הנזק העיקרי הוא הנזק התדמיתי, עצם זה שאנחנו מצורעים באותה מחלקה עם הרוסים או אולי אפילו האירנים. וזה בעוד ש'דוגלי זכויות אדם גדולים' כמו קטאר, האמירויות וסעודיה מציגים שם".
החשש זה למעשה שמדובר באבן הדומינו הראשונה גם לתערוכות עתידיות וגם למכירות שלכם? "בהחלט, ואני חושב שכאן התגובה הרופסת של הממשלה או הגופים האמונים על הנושא, למשל משרד הביטחון ובכלל הממשלה - היא פשוט חרפה".
קיבלתם תגובות מלקוחות פוטנציאליים או מגורמים שאתם עובדים מולם בעקבות ההחרמה הזאת? "הצרפתים שעובדים איתנו הביעו כל רגש אפשרי בין שאר נפש לבושה. בעולם אנשים שאנחנו עובדים איתם כמובן שהזדעזעו. העניין שאנשים בתעשייה, להבדיל מאנשים מהרחוב, מבינים הרבה יותר טוב את המצב. זאת אומרת, בתוך תערוכה כזו האהדה לישראל היא מאוד גבוהה, זה אנשים שמבינים מה קורה פה, מבינים במה מדובר ורבים מהם מתייחסים אלינו כשער לאירופה, כשומרים שמגינים על אירופה.
"הבעיה כמובן שבציבור זה לא ככה. אני חושב גם שההחלטה של מקרון הייתה בעיקר מטעמים פוליטיים לקראת הבחירות לפרלמנט האירופי, כנראה שזה לא עזר לו כל כך, ויכול להיות שיש גם כאן שיקול עסקי. עכשיו יש הרבה מאוד עסקים בתחום הביטחוני באירופה, חברות ישראליות מתחרות בחברות צרפתיות ויכול להיות שזו גם סיבה. בכל מקרה אני חושב שהבעיה העיקרית זה התגובה של הממשלה והגורמים המוסמכים בנושא".

התפתחות האירועים מאז ביטול הדוכן הישראלי

החלטת צרפת לאסור על ישראל להשתתף ביריד התקבלה בחודש שעבר, על רקע טענות לפשעי מלחמה ורצח עם שבוצעו בעזה. על כן, הדוכן הישראלי שאמור היה לכלול 74 מציגים מישראל - בוטל. יחד עם זאת, המארגנים הודיעו בזמנו כי אזרחים ישראלים יוכלו לבקר ביריד.
אלא שארגון פרו-פלסטיני לא הסתפק בכך - והגיש עתירה לבית המשפט בטענה שביטול הדוכן לא מבטיח היעדר נוכחות של ישראלים ביריד. בית המשפט קיבל את הטענה, והורה לחברה המארגנת את יריד הנשק למנוע גם כניסה של אזרחים ישראלים שעלולים להיות מתווכים לאותן חברות נשק ישראליות. בית המשפט סבר כי המארגנים למעשה השאירו פתח להשתתפות של יצרני נשק ישראלים או כל עובד או נציג של חברות נשק ישראליות.
בהחלטת בית המשפט נקבע כי ההחלטה אוסרת כניסה על כל אדם או ישות משפטית שעלולה לפעול עבור חברות ישראליות כמתווכת. עוד טען בית המשפט בהחלטתו שהחלטת המארגנים לאפשר כניסת נציגי חברות ישראליות היא בלתי חוקית בעליל. בית המשפט הורה לחברה המארגנת לתלות את ההחלטה על שערי הכניסה למרכז הכנסים בווילפינטה שבפאתי פריז – שם מתקיים יריד הנשק היוקרתי. הארגון הפרו-פלסטיני בירך על ההחלטה שניתן לפרש אותה רק בדרך אחת: לאסור על כניסת ישראלים ליריד הנשק – או במילים אחרות שיריד הנשק יהיה נקי מישראלים.